غیبت وزیر نفت ایران درحضور وزرای انرژی روسیه و قطر

به گزارش عرصه،، پایگاه اینترنتی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اعلام کرد که هجدهمین نشست وزارتی این نهاد دیروز (پنج‎شنبه ٢٧ آبان ماه) در دوحه، پایتخت قطر، به ریاست محمد بن صالح الساده، وزیر انرژی قطر، برگزار شد.

در این نشست، اعضای جی‎ئی‎سی‎اف شامل الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا در کنار کشورهای آذربایجان، عراق، هلند، نروژ، عمان، و پرو به عنوان اعضای ناظر، حضور داشتند.

الساده در سخنرانی افتتاحیه با اشاره به تحولات سریع در بازار انرژی و به ویژه بازار گاز، اعلام کرد عرضه بالا، کند بودن روند رشد تقاضا و افت قیمت‎ها، مهمترین ویژگی‎های وضع کنونی به شمار می‎آیند و برای رویارویی با این وضع، باید همگرایی و همکاری بیشتری میان اعضای جی‎ئی‎سی‎اف وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تعهد جی‎ئی‎سی‎اف در تأمین انرژی پاک برای جهان، از اقدام‎های دبیرخانه این سازمان در تکمیل دورنمای ٢٠٤٠ این مجمع و تدوین راهبرد بلند مدت آن، قدردانی کرد.

در نشست دیروز، وزیران کشورهای عضو جی‎ئی‎سی‎اف راهبرد بلند مدت این مجمع را تصویب کردند و به هیئت عامل اجازه دادند که برنامه عملی پنج ساله برای اجرایی کردن این سند را تدوین کند. این سند هر پنج سال یک بار، بازنگری می‎شود.

وزیران کشورای عضو جی‎ئی‎سی‎اف با اشاره به موج مثبت ایجاد شده در پی توافق مبارزه با تغییرات آب و هوا در پاریس، بر جایگاه گاز در رویارویی با نگرانی‎های زیست‎محیطی تأکید کردند.

انتصاب الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، به عنوان رئیس دوره‎ای جی‎ئی‎سی‎اف از آغاز سال ٢٠١٧ میلادی، از دیگر تصمیمات نشست دیروز بود. در این نشست همچنین گابریل ام اوبیانگ لیما، وزیر معادن، صنعت و انرژی گینه استوایی، به عنوان رئیس علی‎البدل این مجمع انتخاب شد. این درحالی است که از سوی ایران، کاظم‌پور اردبیلی به عنوان نماینده ایران در مجامع جهانی انرژی در این نشست حضور داشته و بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان به دوحه نرفته بود.

همچنین قرار شد نوزدهمین نشست وزارتی جی‎ئی‎سی‎اف در ماه اکتبر سال ٢٠١٧ میلادی در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شود. همچنین چهارمین اجلاس گاز جی‎ئی‎سی‎اف در سال آینده میلادی در بولیوی برگزار خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.