حلاوت طرح تحول سلامت باید در ذائقه مردم ماندگار شود

به گزارش عرصه، علی اکبر کریمی در نشستی با سمن های حوزه سلامت اظهار کرد: در شاخص های توسعه انسانی یکی از مهمترین مسایلی که مورد توجه است سلامت است، اما در این حوزه نباید دیدمان را محدود کنیم.

وی با بیان اینکه سلامت تنها محدود به درمان نبوده و دارای ابعاد بسیار وسیعی است گفت: در کشور ما ابعاد پیشگیری و بهداشت در کنار درمان باید به مراتب بیشتر از گذشته مورد توجه باشد و در واقع به نظر می رسد این دو موضوع مهم در ایران مورد غفلت قرار گرفته است.

کریمی با بیان اینکه در این خصوص حتی در طرح تحول هم غفلت شده است، افزود: اگر بخواهیم به شرایط پایداری در بخش سلامت برسیم باید در پیشگیری و بهداشت تاکید و سرمایه گذاری کنیم.

وی سرمایه گذاری در این خصوص را آسانتر و ارزانتر از سرمایه‌گذاری در صنعت دانست و گفت: جلوگیری از بیماری ها از بسیاری هزینه های بعدی جلوگیری می کند و به همین دلیل باید در این حوزه بسیار بیشتر تلاش کنیم و کسانی که در انجمن های بیماری های مختلف فعال هستند باید بخش قابل توجهی از فعالیت خود را به آشنا کردن مردم با بیماری ها و تبیین چگونگی پیشگیری از آنها اختصاص دهند.

کریمی در خصوص طرح تحول سلامت نیز گفت: این طرح از دستاوردهای مثبت و مهم دولت یازدهم است و قطعا باعث ارتقای سطح رضایت مردم در حوزه درمان و سلامت شده ولی با توجه به مشکلاتی که امروز این طرح با آنها مواجه است این دغدغه وجود دارد که این دستاورد با چالش جدی مواجه نشده و تداوم پیدا کند.

وی یکی از چالش های موجود در خصوص این طرح را بحث مالی این طرح دانست و گفت: برای بدهی های سنگینی که برای دولت و صندوق های بیمه در این طرح ایجاد شده باید درمانی دیده شود و با توجه به مشکلات مالی دولت، راهکار موثر در این حوزه اصلاح نحوه اجرای این طرح است.

کریمی تصریح کرد: وقتی جمعیت هدف ۵ میلیونی در این طرح تبدیل به ۱۱ میلیون نفر می شود نشان می دهد که خارج از حیطه هدفگذاری عمل کرده ایم و اینکه بدون در نظر گرفتن شرایط مالی و اجتماعی افراد همه به صورت رایگان بیمه شوند امر چندان درستی نیست و مانند یارانه ها که بدون در نظر گرفتن شرایط درآمدی افراد به همه پرداخت شد و حال به معضلی برای دولت تبدیل شده در خصوص این بیمه هم همینگونه است و معضلات جدی در این راستا ایجاد می شود.

وی افزود: در واقع کسانی که نیازمند بوده و براساس توان درآمدی نمی توانند پوشش درمانی خود را تامین کنند، باید از این خدمات استفاده کنند.

کریمی اضافه کرد: منطق اقتصادی و اجتماعی دنیا مبتنی بر اینست که خدمات درمانی و بهداشتی مبتنی بر سطوح درآمدی به افراد ارائه شود و دولت درخصوص یکسری سطوح محدود که درآمدی ندارند خدمات رایگان را تقبل کند ولی وقتی این مهم به جمعیت بسیاری تسری پیدا کند، بار برای دولت سنگین می شود.

وی تاکید کرد: حلاوت و شیرینی طرح تحول سلامت باید با اعمال  اصلاحات لازم در این طرح در ذائقه مردم ماندگار شده و این دستاورد دولت تداوم پیدا کند.

کریمی در ادامه با تاکید بر نقش موثر انجمن های سلامت گفت: قطعا ظرفیت های گسترده مردمی در همه بخش ها وقتی به میدان بیایند قدرت تحول آفرینی و بهبود شرایط دو چندان می شود.

به گفته وی، بهیچوجه نباید در فعالیت این انجمن ها محدودیت ایجاد شود. در بیشتر کشورها این امور به مردم واگذار شده و دولت نقش نظارتی را ایفا می کند، ولی در کشور ما برعکس است.

کریمی بر لزوم تلاش بیشتر برای جلب خیرین در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: شرایط خوبی که در خصوص تلاش خیرین مدرسه ساز ایجاد شده است را باید در بخش بهداشت و درمان نیز داشته باشیم و ظرفیت خیرین سلامت را در استان تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: ظرفیت های بسیاری در استان مرکزی برای توسعه خدمات سلامت وجود دارد و استفاده مفید از این ظرفیت ها به انجمن های سلامت برمی گردد. حوزه مشارکت های مردمی دانشگاه علوم پزشکی نیز در کنار انجمن ها خواهند بود و ما نمایندگان مجلس نیز در پگیری در سطح ملی در کنار شما خواهیم بود.



دیدگاهها بسته شده است.