تساوی غول‌های شطرنج جهان در دیدارهای فکری

به گزارش عرصه، ابر استاد بزرگ‌های شطرنج جهان، مگنوس کارلسن و سرگی کاریاکین در دوازدهمین و آخرین دیدار استاندارد (فکری) به مصاف هم رفتند که حاصل آن تساوی بود تا در مجموع دو بازیکن ۶-۶ مساوی شوند. به این ترتیب رقابت‌های استاندارد با ۱۰ تساوی و یک برد برای هر یک از طرفین پایان یافت.

نکته جالب دیدار پایانی سرعت فوق‌العاده انجام بازی بود. به گونه‌ای که کارلسن در پایان بازی ۴ دقیقه بیش از زمان ۱۰۰ دقیقه‌ای شروع بازی زمان داشت و ساعت او ۱۰۴ دقیقه را نشان می‌داد. دلیل این مساله افزایش ۳۰ ثانیه‌ای زمان به‌ازای هر حرکت در بازی‌های استاندارد است.

کارلسن در دیدار پایانی هرچند با مهره سفید بازی می‌کرد اما با ورود به شاخه‌ای که هر دو بازیکن بارها در آن بازی کرده بودند، بسیار سریع پیش رفت تا به نوعی مهارت خود را در بازی سریع به رخ حریفش بکشد. کاری که بعید نیست جنبه روانی و فشار بر حریف روس نیز داشته باشد. چرا که سایر دیدارها در فرمت سریع و در صورت نیاز برق‌آسا برگزار خواهد شد.

به این ترتیب پس از پایان دیدارهای استاندارد، دو بازیکن یک روز استراحت خواهند کرد و سپس دیدارهای سریع انجام خواهد شد. در ۴ دیدار سریع هر بازیکن ۲۵ دقیقه زمان در اختیار دارد و به‌ازای هر حرکت ۱۰ ثانیه به زمانش افزوده می‌شود.

در صورت تساوی در چهار دیدار سریع، طرفین در رقابت بلیتس (برق‌آسا) کار را دنبال خواهند کرد؛ دو دیداری که هر بازیکن یک‌بار با مهره سفید و یک‌بار با مهره سیاه بازی می‌کند. هر بازیکن ۵ دقیقه زمان دارد و ۳ ثانیه هم بابت انجام هر حرکت زمان می‌گیرد. در صورتی که این دو دیدار نیز برنده را مشخص نکند، دو دیدار برق‌آسای سریع دیگر با همین شرایط برگزار خواهد شد.

در صورتی که پس از تمام این دیدارها کار مساوی دنبال شود، پیکار رستاخیز (آرماگدون) قهرمان شطرنج جهان را مشخص خواهد کرد. دیداری که بازیکن مهره سفید با قرعه مشخص می‌شود و ۵ دقیقه زمان در اختیار می‌گیرد. بازیکن با مهره سیاه یک دقیقه کمتر (۴ دقیقه) زمان دارد، اما به‌ازای این دو برتری سفید (رنگ مهره و زمان بیشتر)، تساوی حکم به قهرمانی بازیکن مهره سیاه خواهد داد.



دیدگاهها بسته شده است.