وزیر ارشاد نخستین خریدار گالری مجازی ایران شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مراسم رونمایی از نخستین گالری مجازی ایران، با خریدن یک اثر هنری، اولین خریدار این گالری بود.

57313224

به گزارش عرصه، در این مراسم که عصر امروز (دوم مردادماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، علی جنتی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – با خریدن یک اثر هفت میلیون تومانی، نخستین کسی بود که از این گالری مجازی خرید کرد.

اثر خریداری‌شده توسط وزیر ارشاد، نقاشی‌خط «غفار قنبرپور» بود.

علی جنتی – وزیر ارشاد – در این مراسم با بیان این‌که ساحت مقدس هنر، گونه‌ها و تعابیر بسیاری دارد، گفت: عالی‌ترین و کامل‌ترین این گونه‌ها، خود قرآن است که مظهر هنر است و در وصف هنر آفرینش بسیار سخن گفته است. از جمله عالی‌ترین هنرهای خلقت نیز خود انسان است که امیرالمومنین (ع) فرموده است، تو گمان می‌کنی که جسم کوچکی هستی، در حالی که جهانی در تو نهفته است. بنابراین منشأ و سرچشمه هنر خود خداوند است.

او ادامه داد:‌ از این نظر، هنرمند قابل احترام است، چون آفریننده‌ای است که وجهی هرچند ناچیز از زیبایی آفرینشگر را می‌نماید. وقتی هنر و هنرمند را ستایش می‌کنید، در حقیقت گوشه‌ای از جمال حق را می‌ستایید. هنرمند معنوی، اصیل‌ترین هنر را که نشانه‌هایی از زیبایی‌شناسی در آن نهفته است خلق می‌کند.

وی اظهار کرد: هنر قدسی واجد ارزش‌هاست. خرسندیم که به برکت انقلاب، حوزه هنرهای تجسمی بسیار گسترش پیدا کرده و صاحب رویدادها و عناوین معتبری مثل همین رویداد شده است. حرکت‌های خودجوشی مثل تأسیس این گالری، ایده‌ای است که با اهتمام بخش خصوصی شکل گرفته و پدیدآورندگان آن، علاقه و انگیزه وافری برای خدمت به اهالی فرهنگ و هنر دارند.

وزیر ارشاد همچنین بیان کرد: کسانی که این حرکت را انجام داده‌اند، نیت خیرخواهانه‌، برنامه‌ای مدون و اهدافی دقیق دارند و مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌ربط گرفته‌اند. این شوق و انگیزه هرگز نباید تضعیف شود، بلکه باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. منظور فقط حمایت‌های معمولی مالی یا امکانات دولتی نیست، بلکه معرفی سامانه به هنرمندان، مجموعه‌داران و مردم و شرکت در تبادل آثار است.

جنتی گفت: هر اثر اصیل هنری طبیعتا به فضای خشک و کسالت‌بار اطراف ما روح می‌بخشد و زیبایی را به مخاطب هدیه می‌کند. هر اثر هنری فشرده‌ای از دانش، تجربه‌ها و الهام‌های هنرمند است که در طول زمان، مفاهیم بلندی را به مخاطب ارائه می‌کند و مخاطب علاوه بر بهره‌گیری از سیمای ظاهری اثر هنری، درباره عمق آن تفکر می‌کند، تأثیر می‌پذیرد و موجب عمومی شدن هنر در جامعه می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: امروز در کشورهای توسعه‌یافته، اقتصاد مبتنی بر صنایع فرهنگی بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. آن‌ها با سرمایه‌گذاری در این بخش به سودهای کلانی دست پیدا کرده‌اند. در حالی که در بخش‌های صنعت و تجارت سرآمد دیگر کشورها هستند، اما این بخش را به‌عنوان رکن چهارم اقتصاد مورد توجه قرار داده‌اند.

او ادامه داد: خیلی از مردم توان خریدن اثر هنری، حتی با قیمت‌های کم یا حضور در گالری‌ها را ندارند، اما از دیدن آثار هنری لذت می‌برند. بنابراین باید شرایط بومی شدن اثر هنری فراهم شود و این آثار در مراکز عمومی در معرض دید قرار گیرند. چه بسیار مکان‌ها در ساختمان‌های بزرگ وجود دارند که اتاق‌ها، تالارها و سرسراهای‌شان بی‌روح و کسالت‌آور است و اثری از مظاهر فرهنگ و هنر در آن‌ها دیده نمی‌شود.

جنتی معتقد است: بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند گام‌های موثری بردارد. بخش دولتی هم می‌تواند با بهره‌گیری از هنر تجسمی، زیبایی بصری را در فضای سازمانی ایجاد کند و با خریدن و نگهداری آثار هنری، از آن‌ها و پدیدآورندگان‌شان حمایت کنند.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش، به لایحه اختصاص درصدی از بودجه پروژه‌های عمرانی به خریدن آثار هنری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۱ این لایحه در بودجه کل کشور پیشنهاد شد؛ اما در مجلس گذشته عملا رد شد. در سال ۱۳۹۴ هم باز در بودجه کشور این لایحه را گذاشتیم، اما الزام نکردیم، بلکه گفتیم دستگاه‌ها مجازند این کار را انجام دهند که در مجلس تصویب شد.

او اضافه کرد: ما در بخش فرهنگ و هنر دچار غفلت هستیم. اگر بر این باوریم که مهم‌ترین داشته‌ی ما ایرانیان، فرهنگ و هنرمان است باید بپذیریم که در بهره‌گیری از این سرمایه‌ی ارزشمند کوتاهی کرده‌ایم و آن را به‌عنوان رکن اساسی اقتصاد به‌شمار نیاورده‌ایم. من از وقتی به وزارت ارشاد وارد شده‌ام، بخش اقتصاد هنر را در رأس برنامه‌هایم گذاشته‌ام. تلاش‌هایی هم در بخش اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی صورت گرفته است. مقالات خوبی نوشته شده و آثار خوبی ترجمه شده است. ما به دولت پیشنهاد دادیم که اگرچه به بخش فرهنگ و هنر کمک نمی‌کنید، اما به‌عنوان تولید خالص ملی در این زمینه کمک کنید. وقتی به این حوزه وارد شوید، متوجه خواهید شد که ارزش افزوده صنایع فرهنگی و خلاق ما خیلی بالاتر از سایر صنایع است.

در مراسم رونمایی از نخستین گالری مجازی ایران، چهره‌هایی مانند احمد مسجدجامعی – عضو شورای شهر تهران -، حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی – دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور – و مجید ملانوروزی – مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی – حضور داشتند.



دیدگاهها بسته شده است.