تهیه منشور روابط عمومی و اختصاص بودجه برای تغییر

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی جشنواره، دوازدهمین دوره جشنواره برترین‌های روابط عمومی ایران با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد؛ در بیانیه هیات داوران این دوره جشنواره آمده است:

«به نام خداوند خرد

خداوند منان را سپاسگزاریم که بر ما و خانواده بزرگ و فرهیخته روابط عمومی ایران منت نهاد تا در سایه همدلی و با نیت ارتقای کمی و کیفی فعالیت­های روابط عمومی­‌ها در سازمانها، نهادها، شرکت­‌ها و وزارتخانه­‌ها، سیزدهمین دوره جشنواره برترین­‌های روابط عمومی ایران را برگزار کنیم.

مقصود اصلی برپایی جشنواره، فراهم ساختن فرصتی رشدآفرین برای ارزیابی آثار و فعالیت­‌های روابط عمومی­‌ها بر پایه معیارها و شاخص­‌های علمی است تا مدیران و کارشناسان روابط عمومی­‌ها بتوانند جایگاه و رتبه خود را در گستره وسیع خدمت به سازمان و مخاطبان بیابند و با درکی روشن از شرایط زمانه و امکانات دنیای فناوری­‌های ارتباطی، آرمان­‌های سازمان، نیازها و انتظارات مخاطبان و نتایج ارزیابی آثار و فعالیت­‌ها، بتوانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند و با تکیه بر پژوهش و برنامه‌­ریزی، با گام‌هایی استوارتر از گذشته، مسیر رشد و تعالی را بپیمایند.

بدون شک، همت و اراده دبیرخانه سمپوزیوم بین­‌المللی روابط عمومی در ادامه برگزاری جشنواره برترین­‌های روابط عمومی ایران، نشان از ضرورت تداوم این رقابت سازنده دارد و همه روابط عمومی­‌ها باید با بهره‌­گیری سنجیده از نتایج این آوردگاه تعالی­بخش، هرچه بیشتر به جایگاه آرمانی خود در خدمت به سازمان و مخاطبان، نزدیک­تر و نزدیک­تر شوند.

ارزیابی آثار سیزدهمین جشنواره، حکایت از آن دارد که اگرچه بسیاری از روابط عمومی­‌ها گام­‌هایی در راستای رشد کمی و کیفی برنامه­‌ها و فعالیت­‌های خود برداشته­‌اند، هنوز باید آرزو کنیم که این واحدها نخست به خودباوری و اعتماد به‌ نفس قوی برسند و به این حقیقت واقف شوند که می­‌توانند قلب اطلاعاتی، ارتباطی، مشورتی و تسهیل­گر در همه ارتباطات و مناسبات درون و برون­سازمانی باشند و ­سپس از حاشیه به متن آیند و افق دید خود را از سطح امور، به ژرفای پدیده­ها و فرآیندهای سازمانی، گسترش دهند. آشکارتر بگوییم که تغییرات، بهبودها، پیشرفت­‌ها و نوآوری­‌ها در صحنه روابط عمومی­‌ها بسیار کمتر از انتظارات و ظرفیت­‌های بالقوه است و حتی در مواردی، شاهد روزمرگی و کم‌نفسی در روابط عمومی­‌ها هستیم.

به هر صورت، در این دوره جشنواره، حدود ۳۳۰۰ اثر از سوی ۱۶۱ سازمان، شرکت و نهاد به دبیرخانه جشنواره رسید. این آثار بر اساس معیارهای دقیق و از پیش ­طراحی ­شده در معرض ­دو نوبت داوری قرار گرفتند و برترین­‌ها برگزیده شدند.

اینک توصیه­‌ها و دیدگاه­‌های هیات‌داوران، ضمن احترام و ارج نهادن به همه تلاشگران میدان پرجنب­‌و­جوش روابط عمومی به قرار زیر به استحضار می­‌رسند:

۱ – بخش پژوهش ارتباطی

در این بخش که زیربنا و بنیان اصلی هرگونه برنامه‌­ریزی و اقدام در روابط عمومی است و می­تواند بستر مناسبی برای شناخت دیدگاه­‌ها و دستیابی به چند­و­چون بازار و جامعه و کشف نیازهای مخاطبان باشد، هنوز راه­‌های نرفته فراوانی وجود دارند و می­‌توان گفت که وضعیت، بسیار نامطلوب است. پژوهش، ارزیابی و سنجش، پیش و پس از هر فعالیت ارتباطی، نقشی اساسی در قوام بخشیدن به برنامه­‌ها و اقدام­‌ها و تعیین اثربخشی و موفقیت فعالیت­‌های روابط عمومی دارد. بی­‌تردید، بها ندادن به اطلاع­‌یابی و بسنده کردن به اطلاع­‌رسانی را باید دلیل اصلی این رویکرد نامطلوب دانست.

البته ناگفته نماند که برخی روابط عمومی­‌ها، با درک اهمیت و جایگاه پایه­‌ای پژوهش، کارهای ارزنده­‌ای در این حوزه عرضه کرده­‌اند و در مقایسه با سال قبل، گام‌های امیدوارکننده‌ای به جلو برداشته­‌اند.

۲ – بخش­ برنامه­‌ریزی ارتباطی و پیوست­ه‌ای ارتباطی

همه برنامه‌­ها و فعالیت­‌های روابط عمومی باید در چارچوب یک برنامه­‌ریزی ارتباطی مدون و نظام­‌یافته و برخاسته از نتایج تلاش‌های پژوهشی انجام گیرند. دل بستن صرف به رویکرد عملیاتی، فقط به حجم و فراوانی کارها می­‌افزاید و ژرف‌انگری و تفکر علمی را فدای سطحی­‌نگری و رویکردهای اجرایی می­‌کند و گاهی سایه روزمرگی را بر کارها می‌گستراند. متأسفانه تعداد روابط عمومی­‌هایی که به برنامه­‌ریزی ارتباطی پایبند بوده­‌اند، هنوز خیلی کم است.

۳ – بخش مدیریت راهبردی در روابط عمومی

آثار ارسالی به دفتر جشنواره در این بخش نشانگر آن است که مدیریت در روابط عمومی‌­ها بیشتر رنگ و بوی اجرایی و کمتر قالب و گرایش راهبردی دارند. سال گذشته نیز این نقصان را یادآور شدیم و امسال هم اکیداً و دلسوزانه توصیه می­‌کنیم که برای توانمندسازی مدیران روابط عمومی در جهت درک عمیق چرایی و فلسفه وجودی روابط عمومی، باید فکری اساسی شود. البته مدیران روابط عمومی، خود، باید در این زمینه همت کنند و به­ تدریج به جایگاه و دیدگاهی برسند که مدیریت روابط عمومی را یک پدیده استراتژیک با افق‌های گسترده ببینند و از غرق شدن در کارهای اجرایی که ارزش متوسط یا پایین دارند، بپرهیزند.

۴ – بخش خلاقیت و نوآوری

گرچه در لابه‌­لای آثار و فعالیت­ه‌ا، نشانه­‌هایی از تفکر خلاقانه و در نتیجه آن، رگه­‌هایی از نوآوری مشاهده می­‌شود، این میزان، نه­ تنها متناسب با ظرفیت و استحقاق روابط عمومی­‌ها برای رشد و شکوفایی نیست، بلکه از انتظارات و تعاملات جامعه امروزی که شاهد نوآوری در بسیاری از حوزه­‌های دانش و معرفت بشری است، بسیار فاصله دارد. خلاقانه بیندیشید و به اندیشه­‌های نو برسید تا نوآوری از بطن چنین اندیشه­‌هایی بجوشد و روح، نشاط و حلاوت جدیدی به تلاش­‌هایتان ببخشد.

۵ – بخش ارتباطات رسانه‌ای

مطبوعات، رادیو، تلویزیون، وب­گاه‌­ها، شبکه­‌های اجتماعی و دیگر مجاری ارتباطی، بسترها و امکانات فراوانی ­در حوزهء پیام­رسانی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، همچنین اطلاع­‌یابی از دیدگاه­‌های مخاطبان و جریانات اجتماعی در اختیار روابط عمومی­‌ها قرار می­‌دهند؛ اما متأسفانه شیوه بهره­‌گیری از این رسانه­‌ها در بسیاری از روابط عمومی­‌ها هنوز تابع سلیقه‌های شخصی و اسیر در لایه­‌های اولیه توانمندی­‌های رسانه­‌ای است.

فقط دل بستن به خبر­نویسی و ارسال اخبار به رسانه­‌ها و گذاشتن آن در سایت سازمان و تمرکز بر برگزاری کنفرانس‌های خبری، روابط عمومی­‌ها را به سر­منزل مقصود نمی­‌رساند. از رسانه­‌ها باید برای نیل به هدف­‌های گوناگون، اعم از اطلاع­‌یابی، اطلاع­رسانی و آگاهی­‌بخشی، ترغیب، اقناع و نفوذ در ذهن­‌ها و قلب­‌ها استفاده کرد. بر روابط عمومی­‌ها واجب است که قالب و محتوای ارتباطات رسانه­‌ای خود را به‌ سوی کارکردهای جدی­دتری سوق دهند.

همچنین تعامل­ رسانه­‌ای، تولید اطلاعات برای رسانه­‌های متفاوت و سوق دادن اخبار سخت به سمت اخبار نرم و تنوع‌بخشیدن به تولید محتواهای رسانه­ای، بیش‌ از پیش باید مدنظر قرار گیرد.

۶ – بخش اطلاع­ رسانی

 در اختیار داشتن یک برنامه جامع اطلاع­‌رسانی و استفاده درست از هر رسانه یا مجرای ارتباطی، از الزامات راهبردی روابط عمومی است. هریک از مجراهای اطلاع­‌رسانی، اعم از کاتالوگ، بروشور، روزنامه، رادیو، تلویزیون، وب­گاه، لوح­های فشرده، نمایشگاه، همایش، تبلیغات، کتاب، جزوه، نشریه درون­سازمانی، فیلم، سرود و موارد مشابه، می­‌توانند روابط عمومی را در نیل به اهدافش یاری رسانند؛ اما درباره روابط عمومی­‌هایی که هیچ اثری در حوزه اطلاع­‌رسانی و بهره­‌گیری از مجاری ارتباطی گوناگون ارسال نکرده‌اند یا فقط به یکی دو مورد بسنده کرده­‌اند و یا حتی فهرستی از اقداماتشان را بیان و مستند نکرده‌اند چه باید گفت؟ داوری را به عهده خودشان می­‌گذاریم.

۷ – ارتباطات الکترونیکی

بسیاری از روابط عمومی‌­ها کوشیده­‌اند که بهره­‌گیری از ارتباطات الکترونیکی را هماهنگ با رشد فناوری و به اقتضای شرایط زمانه، آغاز کنند، اما در مواردی مشاهده می­‌شود که هنوز درک درست و درخوری از ظرفیت­‌ها و امکانات مجاری ارتباط الکترونیکی وجود ندارد. مدیران ارشد، به­ ویژه در استان­‌ها، باید حمایت خود را از روابط عمومی­‌ها به­‌ویژه در زمینه حرکت از ابزارهای ارتباطی سنتی به‌سوی ابزارها و مجاری ارتباطی نوین و الکترونیکی افزایش دهند. نیروی انسانی، آموزش، تأمین فناوری و لوازم و اقدامات عملی در حوزه ارتباطات الکترونیکی از ملزومات حیاتی روابط عمومی‌ها در عصر حاضر است. راه­‌اندازی وب­گاه، کار خوبی است، اما اگر به­خوبی اداره و روزآمد­سازی آن جدی گرفته نشود، هیچ امتیازی ندارد.

۸ – بخش تکریم ارباب‌رجوع

روابط عمومی­ ها طی یک سال گذشته گام­ های مؤثری در زمینه احترام به ارباب‌رجوع و پاسخ­گویی مسئولانه به خواست­ها و نیازهای آنان برداشته ­اند و کوشیده ­اند که با بهره­‌گیری از آموزه­‌های راه‌گشای اسلامی – ایرانی و هماهنگ با اصول و سیاست­‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با مردم به‌گونه‌ای رفتار کنند که در شأن “ولی­نعمت” بودن مردم باشد. تکریم ارباب‌رجوع و صیانت از کرامت و عزت انسان­ها باید شعار استراتژیک روابط عمومی باشد.

۹ – بخش مهندسی فرهنگی و فرهنگ­سازی

رشد فرهنگی و فرهنگ­سازی در دو حوزه درون­‌سازمانی و برون­‌سازمانی، یکی از نقاط درخشان طیف گسترده وظایف و مأموریت‌های روابط عمومی­‌هاست. روابط عمومی، از یک‌سو باید به کمک برنامه­‌های سنجیده، فرهنگ سازمانی خاص و مطلوبی را در میان اعضای سازمان ایجاد و تقویت کند و از سوی دیگر به تأمین نیازهای عام فرهنگی مخاطبان، بهای کافی بدهد. ارزیابی آثار نشان می­دهد که روابط عمومی­ها در این حوزه، باید تلاش­های جدی­تری به عمل آورند، گرچه کوشش­های معدودی از روابط عمومی­ها در این میدان، شایسته تقدیر است.

سخن پایانی

هیات‌داوران جشنواره سیزدهم از اینکه موضوع اصلی دوازدهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به «روابط عمومی و تغییر برای پیشرفت» اختصاص یافته است، قویاً ابراز خرسندی می ­کند و امیدوار است که در سال آینده شاهد آثار ارزشمندی در این حوزه باشد.

ما وظیفه خود می­ دانیم از تمامی روابط عمومی­ ها که با شرکت فعالانه خود بر شکوه و غنای جشنواره افزودند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم و به همه، خدا قوت بگوییم و همه تلاش ­های آن­ها را ارج بگذاریم. امید دیگرمان این است که روابط عمومی ­ها در طراحی و اجرای برنامه­ ها و فعالیت­ هایشان از متخصصان و استادان، همچنین توانمندی ­های حرفه‌ای مؤسسات تخصصی کشور در حوزه روابط عمومی بهره بگیرند و در جهت ارتقای قوام علمی کارهایشان بیش‌ از پیش بکوشند.

هیات داوران سیزدهمین جشنواره برترین­ های روابط عمومی کشور

دکتر داود زارعیان- سید­شهاب سید­محسنی- دکتر محمد­رضا کریمی- دکتر امیدعلی مسعودی

دکتر امیرمسعود امیر­مظاهری- دکتر حمید شکری خانقاه- دکتر عطاالله ابطحی- مجید بوجارزاده و استاد علی فروزفر»

روابط عمومی کارآمد موجب تغییرو پیشرفت سازمانی می شود

دبیرکل سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی گفت: آن روابط عمومی کارآمد است که از قدرت و توانایی تغییر سازمانی منجر به پیشرفت برخوردار باشد.

به نقل از روابط عمومی جشنواره، «هوشمند سفیدی» در حاشیه دوازدهمین دوره سمپوزیوم روابط عمومی‌ها اظهار کرد: مهمترین دستاورد این دوره، علاوه بر سخنرانی‌هایی که انجام شد، برگزاری هشت کارگاه آموزشی بود که در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد و توانستیم نقش روابط عمومی را در تغییر، تبیین کنیم.

وی ادامه داد: ما در این دوره توانستیم نشان دهیم موضوع تغییر در سازمان های مختلف و تغییراتی که منجر به پیشرفت می شود را چگونه می توان پیش برد.

سفیدی افزود: دیگر دستاورد سمپوزیم دوازدهم، حضور نایب رییس اول و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دو نفر از اعضای این کمیسیون در این همایش بود که نشان از همراهی مجلس در این نشست داشت و مجلس برای آنکه روابط عمومی‌ها در کارآمدی و تقویت روابط برای ایجاد تغییر، توانایی لازم را دست یابند، اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به نشستی که با رییس کمیسیون فرهنگی برگزار کرد، افزود: مقرر شد مکاتباتی را با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و این مکاتبات در اختیار رییس سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گیرد؛ در واقع به بودجه و اعتبارات روابط عمومی‌ها برای تقویت تغییر کمک کند.

وی، دستاورد سوم سمپوزیوم دوازدهم را جمع‌آوری برخی سخنرانی‌های محوری در این همایش عنوان کرد و افزود: قرار است این موارد در قالب بیانیه تهران تهیه و از سوی انجمن بین المللی روابط عمومی و نهادهای مرتبط دیگر به عنوان منشور روابط عمومی در حوزه تغییر منتشر شود.

سفیدی گفت: چهارمین دستاورد این همایش بین المللی، مقالاتی بود که در سمپوزیوم دوازدهم ارائه شد و به‌زودی این مقالات را در قالب کتابی به عنوان روابط عمومی در تغییر سازمانی آماده و منتشر می‌کنیم که در واقع این به تولید دانش و جنبش نرم افزاری کمک می کند.

وی افرود: در این همایش دو روزه توانستیم ۵۰۰ نفر از دست اندرکاران روابط عمومی ها را در قالب کارگاه‌های آموزشی و مقالات ارایه شده به توانمند شدن آنها برای نقش‌آفرینی شایسته در حوزه تغییر در سازمان‌ها کمک کنیم.

سفیدی ادامه داد: دبیرخانه سمپوزیوم با توجه به مطالبات جامعه روابط عمومی‌ها تلاش خواهد کرد خواسته‌های این قشر را به مسؤولان انعکاس دهد تا در زمینه‌های مختلف از جمله اصلاح ساختار سازمانی و تقویت بودجه و امکان جذب نیروهای کارآمد و اصلاح نظام انتصاب مدیران روابط عمومی مورد حمایت قرار گیرند.

سفیدی درخصوص بحث سختی کار روابط عمومی‌ها، گفت: از سال ۹۱ این موضوع در حال پیگیری است و وقتی اعلام می‌کنیم روابط عمومی‌ها به عنوان شغل سخت و زیان آور تلقی می‌شود، این بدان معنا نیست که شغل‌های دیگر سخت نیست، بلکه برخی مشاغلی که در روابط عمومی ها وجود دارد، از توان روحی بالایی باید فرد برخوردار باشد و از طرفی فشار روحی و استرسی که بر فرد وارد می شود بسیار بالاتر از حد طبیعی است.

سفیدی گفت: در سال‌های ۸۲ و ۸۳ که دکتر پزشکیان وزیر وقت بهداشت بود، نامه‌ای مبنی بر سختی کار خبرنگاران و شاغلان در روابط عمومی ها به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد که همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

وی گفت: در اجلاس دو روزه تهران برگزیدگان جشنواره برترین های روابط عمومی در سطح ملی و استانی معرفی شدند که در سطح ملی و بخش ارتباطات رسانه ای وزارت امور اقتصادی و دارایی ٰ سازمان حفاظت محیط زیست ٰ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ٰ‌و در سطح استانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران ٰ نظام مهندسی ساختمان استان تهران ٰ شرکت گاز استان خراسان رضوی ٰ‌برگزیده شدند.

سفیدی افزود: در رشته اطلاع رسانی و در سطح ملی بانک مرکزی ٰگروه خودروسازی سایپا ٰ شرکت گسترش انرژی پاسارگاردٰ و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و حوزه استانی شرکت آب و فاظلاب اهواز ٰ‌ شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان و سازمان منطقه آزاد انزلی برگزیده شدند.

وی گفت: در رشته توسعه فرهنگ خاص و در سطح ملی، شرکت سهامی بیمه ایران و در سطح استانی شرکت آب و فاظلاب استان تهران برگزیده شدند.

دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی اضافه کرد: در رشته پژوهش ارتباطی و در سطح ملی بانک توسعه تعاون ٰشرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی ایران و گروه خودروسازی سایپا و در سطح استانی سازمان آب و برق خوزستان جزو برترین ها بودند.

وی گفت: در رشته برنامه ریزی ارتباطی و درسطح ملی شرکت فرودگاه های کشور و وزارت نفت و در سطح استانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ٰ شرکت توزیع برق تبریز و شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزو برترین ها شدند.

سفیدی افزود: در رشته مدیریت راهبردی درسطح ملی سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان بنادر و دریانوردی ایران و در سطح استانی شرکت توزیع برق استان تهران بزرگ و شرکت فولاد مبارکه اصفهان برگزیده شدند.

وی ادامه داد: در رشته خلاقیت و نوآوری و در سطح ملی بانک کشاورزی ٰ شرکت پست و پژو هشکده مالی و پولی بانک مرکزی و در سطح استانی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر و شهرداری اصفهان برترین ها شدند.

سفیدی اضافه کرد: در رشته تکریم ارباب رجوع در سطح ملی بانک قوامین و بانک آینده و در سطح استانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزیده شدند.

وی گفت: در رشته ارتباطات الکترونیک در سطح ملی مجمع تشخیص مصلحت نظام ٰ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و در سطح استانی شرکت منطقه هشت عملیات انتقال گاز و اتاق بازرگانی ْ‌ کشاورزی ٰ صنایع و معادن تهران برگزیده شدند.



دیدگاهها بسته شده است.