فضانوردان چینی از "قصر بهشت" به زمین بازگشتند

به گزارش عرصه به نقل از آسوشیتدپرس، جینگ هایپن، فرمانده ماموریت شنژو ۱۱ به همراه مهندس چن دونگ روز گذشته ساعت ۵:۵۹ صبح به وقت گرینویچ به زمین نشستند.

این فضانوردان پس از اعزام در روز ۱۷ اکتبر بر روی یک موشک لانگ مارچ۲F  و انتقال به آزمایشگاه مدارگرد تیانگونگ ۲ (به معنی قصر بهشت)، به مدت یک ماه در مدار حضور داشته و آزمایشات و تجربیات علمی متعددی را انجام دادند.

مقامات چینی، موفقیت این ماموریت را نقطه عطفی در برنامه فضایی این کشور برای پشتیبانی از اقامت‌های طولانی‌مدت فضانوردان در فضا خوانده‌اند.

این ماموریت در تیانگونگ ۲ به محققان چینی اجازه داد تا فناوری‌های کلیدی لازم را برای آماده‌سازی و ارسال ماژول ایستگاهی بزرگتر به فضا آزمایش کنند. این ایستگاه فضایی جدید در نهایت قرار است بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ ساخته شود.

هایپن و دونگ به مدت ۳۰ روز در کابین تجربی ماژول آزمایشگاهی تیانگونگ ۲ حضور داشتند و آزمایشات علمی گوناگون را در آن انجام دادند. این فضانوردان شش روز در هفته و روزانه هشت ساعت بر روی تحقیقات گوناگون در زمینه فیزیولوژی انسان و رشد گیاهان و نمایش‌های فنی مختلف از جمله ملاقات با فضاپیما و عملیات الحاق با ایستگاه کار می‌کردند.

آن‌ها همچنین ماهواره کوچکی موسوم به BanXing 2 را که توسط آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای به وزن ۴۰ کیلوگرم ساخته شده بود، در فضا مستقر کردند. وظیفه این ماهواره، ثبت تصاویر وضوح بالا از آزمایشگاه تیانگونگ ۲ با دوربین ۲۵ مگاپیکسلی بود.

دور بعدی انتخاب فضانورد در سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد و فضانوردان از بین خلبان‌های نیروی هوایی، مهندسان فضا و کارکنان فنی در حوزه‌های مرتبط با هوافضا انتخاب خواهند شد.

برنامه پرواز فضایی سرنشین‌دار چین به داهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد که در نخستین فضاپیمای بدون سرنشین شنژو در نوامبر ۱۹۹۹ به فضا ارسال شد. ماموریت شنو ۵ که در اکتبر ۲۰۰۳ پرتاب شده بود، نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دار چین بود که یانگ لیوی را به عنوان نخستین فضانورد چینی حاضر در فضا به مدت ۲۱ ساعت در مدار حمل کرد. آخرین فضاپیمای سرنشین‌دار چین یعنی شنژو ۱۰ در ژوئن ۲۰۱۳ از خاک این کشور به فضا ارسال شده بود.

فضاپیمای سرنشین‌دار شنژو ۱۱ دارای جرم حدود ۸٫۱ تن بوده و از یک ماژول مداری،‌ یک ماژول بازگشت و یک ماژول مهندسی تشکیل شده است. این فضاپیما با اینکه در چین ساخته شده، اما از کپسول فضایی سایوز روسیه الهام گرفته است.

آزمایشگاه فضایی تیانگونگ ۲ نیز یک  ماژول ۱۰٫۴ متری به قطر ۳٫۳۵ متر است و با برخورداری از جرم ۸٫۵ تنی، می‌تواند تا دو فضانورد را برای ۳۰ روز در خود اسکان دهد.



دیدگاهها بسته شده است.