پیشکش سوغات آهو به زائران بارگاه رضوی

حسن سلطانی، مدیر فرهنگسرای غدیر در گفت‌وگو با خبرنگار عرصه، در حاشیه این مراسم که در رواق شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فاز اول جشنواره آهوانه در دهه کرامت برگزار شد، دغدغه جشنواره این است که بتوانیم سوغات مشهد مقدس، با گردش مالی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان که متاسفانه ۸۰ درصد آن وارداتی است، را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه تولید سوغات مشهد یکی از ظرفیت‌های موجود به منظور توسعه مشاغل خانگی است، گفت: ما در جشنواره آهوانه سعی کردیم تولید سوغات در شهر مشهد را ترویج دهیم. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به تولید سوغات مشهد کمک کند، فعال کردن مشاغل خانگی باحضور فعال زنان در این عرصه است. در گام اول ۲۰ هزار اثر تولید کرده‌ایم و قطعا تعدادی از این هنرمندان در این زمینه توانمند می‌شوند و می‌توانند این میزان را افزایش دهند. 

سلطانی با بیان این که ما در این راه چندین هدف را دنبال می‌کنیم، گفت: هدف، ارتباطی است که افراد با زائران برقرار می‌کنند و نیز ارتباط معنوی دختران با امام رضا(ع) است. به دنبال آن هستیم که دختران در این مجموعه توانمند شوند و آموزش کار نمدی را یاد بگیرند، ایده‌ای را با نام آهو به عنوان سوغات مشهد مقدس طراحی کردیم که می‌تواند یکی از سوغات‌های جدی شهر مشهد به شمار رود تا عموم زوار چه ایرانی و چه غیرایرانی از این سوغات خریداری کنند.

مدیر فرهنگسرای غدیر خاطرنشان کرد: طرح آهوانه در ۲۲۰ کارگاه فراگیر شد و تاکنون ۱۵ هزار عروسک آهو جمع‌آوری شده است. در این فاز در نظر گرفته‌ایم که این عروسک‌ها را خود سازندگان به دست زائران برسانند و هدیه کنند.

وی گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برای ایام نوروز بتوانیم با کمک فعالیت مشاغل خانگی، ایده‌های جدیدتری را به عنوان سوغات طراحی کنیم و در اطراف حرم مطهر رضوی نمایشگاهی برای عرضه این سوغات داشته باشیم.



دیدگاهها بسته شده است.