پیش‌بینی صادارت ۱۸۰ هزار میلیاد دلاری تا ۹ سال دیگر

به گزارش عرصه، محمدرضا مودودی امروز سه‌شنبه (دوم آذرماه)، در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان اظهار کرد: رشد صادارت غیر نفتی در دو دهه اخیر با وجود فراهم نبودن زیرساخت‌های دولتی و بخش خصوصی رشد غیر منتظره داشته است.

وی از رشد هزار درصدی صادرات غیر نفتی نسبت به ۱۵ سال قبل خبر داد و بیان کرد: سال ۱۳۷۴ صادرات غیر نفتی کشور سه میلیون دلار، سال ۱۳۸۰ به چهار میلیارد و ۲۰۰ هزار میلیارد دلار و به ۴۲ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

معاون سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: رشد صادرات غیر نفتی در حالی صورت گرفته که شاید هنوز توسعه زیرساخت‌ها در بخش دولتی و خصوصی از جمله سازمان توسعه تجارت، بانک‌ها و صندوق ضمانت به حد مطلوب خود نرسیده است.

مودودی تصریح کرد: تحریم‌ها فضای جدید و به روز صادرات را به روی تولید کنندگان و صادر گنندگان ما بست و ۱۲ سال زنجیر تحریم به پای فعالان اقتصادی کشور ما بستند که نتوانند راه بروند ولی با این شرایط شاهد جهش در توسعه صادرات غیر نفتی کشور هستیم اگرچه از این وضعیت رضایت کامل نداریم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش صادارت باشیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در تجارت با دنیا سابقه طولانی دارد و “تجارت کهن و بازار مدرن” شعار سال در حوزه تجارت است.

معاون سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: دشمن دنبال این بوده که ما نتوانیم با دانش روز دنیا در زمینه تجارت آشنا شویم از قدیم که راه ابریشم مطرح بوده ایرانی‌ها تاجر بودند و از بازارهای جهانی سهم داشتند.

مودودی افزود: در افق چشم انداز ۱۴۰۴ در زمینه صادارت غیر نفتی ۱۸۰ هزار میلیاد دلار پیش بینی شده که باید از هم اکنون به فکر نوع کالاهای صادراتی باشیم و باید بررسی کنیم که بازارهای جهانی از خدمات واسطه‌ای یا نرم افزاری استقبال می‌کنند.

وی گفت: در آینده حتما سبد کالاهای صادراتی کالاها، خدمات و نرم افزارهایی هستند که تولید کارخانه‌ای ندارند.

معاون سازمان توسعه تجارت بیان کرد: سال گذشته هنگام بازدید از یک کارگاه که چند جوان در آن مشغول فعالیت بودند متوجه شدم ۴۲ میلیون دلار فیلم انیمیشن صادرات داشته اند. همچنین یک جوان از فروش نرم افزار ۵۰ میلیارد تومان سود کرده بود.

مودودی تصریح کرد: باید سعی کنیم هدایت‌ها را به سمتی که قابلیت رشد دارند، پیش ببریم و بدانیم در دنیا اگر رشد اقتصادی حاصل شده نتیجه رقابت بوده و مرهون حمایت نیست.

وی ادامه داد: توزیع امکانات منجر به توسعه اقتصادی نمی‌شود بلکه باید ملکه‌های واقعی تولید و صادرات را شناسایی کنیم زیرا این افراد می‌دانند باید چه فعالیتی داشته باشند که ارزش افزوده دارد.

معاون سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: با توجه به رشد صادرات غیر نفتی در کشور باید زیرساختهای صادرات و زیر ساختهای فیزیکی نیز باید در راستای توسعه صادرات غیر نفتی کشور افزایش یابد.

مودودی گفت: محرومیت امروز، نبود امکانات فیزیکی نیست بلکه محرومیت استعدادهای ذهنی است و صادرات ۲.۵ میلیون دلاری برای استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به  پتانسیل و ظرفیت بالا بسیار ناچیز است اما این به معنای محرومیت این استان نیست بلکه باید از ظرفیت استان به خوبی استفاده شود و این استان در بخش نرم‌افزار می‌تواند موفق باشد؛ بنابراین باید در این خصوص تلاش کند تا بتواند رهبری بازارهای را به دست بگیرد.

وی عنوان کرد: کشور روسیه یکی از نمادهای اصلی بازارهای مدرن است اما سهم ایران از بازارهای مدرن ناچیز است.

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه عصر پسانفتی آغاز شده است، اضافه کرد: بخش خصوصی ما باید برای توسعه تجارت آمادگی کامل را داشته باشد و برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها تلاش کند.

به گزارش عرصه در پایان این مراسم از چهار شرکت صادرکننده برتر و موفق استانی تجلیل شد.



دیدگاهها بسته شده است.