سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در علیصدر سند ۶ دانگ می‌خواهند

به گزارش عرصه، حمیدرضا یاری شامگاه گذشته ۱۳ آذرماه در گردهمایی فرهنگی، آموزشی کارکنان و بهره‌برداران غار علیصدر همدان، درباره حواشی ایجاد شده برای غارعلیصدر در روزهای اخیر اظهار کرد: تمامی اقدامات شرکت سیاحتی علیصدر در راستای شفاف‌سازی بوده و سعی کرده‌ایم اهداف شرکت و ارتقاء وضعیت غارعلیصدر را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: اکتشاف غارعلیصدر در سال ۴۱ انجام گرفت و تا سال ۵۷ به صورت آب انبار از آن استفاده می‌شد اما از سال ۵۷ سپاه متولی آن شد و تا سال ۵۹ تولی‌گری آن را برعهده داشت تا اینکه از سال ۵۹ به بعد سازمان ایرانگردی وقت که زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت داشت تا سال ۷۰ متولی غار شد.

یاری ادامه داد: مسئولان این سازمان سال ۷۰ در مکاتبه با مدیران استان اعلام می‌کنند توان سرمایه‌گذاری و هزینه برای غارعلیصدر را نداشته و در صورت تمایل، همدان می‌تواند برای بهره‌برداری از غارعلیصدر شرکتی تأسیس کند.

وی اضافه کرد: در آن زمان جلسات متعددی برای تشکیل هیئت مدیره شرکت سیاحتی علیصدر همدان برگزار می‌شود و ۴۰ درصد سهام برای سازمان ایرانگردی و جهانگردی، ۴۰ درصد سهام سازمان همیاری شهرداری‌ها و ۲۰ درصد سهم شهرداری همدان تعیین می‌شود که تا کنون ادامه دارد.

یاری درباره اراضی واگذار شده به غارعلیصدر از سوی منابع‌طبیعی تصریح کرد: ۲۳۰ هکتار از اراضی منابع ملی در سال ۷۱ وفق بند ۳ کمیسیون ماده ۳۲ مورخ سال ۷۱ به همراه غار به شرکت سیاحتی علیصدر واگذار می‌شود و قرار نیست از آنها برای ساخت‌وساز استفاده شود.

وی افزود: تنها ۱۵ هکتار برای ایجاد تأسیسات سبک استفاده می‌شود که این واگذاری به امضای وزیر ارشاد وقت رسیده و اسناد آن هم موجود است و شرکت برای عمل به تعهدات خود در وهله نخست اجاره‌بهای اراضی را پرداخت می‌کند.

یاری با بیان اینکه اجاره‌بهای این اراضی براساس قیمت منطقه‌ای بوده و براساس مصوبه کمیسیون ماده ۳۲ تعیین شده است، عنوان کرد: برخی تشکیک ایجاد کردند شرکت سیاحتی علیصدر خصوصی است اما این موضوع از ۲۵ سال پیش بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادات سازنده در راستای بهره‌برداری بهتر از غارعلیصدر پذیرفته می‌شود، اظهار کرد: از سال ۷۰ تا کنون ارکان هیئت مدیره تغییرات زیادی داشته و کسی از مدیران دولتی این شرکت را بر دوش نگرفته است تا آن را با خود ببرد.

مدیرعامل شرکت علیصدر گفت: اراضی روستای علیصدر وقف خاص و اوقافی است و شرکت مالک ۵۶ شعیر این اراضی بوده و ۴۰ شعیر وقف خاص است که اگر وقف عام بود امکان رایزنی و خرید اراضی وجود داشت اما کدام بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری روی این اراضی اقدام می‌کند؟

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری سند ۶ دانگ طلب می‌کنند، افزود: بخش خصوصی تنها امکان بلیت‌فروشی داشته و با این وضعیت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، بخش دولتی نیز درآمد حاصل از این محل را باید به خزانه واریز کرده و دیگر امکان هزینه آن براساس اهداف تعیین‌شده وجود ندارد.

یاری عنوان کرد: براساس بند «ب» ماده ۲ اصل ۸۸ قانون تنظیم مقررات مالی دولت، دولت می‌تواند پروژه‌های خود را واگذار یا با بخش خصوصی مشارکت کند که دولت به صورت قانونی در این مورد مشارکت کرده و سالانه دو بار از شرکت سیاحتی حسابرسی انجام می‌گیرد و صورت‌های مالی تأییدشده است.

وی با بیان اینکه درآمد غارعلیصدر از سال ۸۹ تا ۹۴، ۴۲ میلیارد تومان بوده است، افزود: درآمد شرکت علیصدر محدود است چرا که باید در طول ۴ ماه درآمدزایی کرده و هزینه‌های هشت ماه بعد را نیز از این محل تأمین کند.

یاری با تأکید بر اینکه مردم روستای علیصدر و کسانی‌که در حاشیه غار زندگی می‌کنند باید از غار بهره‌مند شوند، عنوان کرد: هنوز موفق به ایجاد و فراهم ساختن زیرساخت‌هایی در شأن مسافران و گردشگران نشده‌ایم اما تلاش‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین مالی شرکت سیاحتی علیصدر چند راه وجود دارد، تصریح کرد: یکی از راه‌ها گرفتن وام است اما این شرکت به علت نداشتن حتی یک برگ سند نمی‌تواند تسهیلات بانکی دریافت کند و در همین شرایط سال گذشته دفتر مرکزی شرکت خریداری شده و سند اخذ شده است.

یاری اظهار کرد: سهامداران شرکت نیز پولی برای تزریق به شرکت و توسعه زیرساخت‌ها ندارد و همین که سود و پولی از شرکت بابت سهام خود طلب نمی‌کنند، خوب است.

وی با تأکید بر اینکه اگر پیشنهادی سبب بهبود و ارتقاء سطح علیصدر و گردشگری استان شود همان را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: گردشگری پکیج کامل است و باید چند مقصد گردشگری در همدان تعریف شود تا انگیزه ورود مسافر افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت علیصدر تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا در تابستان مسیر هوایی بین همدان با برخی استان‌های گرمسیر از جمله اهواز ایجاد کنیم تا بتوان مسافران این بخش را جذب کرد.

وی با بیان اینکه غارعلیصدر تنها جاذبه توریستی همدان نیست و باید پکیچ گردشگری را به صورت کامل دید، گفت: برای توسعه گردشگری استان باید اقداماتی انجام و در زمینه‌های مختلف باید سرمایه‌گذاری شود.

وی در ادامه اظهار کرد: سالانه دو بار دوره آموزشی در همدان و یکی از شهرهای همجوار برای کارکنان شرکت سیاحتی علیصدر برگزار می‌شود.

یاری با اشاره به اینکه آموزش‌های هلال‌احمر و زبان خارجه نیز به کارکنان ارائه شده است، خاطرنشان کرد: تلاش شرکت بر این است تا آموزش‌های به روز و کاربردی در حوزه گردشگری را به کارکنان ارائه داده و آنها را به مسائل روز آشنا سازد.

گفتنی است؛ گردهمایی فرهنگی، آموزشی شرکت سیاحتی علیصدر همدان با حضور کارکنان و بهره‌برداران غار علیصدر و تدریس اساتیدی همچون عبداللهی و قصوری برگزار شد.



دیدگاهها بسته شده است.