رئیس فدراسیون شطرنج: امکان آوردن مربی ثابت خارجی نداریم

رییس فدراسیون شطرنج در گفت‌وگو با عرصه، با بیان اینکه امکان آوردن مربی تمام وقت خارجی به ایران نیست،‌ اظهار کرد: آوردن مربی خارجی برای ما پرهزینه است. با دو مربی که برای بخش بانوان و آقایان صحبت کرده‌ایم برای پنج ماهی که به ایران می‌آیند سیصد میلیون باید هزینه کنیم و این در حالیست که بودجه ما در کل یک میلیارد است. ما از پس مربی پاره وقت هم به سختی بر می آییم چه برسد که بخواهیم مربی تمام وقت داشته باشیم. ما قبل از این که دلار خیلی بالا رود مربی ثابت داشتیم اما به نظرم مربی که به طور دائم مستقر باشد به درد ما نمی خورد زیرا وقتی بازیکن بفهمد که این مربی در دسترس است قدر مربی را نمی داند. بهتر است چند ماهی از سال باشد که به خوبی از حضور این مربیان استفاده کنند.

وی در خصوص هفته سوم لیگ برتر شطرنج گفت: لیگ شطرنج از سال گذشته بهتر شده است اما با رسیدن به لیگ خیلی قوی کمی فاصله دارد. امیدوارم با تبلیغ بیشتر باشگاه های دیگری را برای تیمداری به سمت شطرنج بکشانیم. همین تعداد تیم نیز بیشتر به دلیل پیگیری فدراسیون است. برای حضور تیم دانشگاه آزاد با دادکان صحبت خواهیم کرد که برای لیگ شطرنج تیم بدهند. به نظرم سرمایه گذاری در لیگ ها بازخورد خوبی دارد.

پهلوان زاده در ادامه با اشاره به انصراف تیم شهرداری تبریز خاطر نشان کرد: تیم شهرداری تبریز بدون اطلاع از لیگ کنار گیری کرد. با فدراسیون تعامل نکردند تا حداقل ما یک تیم را در لیگ جایگزین کنیم. این برای بار دوم است که تیم شهرداری تبریز بدون اطلاع از مسابقات کناره گیری می کند. به نظرم قلی زاده کاپیتان تیم نیز مقصر است که به ما این مساله را اطلاع نداد. سال گذشته نیز در رقابت های قهرمانی شهرهای آسیا تیم شهرداری تبریز نماینده ایران بود، اما مسئوولان این تیم تا روز آخر اعلام نکردند که تیم را اعزام نمی کنند و سهمیه ایران را سوزاندند. تیم اول یا دوم ایران در این رقابت ها حاضر می‌شد به عنوان قهرمانی می رسید.

وی در خصوص تعداد بالای اعزام های شطرنج گفت: پانزده اعزام از ابتدای سال داشته ایم که همه ی اینها هزینه می برد. بودجه ما کم است اما باید اعزام کنیم زیرا هم تجربه خوبی برای ملی پوشان است و هم افتخار آفرینی برای ایران دارد پس بهتر است هر طور است اعزام داشته باشیم. بازیکنان ما زنگ تفریح نیستند و نتایج خوبی می گیرند. اعزام باعث می شود رقابت در بین شطرنجبازان بیشتر شود. برگزاری مسابقات قهرمانی استان ها را نیز اجباری کرده ایم که باعث ایجاد حرکتی پویا در شطرنج شده است. ۹۰ درصد رسانه ها را، فوتبال گرفته است. شطرنج یکی از رشته هایی است که خوب دیده می شود. باید پخش زنده شطرنج را در بخش رپید یا بلیتس بگیریم که به جذابیت بیشتر شطرنج کمک می کند.

رییس فدراسیون شطرنج ادامه داد: هزینه مسابقات اوپن سنگین تر است که باید شطرنجبازان ایران در آن حضور داشته باشند. برگزاری رقابت های اوپن در ایران به پیشرفت پطرنج کمک می‌کند و شطرنجبازان خوبی به ایران می‌آیند. شش تورنمنت قوی در ایران در سال ۹۵ برگزار می کنیم. مسابقات جام ستارگان که امسال برگزار کردیم در سال های آینده نیز تکرار خواهد شد.

وی در پایان گفت: یازده آذر قرار داد ها را به بازیکنان حاضر در رقابت های قهرمانی زنان جهان ارسال کنیم که دو هفته وقت دارند برای ما بفرستند. خوشبختانه کارهای قهرمانی زنان جهان به خوبی پیگیری می شود و امیدوارم میزبان خوبی باشیم.



دیدگاهها بسته شده است.