ماهواره پیشرفته‌ جوی به کمک خلبان‌ها می‌آید

به گزارش عرصه به نقل از بی.بی.سی، سازمان ملی علوم اقیانوسی و اتمسفری آمریکا (نواا) گفت که این ماهواره تصاویر روشنی از “امواج” درون ابرها را که باعث دست انداز هوایی می‌شوند، ارسال خواهد کرد.

این ماهواره همچنین به تخمین بهتر سرعت باد، شدت مه، یخ و صاعقه کمک خواهد کرد.

خلبان‌ها از این پیشرفت که قرار است از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ در دسترس قرار گیرد استقبال کرده اند.

ماهواره جی اُ ای اس-آر پیشرفته ترین ماهواره آب و هوایی جهان معرفی شده است.

سازندگان این ماهواره همچنین می‌گویند با سرعت بیشتری وقوع توفان‌های استوایی، سیل، گردبادهای بزرگ، توفان‌های پرصاعقه و شراره های خورشیدی را ردیابی خواهد کرد.

نواا می‌گوید که این ماهواره یک میلیارد دلاری آسمان‌ها را پنج بار سریع‌تر از نسل‌های قبلی این ماهواره‌ها اسکن می‌کند و وضوح آن چهار بار بیشتر است.

این ماهواره به خلبان‌ها کمک خواهد کرد مسیر پرواز را بهتر برنامه‌ریزی کنند تا به شرایط خطرناک نخورند.

این ماهواره به عبور از مسیرهای امن تر برای هواپیماها کمک خواهد کرد

استیو گودمن، از دانشمندان ارشد این پروژه، گفت:که ماهواره‌های نسل قبل به راحتی نمی‌توانستند جزییات کافی از ابرها را ضبط کنند تا امواجی را که باعث تلاطم و چاله هوایی می‌شود، نشان دهند.

وی در ادامه افزود: ماهواره جدید تصاویر روشن‌تری را ظرف چند دقیقه ارسال خواهد کرد و هوا را آن طور که الان هست نشان می‌دهد نه هوایی که ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش در جریان بوده است.

استیو لندلز کارشناس ایمنی پرواز در انجمن خطوط هوایی بریتانیا گفت که خلبان‌ها از پیشرفت‌هایی که این ماهواره در پیش‌بینی هوا ارائه می‌کند خرسند خواهند شد.

نواا برای این پروژه با سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، همکاری کرده است.

این ماهواره که اوایل هفته جاری به فضا ارسال شده، قرار است ظرف دو هفته به مداری در ارتفاع تقریبا ۳۶ هزار کیلومتری برسد و ظرف یک سال فعال شود.

ماهواره پس از شروع فعالیت هر ۱۵ دقیقه یک بار تصاویر کاملی از نیمکره غربی و هر پنج دقیقه یک بار از آمریکا تهیه خواهد کرد. پیشروی توفان‌ها هر ۳۰ ثانیه یک بار به روز خواهد شد.



دیدگاهها بسته شده است.