«فعالیت در نشریه دانشجویی قرار گرفتن در موقعیت خطر است»

حسین بهبهانی، مدیر مسؤول و صاحب امتیاز نشریه دانشجویی «خرداد» دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره فعالیت نشریات در فضای دانشگاه‌ها به عرصه گفت: به نظر من یکی از بهترین محیط‌ها برای فعالیت نشریه و نویسندگی به صورت حرفه‌ای‌تر، محیط دانشگاه و استفاده از نشریات دانشجویی است. شاید دلیل اصلی این مساله خصلت این نشریات باشد که به دانشجو اجازه‌ی آزمودن ایده‌های خود را می‌دهد. گاهی در سطح این نشریات ایده‌هایی دیده می‌شود که هر کدام ابتکار جالبی است و فضای دانشگاه هم عموما از نشریات منظم، خلاق و دارای محتوای منحصر بفرد استقبال می‌کند.

حسین بهبهانی درباره‌ی امتیاز و ویژگی این نشریه‌ها گفت: یکی از امتیازهای نشریات دانشجویی، وجود مخاطب مشخص است و نشریه‌های دانشجویی رقابت چندانی با هم در این زمینه ندارند؛ زیرا نوآوری و با محتوا بودن نشریه‌ها ملاک اصلی جذب مخاطب محسوب می‌شود. امتیاز این مساله بیشتر به این دلیل است که دانشجو را مجبور به سیاستگذاری مطبوعاتی می‌کند که خود یک تجربه مهم محسوب می‌شود.

او با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های نشریات دانشجویی گفت: کسانی که در یک نشریه دانشجویی فعالیت می‌کنند، ممکن است با مسائلی مانند نظارت پیش از چاپ و هزینه دادن به دلیل چاپ مطلبی خاص در نشریه درگیر باشند. فعالیت در یک نشریه دانشجویی به نوعی قرار دادن خود در موقعیت خطر است. اگر برای مطلبی مشکلی پیش بیاید و منظور دیگری هم داشته باشی حمایت کمی از دانشجو صورت می‌گیرد و حتی در مواری اساتید و دیگر کارکنان فرهیخته دانشکده در اعمال این محدودیت‌ها موثر هستند.

مدیر مسؤول نشریه «خرداد» درباره حمایت‌های مالی و معنوی دانشگاه‌ها از نشریات دانشجویی، گفت: حمایت‌های مالی و معنوی صورت می‌گیرد اما نمی‌توان گفت که این حمایت‌ها کافی است؛ نشریه‌ها در دانشگاه‌ با دشواری‌های خاصی روبه‌رو هستند. دانشگاه در موارد زیادی به رشد نشریه‌های دانشجویی کمک کرده است اما این کمک‌ها غیرساختاری و بر اساس مراجعات فردی صورت می‌گیرد و به چشم نمی‌آید.



دیدگاهها بسته شده است.