کاهش ۵۱ درصدی بارش در دو ماه ابتدایی پاییز/ بارش‌ ماه‌های آینده نرمال خواهد بود

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با عرصه با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ۹۵ تا اول آذرماه کل کشور حدود ۱۴ میلی‌متر بارش دریافت کرده است، گفت: این میزان در مقایسه با بلندمدت که ۲۹ میلیمتر است حدود ۵۱ درصد کاهش داشته است، همچنین در مقایسه با سال گذشته که ۶۸ میلی‌متر بارش داشته‌ایم با کاهش ۷۹ درصدی مواجه بوده است.

کاهش بارش استان تهران نسبت به متوسط بارش بلندمدت و کوتاه مدت

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بارشی در استان تهران در این بازه زمانی، اظهار کرد: استان تهران از ابتدای مهر تا ابتدای آذرماه ۱۷ میلی‌متر دریافت بارش داشته است؛ این رقم در مقایسه با میانگین بارش بلندمدت که ۴۲ میلی‌متر بوده ۶۱ درصد کاهش و در مقایسه با سال گذشته که ۶۲ میلی‌متر بوده ۷۳ درصد کاهش داشته است.

 

بارش‌ ماه‌های آینده نرمال خواهد بود

فاتح تاکید کرد: امیدواریم برای ماه‌های آذر و دی براساس پیش‌بینی‌ها شرایط به نحوی پیش رود که به سمت شرایط طبیعی حرکت کنیم. آمارها حاکی از آنست که مهر و آبان ماه ۹۵ را در شرایط غیر طبیعی گذرانده‌ایم ولی انتظار داریم وضعیت بارشی برای ماه‌های آینده و در بسیاری از مناطق کشور در شرایط طبیعی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که شرایط طبیعی بارشی در ماه‌های آینده نمی‌تواند عقب افتادگی بارش‌های مهر و آبان را به طور کامل جبران کند بلکه تنها روند کنونی کاهش بارش نسبت به بلندمدت که ۵۱ درصد است را تا حدی تعدیل و بهبود خواهد داد.

دمای کل کشور در ماه گذشته یک درجه گرم‌تر از میانگین بلندمدت بوده است

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی در ادامه به وضعیت دمایی آبان ماه ۹۵ اشاره و اظهار کرد: در ماه گذشته کل کشور یک درجه سلسیوس نسبت به شرایط بلندمدت گرم‌تر بوده است که در این میان برخی استان‌ها نسبت به بلندمدت خود گرمتر و برخی استان‌ها سردتر بوده‌اند.

وی افزود: استان‌های ایلام،‌ لرستان و کردستان به ترتیب با ۲٫۴ درجه، ۲٫۳ درجه و ۲٫۲ درجه سلسیوس نسبت به شرایط بلندمدت خود گرمتر بوده‌اند اما از سوی دیگر استان‌های گلستان، گیلان و اردبیل به ترتیب با ۱٫۳ درجه، ۰٫۹ درجه و ۰٫۶ درجه سلسیوس نسبت به شرایط بلندمدت خود خنک‌تر بوده‌اند.

فاتح در پایان با اشاره به وضعیت دمایی استان تهران در آبان ماه ۹۵ اظهار کرد: استان تهران در ماه گذشته نسبت به شرایط بلندمدت خود ۱٫۳ درجه سلسیوس گرمتر بوده است.



دیدگاهها بسته شده است.