تشکیل کمیته احیای تالاب جازموریان

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خشک‌تر شدن تالاب جازموریان در فصل تابستان، از تشکیل کمیته احیای تالاب جازموریان خبر داد.

57301853

به گزارش عرصه، در مورد وضعیت تالاب جازموریان و احتمال احیای این تالاب، با اشاره به اینکه جازموریان از اتصال دو رودخانه هلیل‌رود در استان کرمان و رودخانه بمپور در استان سیستان و بلوچستان شکل می‌گیرد و بخشی از این حوزه در کرمان و بخش دیگر در سیستان و بوچستان قرار دارد، گفت: هنوز ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر در کرمان وجود دارد و منطقه‌ای نیست که تا آن حد بیابانی شده باشد که از آن نا امید شویم.

وی اظهار کرد: اگرچه منابع آبی این رودخانه‌ها آن قدر نیست که بتواند همه جا را سبز کند ولی سیلاب‌های فصلی رودخانه‌ها، تالاب جازموریان را مرطوب نگه می‌داشت و باعث می‌شد منطقه بتواند فصل خشک و گرم سال را با رطوبت کمی رد کند ولی چون در بالادست بهره‌برداری بیش از حد برای کشاورزی می‌شود، آبی به تالاب نمی‌رسد و خشک می‌شود.

جازموریان در دست مطالعه

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تالاب جازموریان در دست مطالعه است و برای احیای آن در حال برنامه‌ریزی هستیم، افزود: مهمترین برنامه برای احیای تالاب‌ها از جمله جازموریان، بازنگری در تخصیص آب و مدیریت منابع آب است. بنابراین اگر رهاسازی سهم بیش‌تر آب برای تالاب، کاهش و توقف چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز و تغییر رویکرهای دولت در توسعه اتفاق نیفتد، تالاب‌ها احیا نمی‌شوند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مقابله جدی با گسترش بی‌رویه کشاورزی، گفت: باید اقتصادهای بدون وابستگی به آب و خاک را توسعه دهیم تا نیاز به آب‌ها کم شود و سهم طبیعت افزایش یابد.

به گفته کریمی، اینکه در تابستان جازموریان خشک‌تر شود طبیعی است برای همین انتظار گرد و غبار فراگیر در منطقه نیز وجود دارد. در حال حاضر ساز و کار اجرایی را برای احیای تالاب جازموریان دیده‌ایم و شورای هماهنگی دولت نیز تشکیل شده است و موظفیم سیاستگذاری و اقدامات اجرایی را دنبال کنیم.

تشکیل همیاران آب و کمیته ویژه برای احیای جازموریان

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل همیاران آب در حوزه تالاب جازموریان، اظهار کرد: استانداری کرمان این موضوع را دنبال می‌کند و مسئولین محلی در پی تغییر رویه‌ها هستند، این اقدامات اجرایی بتدریج در حال انجام است. شورای عالی آب نیز به منظور احیای تالاب جازموریان کمیته ویژه تخصیص داده است و با توجه به عزم دولت برای احیای این تالاب، باید سیاستگذاری، اقدامات اجرایی در محل، تأمین اعتبار در سطح ملی و همکاری با جوامع بومی اتفاق افتد.



دیدگاهها بسته شده است.