قرار گرفتن هنر صنعت زیلوی میبد در طرح خوشه صنعتی استان یزد

به گزارش عرصه، “محمد دهقان” رییس گروه توسعه صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در بازدید از کارگاه‌های زیلوبافی در میبد، گفت: زیلو یکی از هنر صنعت‌های منحصربه‌فرد و پر سابقه است که در شهرستان میبد حتی پیش از ورود اسلام به ایران وجود داشته است. اگر چه در سال‌های اخیر با افت روبرو بوده است اما به‌ واسطه ورود محصولات جدید و مدرن صنعتی، سلیقه مردم در استفاده از این محصول زیبا و سنتی به سمت محصولات صنعتی برگشته است.

وی افزود: یکی از روش‌هایی که ما می‌توانیم هنر صنعت زیلو را در شهرستان میبد احیا کنیم، این است که پتانسیل حضور کسب‌ و کار تولید زیلو را از طریق مدل خوشه‌های صنعتی توسعه دهیم.

دهقان با بیان این که برای ارزیابی پتانسیل و ظرفیت تولید و توسعه خوشه زیلوی میبد کار مطالعاتی را از طریق دفتر خوشه‌های صنعتی استان در شرکت شهرک‌های صنعتی انجام دادیم، گفت: خوشبختانه با این مطالعه توانستیم به شاخص‌های موردنظرمان برای تعریف طرح خوشه زیلو برسیم و به دنبال این هستیم که با سازمان صنایع کوچک، ارتباط و مکاتبه داشته باشیم و مجوز توسعه خوشه زیلو را برای سال ۹۶ اخذ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همراهی مسئولان استان و شهرستان و همکاری دستگاه‌های ذیربط که هر کدام نقشی را در توسعه زیلو می‌توانند داشته باشند ما این پروژه را در سال آینده آغاز خواهیم کرد.

رییس گروه توسعه صنعتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: امیدواریم در افق سه تا پنج سال وضعیت فعلی کسب‌ و کار زیلو در شهرستان میبد به جایگاه بین‌المللی برسد، به ‌طوری‌ که محصولی ارائه کنیم که قابلیت فروش در بازارهای صادراتی و همچنین توسعه در سبد محصول خانوارهای ایرانی را داشته باشد. زیلو یکی از محصول دست بافته و از سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین محصول ارگانیکی است که می‌توانیم از آن در خانه‌ها و منازل و حتی محیط‌های کاری خود استفاده کنیم.



دیدگاهها بسته شده است.