«نادرشاه» در حصار داربست‌ها می‌ماند

محسن بیوکی در گفت‌وگو با عرصه، اظهار کرد: در هفته‌ای که وارد آن شده‌ایم، قرار است طی جلسه‌ای فاز اول مرمت مجسمه که به اتمام رسیده به ما تحویل داده شود. فاز اول مرمت مجسمه نادرشاه شامل عملیات مرمت و بازسازی مجسمه بود.

او ادامه داد: در حال حاضر عملیات مرمت و بازسازی مجسمه و رسیدگی به مشکل اتصالات و رسوبات آن و آسیب‌های داخلی انجام شده و مجسمه تقریبا به شکل سابق خود بازگشته است.

بیوکی همچنین بیان کرد: فاز دوم عملیات مرمت مجسمه شامل قرار دادن روکش مخصوصی روی این اثر حجمی است که آسیب‌پذیری آن را تا حد بسیار زیادی از بین می‌برد. در این فاز همچنین یک گارانتی طولانی مدت یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ سال برای مجسمه در نظر گرفته شده است.

مدیر داخلی آرامگاه نادرشاه ادامه داد: آغاز فاز دوم مرمت مجسمه و قرار دادن روکش، به تأمین اعتبار بستگی دارد و همین که این اعتبار تأمین شود ما کار روکش را آغاز خواهیم کرد.

او همچنین گفت: باز کردن داربست‌های نصب‌شده روی مجسمه نیز هزینه زیادی می‌خواهد و ممکن است بخواهیم فاز دوم را بلافاصله بعد از پایان فاز اول شروع کنیم. بنابراین قرار نیست تا پایان فاز دوم از مجسمه بهره‌برداری شود. اگر اعتبار عملیات مرمت مجسمه تأمین شود، شاید حدود دوماه فاز دوم نیز طول بکشد و بعد از آن مجسمه به بهره‌برداری می‌رسد و مردم امکان بازدید از آن را خواهند داشت.

به گزارش عرصه، مجسمه نادرشاه افشار و سربازانش یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های ساخته‌شده توسط ابوالحسن صدیقی – نقاش و مجسمه‌ساز نامی ایران – است. این اثر حجمی بیش از ۵۰ سال است که بر فراز پایه‌ای سنگی میزبان گردشگران و علاقه‌مندانی است که برای بیشتر دانستن درباره زندگی و حکومت یکی از معروف‌ترین پادشاه‌های ایران، به مجموعه باغ – موزه نادری پا می‌گذارند.

از بهار سال ۱۳۹۴ که طرح مرمت این مجسمه عملیاتی شده، نادرشاه و سربازانش دور حصاری از داربست و پوشش‌های دیگر پنهان شده‌اند. وعده مرمت‌کاران برای پایان مرمت مجسمه تیرماه ۹۵ بود، اما این زمان به دلایل فنی به تعویق افتاد. مدیر باغ – موزه پس از آن اعلام کرد که مرمت مهرماه ۹۵ به پایان خواهد رسید. مرمت مجسمه نادرشاه بخشی از مرمت مجموعه نادری است.



دیدگاهها بسته شده است.