پلمب مغازه‌های عرضه‌کننده اپل ربطی به طرح رجیستری ندارد

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ارائه توضیحاتی در خصوص پلمب شدن تعدادی از مغازه‌های عرضه گوشی‌های اپل و همچنین آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری پرداخت و تصریح کرد که پلمب شدن برخی از مغازه‌های عرضه‌کننده گوشی موبایل ارتباطی با اجرای طرح رجیستری ندارد.

1442217282425_81689707-70044783

به گزارش عرصه، قاسم خورشیدی  گفت:‌ موضوع رجیستری یا اجرای ثبت و شناسه دار کردن گوشی‌های تلفن همراه با آن چه در سطح عرضه تحت عنوان مبارزه با کالاهای قاچاق انجام می‌شود ارتباطی ندارد و دو مسئله جداگانه هستند.

وی افزود:‌ عرضه هر گونه کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی ممنوع است و برخورد با آن‌ها در چارچوب قانون اتفاق می‌افتد؛ لذا این دو مقوله با یکدیگر متفاوت است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: پرونده مربوط به جمع آوری گوشی‌های قاچاق  توسط سازمان اطلاعات استان تهران پیگیری شده است و سرنخ‌های آن به سال گذشته مربوط می‌شود و در راستای مبارزه با قاچاق کالا از جمله قاچاق گوشی تلفن همراه انجام شده است و ارتباطی بین اجرای طرح رجیستری و جمع آوری برخی گوشی‌های موبایل وجود ندارد.

خورشیدی اضافه کرد: آنچه تحت عنوان پلمب برخی از واحدهای صنفی عرضه کننده نوعی گوشی تلفن انجام شده است، در چارچوب قوانین مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه است و ارتباطی با طرح رجیستری ندارد.

وی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری توضیح داد:‌ طرح رجیستری مصوبه ستاد مبارزه  قاچاق کالا و ارز است و مسئولیت آن بر عهده وزارت ارتباطات است که باید با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین گمرک جمهوری اسلامی انجام شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود:‌ گمرک جمهوری اسلامی از آذر سال گذشته نسبت به ثبت تمام گوشی‌های واردات رسمی و قانونی در سامانه مربوطه اقدام کرد و اکنون بیش از دو میلیون رکورد در سامانه مربوطه ثبت شده است که این اقدام موید آن است که فاز اول پروژه از سال گذشته شروع شده است.

خورشیدی ادامه داد: از این مرحله به بعد پروژه وارد فاز اجرایی و عملیاتی‌تر می‌شود و قرار است وزارت ارتباطات با توجه به نرم افزارهایی تهیه شده  با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان استعلام اپراتورهای سه گانه از این سامانه را فراهم کند. یعنی وقتی قرار است برای اولین بار در یک گوشی موبایل سیم کارت قرار گیرد به طور سیستمی و هوشمند قبل از آنکه به گوشی خدمات یا به تعبیری بوق یا خط داده شود کاملا به طور هوشمند از سامانه ثبت گوشی‌های تلفن همراه  استعلام گرفته می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: اگر بعد از این فرایند تایید صورت بگیرد نشان دهنده این است که واردت آن گوشی قانونی انجام شده و در سامانه‌ مربوطه که از سوی  گمرک طراحی و پیاده سازی شده، وجود دارد و بعد هم به طور اتوماتیک خدمات ارائه خواهد شد، چون کالا قانونی است و مشکلی ندارد اما اگر تایید نشود و مشخص شود که گوشی قاچاق است امکان خدمات گیری از اپراتورهای سه گانه کشور وجود نخواهد داشت.

وی افزود: بخش اول این پروژه انجام شده است و بخش دوم هم قرار بوده است از روز گذشته – یکم مرداد – به صورت پایلوت و آزمایشی بارگذاری و اجرا شود اما یک اشکال نرم افزاری به وجود آمد که باعث شد بارگذاری انجام نشود اما بر اساس آنچه ما مطلع هستیم در هفته جاری  بارگذاری انجام خواهد شد و کسئولان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات وعده دادند که در هفته جاری این مشکل نرم افزاری حل و بارگذاری انجام شود.

سخنگوی ستاد مرکزی با قاچاق کالا وارز گفت:  برای همین مشکل خاصی از  جهت اجرای طرح رجیستری وجود ندارد و این طرح هیچ مشکلی برای استفاده کنندگان از خدمات تلفن همراه ایجاد نخواهد کرد و تمام کسانی که در حال حاضر خدمات می‌گیرند در زمان اجرای این طرح نیز خدمات خواهند گرفت.



دیدگاهها بسته شده است.