به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی جشنواره، دوازدهمین دوره جشنواره برترینهای روابط عمومی ایران با معرفی برترینها به کار خود پایان داد؛ در بیانیه هیات داوران این دوره جشنواره آمده است:
«به نام خداوند خرد
خداوند منان را سپاسگزاریم که بر ما و خانواده بزرگ و فرهیخته روابط عمومی ایران منت نهاد تا در سایه همدلی و با نیت ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای روابط عمومیها در سازمانها، نهادها، شرکتها و وزارتخانهها، سیزدهمین دوره جشنواره برترینهای روابط عمومی ایران را برگزار کنیم.
مقصود اصلی برپایی جشنواره، فراهم ساختن فرصتی رشدآفرین برای ارزیابی آثار و فعالیتهای روابط عمومیها بر پایه معیارها و شاخصهای علمی است تا مدیران و کارشناسان روابط عمومیها بتوانند جایگاه و رتبه خود را در گستره وسیع خدمت به سازمان و مخاطبان بیابند و با درکی روشن از شرایط زمانه و امکانات دنیای فناوریهای ارتباطی، آرمانهای سازمان، نیازها و انتظارات مخاطبان و نتایج ارزیابی آثار و فعالیتها، بتوانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند و با تکیه بر پژوهش و برنامهریزی، با گامهایی استوارتر از گذشته، مسیر رشد و تعالی را بپیمایند.
بدون شک، همت و اراده دبیرخانه سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی در ادامه برگزاری جشنواره برترینهای روابط عمومی ایران، نشان از ضرورت تداوم این رقابت سازنده دارد و همه روابط عمومیها باید با بهرهگیری سنجیده از نتایج این آوردگاه تعالیبخش، هرچه بیشتر به جایگاه آرمانی خود در خدمت به سازمان و مخاطبان، نزدیکتر و نزدیکتر شوند.
ارزیابی آثار سیزدهمین جشنواره، حکایت از آن دارد که اگرچه بسیاری از روابط عمومیها گامهایی در راستای رشد کمی و کیفی برنامهها و فعالیتهای خود برداشتهاند، هنوز باید آرزو کنیم که این واحدها نخست به خودباوری و اعتماد به نفس قوی برسند و به این حقیقت واقف شوند که میتوانند قلب اطلاعاتی، ارتباطی، مشورتی و تسهیلگر در همه ارتباطات و مناسبات درون و برونسازمانی باشند و سپس از حاشیه به متن آیند و افق دید خود را از سطح امور، به ژرفای پدیدهها و فرآیندهای سازمانی، گسترش دهند. آشکارتر بگوییم که تغییرات، بهبودها، پیشرفتها و نوآوریها در صحنه روابط عمومیها بسیار کمتر از انتظارات و ظرفیتهای بالقوه است و حتی در مواردی، شاهد روزمرگی و کمنفسی در روابط عمومیها هستیم.
به هر صورت، در این دوره جشنواره، حدود ۳۳۰۰ اثر از سوی ۱۶۱ سازمان، شرکت و نهاد به دبیرخانه جشنواره رسید. این آثار بر اساس معیارهای دقیق و از پیش طراحی شده در معرض دو نوبت داوری قرار گرفتند و برترینها برگزیده شدند.
اینک توصیهها و دیدگاههای هیاتداوران، ضمن احترام و ارج نهادن به همه تلاشگران میدان پرجنبوجوش روابط عمومی به قرار زیر به استحضار میرسند:
۱ – بخش پژوهش ارتباطی
در این بخش که زیربنا و بنیان اصلی هرگونه برنامهریزی و اقدام در روابط عمومی است و میتواند بستر مناسبی برای شناخت دیدگاهها و دستیابی به چندوچون بازار و جامعه و کشف نیازهای مخاطبان باشد، هنوز راههای نرفته فراوانی وجود دارند و میتوان گفت که وضعیت، بسیار نامطلوب است. پژوهش، ارزیابی و سنجش، پیش و پس از هر فعالیت ارتباطی، نقشی اساسی در قوام بخشیدن به برنامهها و اقدامها و تعیین اثربخشی و موفقیت فعالیتهای روابط عمومی دارد. بیتردید، بها ندادن به اطلاعیابی و بسنده کردن به اطلاعرسانی را باید دلیل اصلی این رویکرد نامطلوب دانست.
البته ناگفته نماند که برخی روابط عمومیها، با درک اهمیت و جایگاه پایهای پژوهش، کارهای ارزندهای در این حوزه عرضه کردهاند و در مقایسه با سال قبل، گامهای امیدوارکنندهای به جلو برداشتهاند.
۲ – بخش برنامهریزی ارتباطی و پیوستهای ارتباطی
همه برنامهها و فعالیتهای روابط عمومی باید در چارچوب یک برنامهریزی ارتباطی مدون و نظامیافته و برخاسته از نتایج تلاشهای پژوهشی انجام گیرند. دل بستن صرف به رویکرد عملیاتی، فقط به حجم و فراوانی کارها میافزاید و ژرفانگری و تفکر علمی را فدای سطحینگری و رویکردهای اجرایی میکند و گاهی سایه روزمرگی را بر کارها میگستراند. متأسفانه تعداد روابط عمومیهایی که به برنامهریزی ارتباطی پایبند بودهاند، هنوز خیلی کم است.
۳ – بخش مدیریت راهبردی در روابط عمومی
آثار ارسالی به دفتر جشنواره در این بخش نشانگر آن است که مدیریت در روابط عمومیها بیشتر رنگ و بوی اجرایی و کمتر قالب و گرایش راهبردی دارند. سال گذشته نیز این نقصان را یادآور شدیم و امسال هم اکیداً و دلسوزانه توصیه میکنیم که برای توانمندسازی مدیران روابط عمومی در جهت درک عمیق چرایی و فلسفه وجودی روابط عمومی، باید فکری اساسی شود. البته مدیران روابط عمومی، خود، باید در این زمینه همت کنند و به تدریج به جایگاه و دیدگاهی برسند که مدیریت روابط عمومی را یک پدیده استراتژیک با افقهای گسترده ببینند و از غرق شدن در کارهای اجرایی که ارزش متوسط یا پایین دارند، بپرهیزند.
۴ – بخش خلاقیت و نوآوری
گرچه در لابهلای آثار و فعالیتها، نشانههایی از تفکر خلاقانه و در نتیجه آن، رگههایی از نوآوری مشاهده میشود، این میزان، نه تنها متناسب با ظرفیت و استحقاق روابط عمومیها برای رشد و شکوفایی نیست، بلکه از انتظارات و تعاملات جامعه امروزی که شاهد نوآوری در بسیاری از حوزههای دانش و معرفت بشری است، بسیار فاصله دارد. خلاقانه بیندیشید و به اندیشههای نو برسید تا نوآوری از بطن چنین اندیشههایی بجوشد و روح، نشاط و حلاوت جدیدی به تلاشهایتان ببخشد.
۵ – بخش ارتباطات رسانهای
مطبوعات، رادیو، تلویزیون، وبگاهها، شبکههای اجتماعی و دیگر مجاری ارتباطی، بسترها و امکانات فراوانی در حوزهء پیامرسانی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، همچنین اطلاعیابی از دیدگاههای مخاطبان و جریانات اجتماعی در اختیار روابط عمومیها قرار میدهند؛ اما متأسفانه شیوه بهرهگیری از این رسانهها در بسیاری از روابط عمومیها هنوز تابع سلیقههای شخصی و اسیر در لایههای اولیه توانمندیهای رسانهای است.
فقط دل بستن به خبرنویسی و ارسال اخبار به رسانهها و گذاشتن آن در سایت سازمان و تمرکز بر برگزاری کنفرانسهای خبری، روابط عمومیها را به سرمنزل مقصود نمیرساند. از رسانهها باید برای نیل به هدفهای گوناگون، اعم از اطلاعیابی، اطلاعرسانی و آگاهیبخشی، ترغیب، اقناع و نفوذ در ذهنها و قلبها استفاده کرد. بر روابط عمومیها واجب است که قالب و محتوای ارتباطات رسانهای خود را به سوی کارکردهای جدیدتری سوق دهند.
همچنین تعامل رسانهای، تولید اطلاعات برای رسانههای متفاوت و سوق دادن اخبار سخت به سمت اخبار نرم و تنوعبخشیدن به تولید محتواهای رسانهای، بیش از پیش باید مدنظر قرار گیرد.
۶ – بخش اطلاع رسانی
در اختیار داشتن یک برنامه جامع اطلاعرسانی و استفاده درست از هر رسانه یا مجرای ارتباطی، از الزامات راهبردی روابط عمومی است. هریک از مجراهای اطلاعرسانی، اعم از کاتالوگ، بروشور، روزنامه، رادیو، تلویزیون، وبگاه، لوحهای فشرده، نمایشگاه، همایش، تبلیغات، کتاب، جزوه، نشریه درونسازمانی، فیلم، سرود و موارد مشابه، میتوانند روابط عمومی را در نیل به اهدافش یاری رسانند؛ اما درباره روابط عمومیهایی که هیچ اثری در حوزه اطلاعرسانی و بهرهگیری از مجاری ارتباطی گوناگون ارسال نکردهاند یا فقط به یکی دو مورد بسنده کردهاند و یا حتی فهرستی از اقداماتشان را بیان و مستند نکردهاند چه باید گفت؟ داوری را به عهده خودشان میگذاریم.
۷ – ارتباطات الکترونیکی
بسیاری از روابط عمومیها کوشیدهاند که بهرهگیری از ارتباطات الکترونیکی را هماهنگ با رشد فناوری و به اقتضای شرایط زمانه، آغاز کنند، اما در مواردی مشاهده میشود که هنوز درک درست و درخوری از ظرفیتها و امکانات مجاری ارتباط الکترونیکی وجود ندارد. مدیران ارشد، به ویژه در استانها، باید حمایت خود را از روابط عمومیها بهویژه در زمینه حرکت از ابزارهای ارتباطی سنتی بهسوی ابزارها و مجاری ارتباطی نوین و الکترونیکی افزایش دهند. نیروی انسانی، آموزش، تأمین فناوری و لوازم و اقدامات عملی در حوزه ارتباطات الکترونیکی از ملزومات حیاتی روابط عمومیها در عصر حاضر است. راهاندازی وبگاه، کار خوبی است، اما اگر بهخوبی اداره و روزآمدسازی آن جدی گرفته نشود، هیچ امتیازی ندارد.
۸ – بخش تکریم اربابرجوع
روابط عمومی ها طی یک سال گذشته گام های مؤثری در زمینه احترام به اربابرجوع و پاسخگویی مسئولانه به خواستها و نیازهای آنان برداشته اند و کوشیده اند که با بهرهگیری از آموزههای راهگشای اسلامی – ایرانی و هماهنگ با اصول و سیاستهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با مردم بهگونهای رفتار کنند که در شأن “ولینعمت” بودن مردم باشد. تکریم اربابرجوع و صیانت از کرامت و عزت انسانها باید شعار استراتژیک روابط عمومی باشد.
۹ – بخش مهندسی فرهنگی و فرهنگسازی
رشد فرهنگی و فرهنگسازی در دو حوزه درونسازمانی و برونسازمانی، یکی از نقاط درخشان طیف گسترده وظایف و مأموریتهای روابط عمومیهاست. روابط عمومی، از یکسو باید به کمک برنامههای سنجیده، فرهنگ سازمانی خاص و مطلوبی را در میان اعضای سازمان ایجاد و تقویت کند و از سوی دیگر به تأمین نیازهای عام فرهنگی مخاطبان، بهای کافی بدهد. ارزیابی آثار نشان میدهد که روابط عمومیها در این حوزه، باید تلاشهای جدیتری به عمل آورند، گرچه کوششهای معدودی از روابط عمومیها در این میدان، شایسته تقدیر است.
سخن پایانی
هیاتداوران جشنواره سیزدهم از اینکه موضوع اصلی دوازدهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به «روابط عمومی و تغییر برای پیشرفت» اختصاص یافته است، قویاً ابراز خرسندی می کند و امیدوار است که در سال آینده شاهد آثار ارزشمندی در این حوزه باشد.
ما وظیفه خود می دانیم از تمامی روابط عمومی ها که با شرکت فعالانه خود بر شکوه و غنای جشنواره افزودند، صمیمانه سپاسگزاری کنیم و به همه، خدا قوت بگوییم و همه تلاش های آنها را ارج بگذاریم. امید دیگرمان این است که روابط عمومی ها در طراحی و اجرای برنامه ها و فعالیت هایشان از متخصصان و استادان، همچنین توانمندی های حرفهای مؤسسات تخصصی کشور در حوزه روابط عمومی بهره بگیرند و در جهت ارتقای قوام علمی کارهایشان بیش از پیش بکوشند.
هیات داوران سیزدهمین جشنواره برترین های روابط عمومی کشور
دکتر داود زارعیان- سیدشهاب سیدمحسنی- دکتر محمدرضا کریمی- دکتر امیدعلی مسعودی
دکتر امیرمسعود امیرمظاهری- دکتر حمید شکری خانقاه- دکتر عطاالله ابطحی- مجید بوجارزاده و استاد علی فروزفر»
روابط عمومی کارآمد موجب تغییرو پیشرفت سازمانی می شود
دبیرکل سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی گفت: آن روابط عمومی کارآمد است که از قدرت و توانایی تغییر سازمانی منجر به پیشرفت برخوردار باشد.
به نقل از روابط عمومی جشنواره، «هوشمند سفیدی» در حاشیه دوازدهمین دوره سمپوزیوم روابط عمومیها اظهار کرد: مهمترین دستاورد این دوره، علاوه بر سخنرانیهایی که انجام شد، برگزاری هشت کارگاه آموزشی بود که در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد و توانستیم نقش روابط عمومی را در تغییر، تبیین کنیم.
وی ادامه داد: ما در این دوره توانستیم نشان دهیم موضوع تغییر در سازمان های مختلف و تغییراتی که منجر به پیشرفت می شود را چگونه می توان پیش برد.
سفیدی افزود: دیگر دستاورد سمپوزیم دوازدهم، حضور نایب رییس اول و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دو نفر از اعضای این کمیسیون در این همایش بود که نشان از همراهی مجلس در این نشست داشت و مجلس برای آنکه روابط عمومیها در کارآمدی و تقویت روابط برای ایجاد تغییر، توانایی لازم را دست یابند، اعلام آمادگی کرد.
وی با اشاره به نشستی که با رییس کمیسیون فرهنگی برگزار کرد، افزود: مقرر شد مکاتباتی را با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و این مکاتبات در اختیار رییس سازمان برنامه و بودجه و ریاست جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گیرد؛ در واقع به بودجه و اعتبارات روابط عمومیها برای تقویت تغییر کمک کند.
وی، دستاورد سوم سمپوزیوم دوازدهم را جمعآوری برخی سخنرانیهای محوری در این همایش عنوان کرد و افزود: قرار است این موارد در قالب بیانیه تهران تهیه و از سوی انجمن بین المللی روابط عمومی و نهادهای مرتبط دیگر به عنوان منشور روابط عمومی در حوزه تغییر منتشر شود.
سفیدی گفت: چهارمین دستاورد این همایش بین المللی، مقالاتی بود که در سمپوزیوم دوازدهم ارائه شد و بهزودی این مقالات را در قالب کتابی به عنوان روابط عمومی در تغییر سازمانی آماده و منتشر میکنیم که در واقع این به تولید دانش و جنبش نرم افزاری کمک می کند.
وی افرود: در این همایش دو روزه توانستیم ۵۰۰ نفر از دست اندرکاران روابط عمومی ها را در قالب کارگاههای آموزشی و مقالات ارایه شده به توانمند شدن آنها برای نقشآفرینی شایسته در حوزه تغییر در سازمانها کمک کنیم.
سفیدی ادامه داد: دبیرخانه سمپوزیوم با توجه به مطالبات جامعه روابط عمومیها تلاش خواهد کرد خواستههای این قشر را به مسؤولان انعکاس دهد تا در زمینههای مختلف از جمله اصلاح ساختار سازمانی و تقویت بودجه و امکان جذب نیروهای کارآمد و اصلاح نظام انتصاب مدیران روابط عمومی مورد حمایت قرار گیرند.
سفیدی درخصوص بحث سختی کار روابط عمومیها، گفت: از سال ۹۱ این موضوع در حال پیگیری است و وقتی اعلام میکنیم روابط عمومیها به عنوان شغل سخت و زیان آور تلقی میشود، این بدان معنا نیست که شغلهای دیگر سخت نیست، بلکه برخی مشاغلی که در روابط عمومی ها وجود دارد، از توان روحی بالایی باید فرد برخوردار باشد و از طرفی فشار روحی و استرسی که بر فرد وارد می شود بسیار بالاتر از حد طبیعی است.
سفیدی گفت: در سالهای ۸۲ و ۸۳ که دکتر پزشکیان وزیر وقت بهداشت بود، نامهای مبنی بر سختی کار خبرنگاران و شاغلان در روابط عمومی ها به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد که همچنان پیگیر این موضوع هستیم.
وی گفت: در اجلاس دو روزه تهران برگزیدگان جشنواره برترین های روابط عمومی در سطح ملی و استانی معرفی شدند که در سطح ملی و بخش ارتباطات رسانه ای وزارت امور اقتصادی و دارایی ٰ سازمان حفاظت محیط زیست ٰ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ٰو در سطح استانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران ٰ نظام مهندسی ساختمان استان تهران ٰ شرکت گاز استان خراسان رضوی ٰبرگزیده شدند.
سفیدی افزود: در رشته اطلاع رسانی و در سطح ملی بانک مرکزی ٰگروه خودروسازی سایپا ٰ شرکت گسترش انرژی پاسارگاردٰ و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و حوزه استانی شرکت آب و فاظلاب اهواز ٰ شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان و سازمان منطقه آزاد انزلی برگزیده شدند.
وی گفت: در رشته توسعه فرهنگ خاص و در سطح ملی، شرکت سهامی بیمه ایران و در سطح استانی شرکت آب و فاظلاب استان تهران برگزیده شدند.
دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی اضافه کرد: در رشته پژوهش ارتباطی و در سطح ملی بانک توسعه تعاون ٰشرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی ایران و گروه خودروسازی سایپا و در سطح استانی سازمان آب و برق خوزستان جزو برترین ها بودند.
وی گفت: در رشته برنامه ریزی ارتباطی و درسطح ملی شرکت فرودگاه های کشور و وزارت نفت و در سطح استانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ٰ شرکت توزیع برق تبریز و شرکت فولاد مبارکه اصفهان جزو برترین ها شدند.
سفیدی افزود: در رشته مدیریت راهبردی درسطح ملی سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان بنادر و دریانوردی ایران و در سطح استانی شرکت توزیع برق استان تهران بزرگ و شرکت فولاد مبارکه اصفهان برگزیده شدند.
وی ادامه داد: در رشته خلاقیت و نوآوری و در سطح ملی بانک کشاورزی ٰ شرکت پست و پژو هشکده مالی و پولی بانک مرکزی و در سطح استانی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر و شهرداری اصفهان برترین ها شدند.
سفیدی اضافه کرد: در رشته تکریم ارباب رجوع در سطح ملی بانک قوامین و بانک آینده و در سطح استانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزیده شدند.
وی گفت: در رشته ارتباطات الکترونیک در سطح ملی مجمع تشخیص مصلحت نظام ٰ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و در سطح استانی شرکت منطقه هشت عملیات انتقال گاز و اتاق بازرگانی ْ کشاورزی ٰ صنایع و معادن تهران برگزیده شدند.
–