ادغام سازمان جنگل‌ها با محیط زیست به صلاح نیست

خداکرم جلالی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در گفت‌وگو با عرصه، درباره احیای کمیسیون ماده ۳۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کرد: فعالیت کمیسیون ماده ۳۴ بر این اساس بوده که موضوع کسانی را که قبل از سال ۱۳۶۵ زمین‌های منابع ملی در اختیار داشتند و آن را به زراعت آبی و باغی تبدیل کرده‌اند، بررسی کند.

وی افزود: مقرر شده بود که این کمیسیون در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های کشور تشکیل شود و موضوع یاد شده را بررسی کند و چنانچه اقدام افراد یاد شده با اصول علمی و فنی همراه بود، این اراضی با احتساب قیمت کارشناسی به آنها واگذار ‌شود.  

جلالی با اشاره به محدودیت زمانی اجرای این طرح در قالب کمیسیون ماده ۳۴ اظهار کرد: در حال حاضر زمان اجرای این طرح به اتمام رسیده است اما در قانون بودجه پیشنهاد شده که برای تعداد کمی از پرونده‌های باقیمانده در این زمینه که حدود ۱۰ درصد است، یک فرصت دیگر در نظر گرفته شود.  

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: براین اساس مقرر شد برای پرونده‌هایی که تعداد آنها نیز بسیار کم است یک فرصت یک ساله دیگر در نظر گرفته شود که شامل پرونده‌هایی است که بخشی از مراحل قانونی آنها طی شده و به دلیل سپری شدن زمان نتوانسته‌اند از این قانون استفاده و کار را نهایی کنند، تا بتوان این پرونده‌ها را در این فرصت زمانی تعیین تکلیف کرد.  

وی با اشاره به اینکه برای احیای این قانون نیازمند موافقت مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی این کار در سال آینده اجرایی خواهد شد که پیشنهاد آن توسط سازمان جنگل‌ها به مجلس ارائه شده و در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ بررسی و اعلام نتیجه خواهد شد.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره نظر سازمان جنگل‌ها در مورد طرح ادغام سازمان‌های محیط زیست، منابع طبیعی و امور اراضی گفت: دلایلی داریم که این ادغام به صلاح کشور نیست.  

وی در این باره توضیح داد: سازمان محیط زیست یک سازمان کاملا نظارتی است و سازمان امور اراضی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری سازمان‌های کاملا اجرایی هستند.  

جلالی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و جهان، می‌طلبد که این سازمان‌ها به گونه‌ای دیگر تقویت شوند، چرا که هم سازمان محیط زیست اهمیت ویژه‌ای دارد و هم سازمان امور اراضی حائز اهمیت است.  

وی رعایت ضوابط محیط زیست سالم را به نفع کشور دانست و گفت: در حوزه محیط زیست به دلیل فعالیت آلاینده‌ها و تولید گازهای گلخانه‌ای با پدیده گرمایش زمین مواجه شدیم و حدود هشت درجه کره زمین گرم‌تر شده و ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک جهان بیش از ۱.۵ درجه دما گرم‌تر شده است که تبعات خطرناکی دارد.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تغییرات در نزولات آسمانی، تبدیل برف به باران، افزایش تبخیر و تعرق، خشکسالی، افزایش نیاز آبی درختان و گیاهان از پدیده‌هایی است که باید کنترل و مدیریت شده و منشأ تولید گازهای گلخانه‌ای نیز باید کنترل شود که بخش غالب آن سوخت‌های فسیلی است.  

وی تصریح کرد: سازمان‌هایی که در حفظ عواملی مثل پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع که موجب کاهش و جلوگیری از بالارفتن غلظت گازکربنیک هستند و هر بخش دیگری که بتواند جهت توسعه فضای سبز در کشور موثر باشد می‌تواند به بهبود شرایط محیط زیست کمک کند و باید تقویت شود.  

جلالی تصریح کرد: با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی در کشور، با ادغام این سازمان‌ها مشکل حل نخواهد شد بلکه باید در زمینه فراهم کردن بستر بهبود  وضعیت محیط زیست اقدام شود.  

به گفته وی، حفظ جنگل‌ها و مراتع و توسعه آنها و جلوگیری از پدیده بیابانی شدن و کنترل کانون‌های بیابانی از اقداماتی است که موجب بهبود شرایط محیط زیست کشور می‌شود که با تقویت سازمان‌های ذیربط و مسئول امکانپذیر خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.