شورای امنیت قطعنامه «تحریمهای کره شمالی» را به رأی می گذارد


شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز چهارشنبه پیش نویس قطعنامه «تحریمهای جدید علیه کره شمالی» را به رأی گذارد.

به گزارش عرصه به نقل از رویترز،‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز چهارشنبه قطعنامه «تحریمهای جدید علیه کره شمالی» را به رأی گذارد.

شایان ذکر است که به دنبال اجرای پنجمین و بزرگترین آزمایش هسته ای کره شمالی،‌ این تحریمهای جدید با هدف کاستن از درآمد صادراتی پیونگ یانگ- به میزان ۸۰۰ میلیون دلار- پیش بینی شده است.  

دیپلماتهای آگاه به مفاد این قطعنامه اعلام کردند که پنج قدرت عضو شورای امنیت که از حق وتو برخوردارند- شامل آمریکا،‌ روسیه،‌ چین،‌ فرانسه و انگلیس- با سیاستها و تدابیر جدید که عمدتاً درآمدهای کره شمالی از محل صادرات زغالسنگ را هدف قرار می دهد، موافقت کرده اند.

یک مقام آمریکایی آگاه به مفاد این قطعنامه گفت که به تمام آنچه که [آمریکاییان] خواهان آن بودند، دست نیافتند. با این حال،‌ وی تحریمهای جدید پیشنهادی را «بسیار خوب» ارزیابی کرد.

گفتنی است که کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل اجرای آزمایشهای موشکی و هسته ای از سوی سازمان ملل مورد تحریم قرار گرفت. این کشور آخرین آزمایش هسته ای خود را در روز نهم سپتامبر سال جاری به اجرا درآورد و چین- متحد این کشور- به مدت دو ماه در مورد وضع تحریمهای جدید علیه پیونگ یانگ با آمریکا مذاکره می کرد.

لازم به ذکر است که پیش نویس تحریمهای جدید شورای امنیت سازمان ملل  علیه کره شمالی جمعه گذشته به پانزده عضو این شورا ارائه شد.

چین تنها کشوری است که در حال حاضر زغالسنگ کره شمالی را خریداری می نماید. اما با تصویب احتمالی قطعنامه سازمان ملل در روز چهارشنبه، میزان صادرات زغالسنگ کره شمالی به میزان ۶۰ درصد- معادل ۷۰۰ میلیون دلار بر حسب قیمت سال ۲۰۱۵- کاهش خواهد یافت.

ظرف ده ماه گذشته، چین ۱۸.۶ میلیون تن زغالسنگ از کره شمالی وارد کرد که در مقایسه با یکسال پیش از آن، ۱۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

زغالسنگ تنها منبع درآمد ارزی برای کره شمالی و بزرگترین فقره از صادرات تک محصولی این کشور است. افزون بر این،‌ پیش نویس قطعنامه جدید سازمان ملل صادرات فلزاتی همچون مس،‌ نیکل، نقره و روی را که طبق برآورد مقامات آمریکا سالانه درآمدی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار نصیب پیونگ یانگ می سازد، ممنوع خواهد کرد.



دیدگاهها بسته شده است.