اوباما احتمالا قانون «ایسا» را وتو نمی کند


سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به امکان تعلیق قانون ایسا از سوی اوباما، گفت: اگر این اتفاق نیافتد یعنی اجرایی شدن آن قانون را تصویب کنند این سنگ قبری است که آمریکائی ها به روی برجام می گذارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد در خصوص اظهارات اخیر صالحی در دیدار با مونیز که گفته است رییس جمهور آمریکا باید متعهد به جلوگیری از قانون ایسا شود، اظهار داشت: بله ایشان مواضع ایران را در آن دیدار بیان کرده اند و آنچه در رفتار آمریکایی ها شاهد بودیم غیر طبیعی نیست چرا که عادت به رفتارهای خصمانه در قبال ایران داشته است، قبل و بعد از انقلاب هم اینطور بوده است.

وی گفت:  اینکه در دولت جدید آمریکا چه خواهد شد نمی توان پیش بینی کرد و باید منتظر ماند که چه پیش می آید.

قاسمی تصریح کرد: ولی اینکه اوباما چه خواهد کرد تصور بر این است که بر اساس تعهداتش وتو کند ولی اخباری که از آمریکا می رسد این است که احتمالا ایشان وتو نمی کنند.

وی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه پاسخ مناسب را به نقض برجام به آمریکایی ها خواهد داد، ادامه داد: آنچه در کنگره و سنا اتفاق افتاد و تحولاتی که احتمالا در آینده رخ می دهد خلف وعده در جهت توافقات بوده که قابل پذیرش نیست و خلافی روشن است چرا که برجام قراردادی دو جانبه نیست و میان تعدادی از کشورها اتفاق افتاده و قطعنامه های شورای امنیت و استقبال دیگر کشورهای جهان از آن پشتوانه قوی بین المللی را برای برجام ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نقض برجام امری نیست که به سادگی محقق شود، بیان کرد: خوشبین هستم که آمریکا از مسیری که پیش گرفته است به راه صحیح بازگردد چرا که آمریکا نمی تواند و این قدرت را هم ندارد که تعهد چندجانبه برجام را یک جانبه و در خلاف مسیر مشخص معین شده طی کند و امیدواریم مسیر حرکت به سمتی پیش برود که به نفع همه کشورها باشد.

هیچگاه پیشقدم نقض برجام نمی شویم

وی گفت: ایران هیچ گاه پیشقدم نقض برجام و نادیده گرفتن تعهدات خودش در قالب برجام نخواهد بود و این موضع ایران است ولی اگر دیگرانی که در این تفاهم حضور داشتند بخواهند تحت هر شرایطی و در هر زمانی نقض برجام کنند ما دستمان باز است.

قاسمی اظهار داشت: همانگونه که ما از ابتدای مذاکرات هوشمندانه و باتدبیر وارد شدیم طبعا پیش بینی های لازم را برای چنین شرایطی داشته ایم و می توانیم بر اساس اقدام دیگران پاسخ مقتضی را بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از این اقدام آمریکایی ها نگرانی نداریم و در هر صورت اقدامات لازم و مقتضی را خواهیم داشت و نگران تحریم های مجدد نیستیم چرا که ۳۸ سال است تحت سخت ترین تحریم ها بودیم و امروز ایران به عنوان قدرت مهمی در منطقه و در جهان حضور دارد.

نماینده پوتین حامل پیام مهمی برای ایران بود

وی در خصوص دیدار اخیر ولایتی با نماینده ویژه پوتین در امور سوریه بیان کرد: ایشان حامل پیام مهمی از طرف آقای پوتین برای رهبران ایران بودند و در مذاکرات خود با آقای رئیس جمهور و آقای ولایتی در خصوص موضوعات مهم دوجانبه، منطقه ای و به طور ویژه بحران سوریه صحبت کردند و با توجه به رابطه نزدیک و راهبردی میان تهران و مسکو و با در نظر گرفتن تحولات پیچیده و مهم منطقه ای این رایزنی ها می تواند مثمرثمر باشد.

قاسمی گفت: معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در تهران به سر می برد و قرار است با یکی از معاونین وزارت خارجه کشورمان دیدار و رایزنی داشته باشد؛ امیدواریم این دیدارها بتواند به نزدیکی و همکاری های بیشتر دو طرف بینجامد و روابط دو جانبه هم که در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فنی و … همواره در دستور کار دو طرف بوده است.

از اروپا انتظار داریم به تعهدات خود پایبند باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نقش کشورهای اروپایی در جلوگیری از اجرایی شدن قانون تمدید تحریم های ایران توسط آمریکا چه خواهد بود؟ اظهار داشت: انتظار ما از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها این است که نسبت به تعهدات خود پایبند باشند و این انتظار بی ربطی هم نیست چراکه قاعده کار همین است، اما اگر تصور کنیم که تضمینی وجود دارد که همه بتوانند تا نهایت راه با شما باشند، این اشتباه است به این دلیل که ممکن است مصالح و منافع کشورها در جایی با شما به تضاد و تعارض بیانجامد. انتظار ما این است که سه کشور اروپایی که در مذاکرات بودند در کنار ایران باقی بمانند و اروپا بتواند نقش تاریخی خود را ایفا کند و این نکته را با توجه به ادعاهای زیادی که در مورد ارزش های اروپایی خودشان دارند، مطرح می کنیم که باید روی تعهدات خودشان باقی بمانند.

قاسمی افزود: ما تلاش می کنیم روندی که در آمریکا آغاز شده را به روال عادی برگردانیم و در این مورد هم مذاکراتی را با طرف‌های مختلف داشته ایم به طور مثال در چین هم مذاکراتی را در این خصوص داریم و طرف چینی مواضع خوب و مثبتی را داشته و اعتقاد ما بر این است که طرف های دیگر متعهد در برجام این درک را دارند که نمی توان به راحتی یک تعهد بین المللی را نقض کرد.

استفاده مجدد روس ها از نوژه امکان پذیر است

وی در پاسخ به این سوال که آیا اظهار نظر مقام روس مبنی بر اینکه روسیه بار دیگر می خواهد از پایگاه هوایی نوژه همدان استفاده کند را تایید می کنید یا خیر؟ گفت: همکاری ما با روسیه اساسی و مهم است و منافع مشترکی در حوزه های مختلف داریم و در گذشته هم برخی همکاری ها را با یکدیگر تجربه کرده ایم که موفق بوده ولی اینکه آیا در شرایط کنونی نیازی از طرف روسیه بر استفاده مجدد از آن پایگاه وجود داشته باشد را بعید می دانم. ولی اگر تحت هر شرایطی آنها به این نتیجه برسند که نیازی مبنی بر استفاده از آن پایگاه وجود دارد با هماهنگی های لازم و تفاهماتی که خواهیم داشت، امری شدنی و امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارنظر نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر تحویل کاملS۳۰۰ از جانب روسیه به ایران اظهار کرد: وقتی صحبت همکاری های نزدیک و اساسی میان تهران و مسکو می کنیم یعنی در حوزه های مختلف روند همکاری های ما روبه جلو و مثبت است.

قاسمی ادامه داد: در تعهداتی که روسیه در حوزه های نظامی به ما داشته است همچون S۳۰۰ با سرعت و دقت لازم این تعهدات پیش رفته و به آن پایبند بودند و ما همکاری های خودمان را در حوزه های دفاعی همچنان خواهیم داشت.

ادعای مضحک گاردین درباره یمن

وی در خصوص ادعای گاردین مبنی بر اینکه سندی در خصوص اقدامات ضد حقوق بشری در یمن از جانب نیروهای سعودی به دست نیامده است، گفت: بسیاری از رسانه ها و منابع خارجی در مورد جنایات عربستان در یکسال و نیم اخیر در یمن سخن ها گفته‌اند که اسنادش هم موجود است و این امر روشنی است که رژیم آل سعود به طور فجیعی مردم مظلوم یمن را تحت سخت‌ترین فشارها و ظلم ها قرار داده، لذا اینکه گفته اند اتفاق ضد حقوق بشری در یمن رخ نداده، امری مضحک است و الزاما هر آنچه می گویند و می نویسند دقیق و صحیح نیست و سندی واضح تر از آوارگی، فقر و مصیبت های وارده به مردم یمن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رویداد اخیر اوپک که منجر به افزایش سهم نفت ایران شده است، خاطرنشان کرد: بحث‌ اوپک در درجه اول نتیجه مقاومت مردم ایران و در درجه دوم وزارت نفت و دولت است که با ایستادگی در موضع خودشان توانستند به احقاق حقوق ملت ایران دست یابند و با درایت و هوشمندی که به خرج دادند سبب پیروزی شدند که برخی از آن تعبیر به برد دیپلماتیک می کنند.

قاسمی با بیان اینکه کاهش سهم نفت اوپک و در طرف مقابل افزایش سهم ایران در بازار نفت جهانی یک برد برای ما محسوب می‌شود، گفت: ما می توانیم همین مسیر را هم در آینده داشته باشیم یعنی با ایستادگی و مقاومت در مواضع به حق خود می توانیم بردهای دیگری را در حوزه های مختلف به دست آوریم.

استفاده از پول ملی در تبادلات بین کشورها یک نقطه عطف است

وی در خصوص اظهارات اخیر مقامات ترکیه مبنی بر استفاده از پول ملی کشورها در معاملات میان خودشان بیان کرد: شاید در عمل این مسئله خیلی اجرایی نشده ولی پیرامون آن مذاکراتی بوده و هست. آنچه ترکیه مطرح می کند، اگر موضوعی طولانی مدت باشد و برای آن برنامه ریزی و کلان نگری لازم را دیده باشد، ما استقبال می کنیم و اگر آنها جدی باشند، این همکاری با آنها را در این خصوص آغاز می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم بسیاری از قدرتهای اقتصادی نوظهور می توانند با اتکا به قدرت پول ملی خود از این مسئله استفاده کنند و از آثار زیانبار نوسانات ارزهای بین المللی مصون بمانند و بدیهی است که این نوع معاملات می تواند به نفع طرفین اجراکننده باشد.

وی با بیان اینکه اگر چنین حلقه ای شکل بگیرد و توسعه یابد، می تواند یک نقطه عطف محسوب شود، اظهارکرد: این موضوعی پیچیده است و جدیت لازم را می طلبد. ولی اگر بتوان این ایده را اجرایی کرد، بسیار قابل استقبال و مهم است و ایران هم می تواند به آن بپیوندد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان مذاکرات هسته ای، بحث قانون ایسا با طرف مقابل به طور خاص آمریکا شده بود یا خیر؟ و اینکه آیا ایران در دادگاه های بین المللی علیه این اقدام آمریکا اقدامی را خواهد داشت یا خیر؟ بیان کرد: امیدواریم این مسیر تخریبی و کارشکنانه آمریکا تغییر کند. مهم این است که موضوع مطرح شده در کنگره و سنا اجرایی می شود یا نه، که اگر بشود، نقض برجام است و قطعاً ما واکنش خود را خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن قسمتی که با برجام این قانون تداخل پیدا می کند، قبلاً توسط مقامات آمریکائی غیر اجرایی و غیر فعال شده بود ولی اگر امروز این کار را انجام ندهند، یعنی اجرایی شدن آن قانون را تصویب کنند، این سنگ قبری است که آمریکائی ها به روی برجام می گذارند.

وی گفت: ما به این معتقدیم که نفس تحریم قابل پذیرش نیست و نکته مهمتر این است که بعد از اجرایی شدن آن قانون تحریمی است که ایران می تواند از طریق حقوقی، غیر حقوقی و از تمامی روش های ممکن در چارچوب احقاق حقوق خود اقدام کند و ما نمی گذاریم که منافع کشور توسط یک کشور دیگر به دلخواه تحت نوسان قرار بگیرد.

قاسمی تاکید کرد: ما امروز آمریکا را مسئول نقض برجام می دانیم و آن دولت را مسئول و مقصر هر خسارتی هم که تا این لحظه از جانب دیگران به دلیل بدعهدی های آمریکا به ما تحمیل شده است، به حساب می آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا باید در مجامع بین المللی و نزد ملت ایران در خصوص این بی مسئولیتی و ناقض تعهدات بین المللی بودن خود پاسخگو باشد،  اظهار کرد: اینکه ایران چه اقداماتی را در قبال طرف مقابل انجام خواهد داد، باید صبر کرد تا ببینیم متناسب با روند حوادث در آینده چه اقدامی متناسب خواهد بود.

وی در خصوص تغییرات احتمالی دولت ها در کشورهای اروپایی و نوع رابطه ما با آنها بر اثر آن تغییرات گفت: تغییرات در دولت ها، تغییری در معاهدات صورت گرفته میان دولت ها ایجاد نمی کند و این موضوع را می شود با مراجعه به تاریخ روابط کشورها مشاهده کرد، چرا که تغییرات در دولت ها اصولاً تاثیری در روند روابط دوجانبه با کشورهای دیگر نخواهد داشت.

قاسمی در خصوص اینکه برخی اظهارات در داخل و یا خارج مطرح می شود که مسئله اتفاق افتاده در اوپک و موضوع تمدید تحریم ها علیه ایران توسط آمریکا به نوعی به یکدیگر مرتبط هستند، گفت: موضوع اوپک یک بحث مستقلی است و هیچ ارتباطی با بحث نقض برجام ندارد. صحنه جهانی، صحنه مبارزاتی است میان بازیگران مختلف که نتایج مثبت و یا منفی را برای آنها به همراه دارد و در این خصوص نمی توان اینطور اظهارنظر کرد که موضوع قانون ایسا مرتبط با موضوع اوپک باشد و نباید با این قبیل رویاپردازی ها به تحلیل این مسئله پرداخت.

آمریکا نمی تواند علیه ایران در جهان اجماع سازی کند

وی گفت: گروه های تندرو و جنگ طلب و در کنار آنها بازیگران مرتجع منطقه ای می توانند تلاشی را در برهه کنونی که وارد مرحله انتقالی در آمریکا شده ایم، انجام دهند تا دولت جدید آمریکا را دربرابر ایران قرار دهند که به زعم خودشان بخواهند ایران را به سمت نقض برجام بکشانند تا ما را در گوشه ای قرار داده و در منظر مجامع بین المللی ایران را مقصر نقض برجام جلوه دهند که این می تواند به انزوا کشیده شدن ایران و وضع تحریم های بیشتر علیه ما بیانجامد و می طلبد توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که دیگران از اختلاف نظرات ما سوء استفاده کنند و برای خود امتیازگیری کنند، ادامه داد: جهان امروز دچار تغییرات و دگرگونی های بسیاری شده است و نمی توان اینگونه تصور داشت که آمریکا بتواند همچون سابق اجماعی را علیه کشوری مثل ایران در جهان ایجاد کند.

قاسمی افزود: بر اساس همین موضوع است که گروه های جنگ طلب در آمریکا و منطقه به همراه رژیم صهیونیستی می توانند تلاش هایی را در این زمینه داشته باشند و ما باید به این مسئله در داخل دقت بیشتری داشته باشیم و اقدامات طرف مقابل را به خوبی رصد کنیم تا از وضعیت فعلی به سلامت همچون گذشته عبور کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران درخواستی برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام در قبال اقدام اخیر آمریکا خواهد داشت یا خیر؟ گفت: ما وضعیت را به دقت رصد می کنیم و در روزهای آینده جلسه  هیئت عالی نظارت بر برجام را خواهیم داشت و منتظر نتیجه آن جلسه خواهیم بود که آن نیز با توجه به اقدامات و تحولات روزهای آینده، رقم خواهد خورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از ابتدایی ترین راه ها، بردن موضوع مورد اختلاف به کمیسیون حل اختلاف در برجام است، اظهار کرد: این مسیر شدنی است و احتمالاً هم می توانیم روی آن کار کنیم ولی تاریخ دقیقی مشخص نکرده ایم و منتظر تصمیم هیئت نظارت بر برجام هستیم.

تحول خاصی در روابط ایران و کانادا رخ نداده است

قاسمی در پاسخ به این سوال که روند ارتباط میان ایران و کانادا به چه صورت است؟ بیان کرد: تحول خاصی در روند ارتباط میان دو کشور به وجود نیامده و اقداماتی در حال انجام است و ما منتظریم تا اتفاقاتی که قرار بوده در این میان رخ دهد، به وقوع بپیوندد تا بتوانیم گام های بعدی را پیش ببریم. اما در حال حاضر اتفاق خاصی در این موضوع رخ نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرایی شدن هرچه بهتر برجام با ترامپ و تیم او از طرف ایران ارتباطی بوده است یا نه؟ بیان کرد: هیچ ارتباطی با آنها نداریم چرا که هنوز آن فرد مسئولیتی در آمریکا ندارد و در دوران تشکیل تیم خودش است و اگر مطلبی را هم می گوید، باید به حساب طوفان حوادث حول و حوش انتخابات آن کشور بدانیم و خیلی از این اظهارات هم جدی نیستند.

در موضع قانون ایسا هنوز با اروپایی ها ارتباطی نداشته ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در خصوص موضع اتحادیه اروپا در قبال اقدام آمریکا در نقض برجام گفت: ارتباط جدیدی با مقامات اتحادیه اروپا و بعد از تصویب قانون ایسا در کنگره و سنا نداشتیم ولی ارتباط ما با آنها از طریق سفارتخانه های کشورهای اروپایی در جریان است و هنوز زود است که جمع بندی از مواضع اتحادیه اروپا نسبت به این مسئله داشته باشیم، چرا که آنها هم منتظر اتفاقات احتمالی آینده هستند.



دیدگاهها بسته شده است.