شعار نهم ربیع‌الاول «در امتداد غدیر» است

به گزارش عرصه، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمود متوسل» صبح روز سه‌شنبه (۱۶ آذر) در نشستی که به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) در بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) برگزار شد، با ارائه پیشینه‌ای از تأسیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) اظهار کرد:‌ این بنیاد در حدود ۱۶ سال قبل به پیشنهاد آقای قرائتی و موافقت مقام معظم رهبری با این امر تأسیس شد. از جمله دلایلی که آقای قرائتی درصدد بود این بنیاد تأسیس شود، این بود که بعد از انقلاب مباحثی که تحت عنوان مهدویت در جامعه باشد خیلی کمرنگ بود. قبل از انقلاب انجمنی بود که مباحث مهدویت را دنبال می‌کرد، اما متأسفانه با انقلاب همراهی نکرد و مورد تأیید امام راحل نیز قرار نگرفت؛ چرا که آن‌ها معتقد بودند که در زمان غیبت نباید هیچ اقدام و کاری صورت بگیرد و این تفکر آن‌ها کاملا مخالف تفکرات اسلام و انقلابیون بود.

وی تأکید کرد: دلیل دوم این بود که بعد از جنگ، افراد متفاوتی از هر گوشه کشور مدعی این می‌شدند که یا نعوذبالله امام زمان هستند و یا اینکه با دیدن یک خواب مردم را گرد خود جمع می‌کردند و سبب منحرف شدن افکار می‌شدند و به نوعی از اسم امام زمان (عج) سوءاستفاده می‌کردند. به همین دلیل بعد از انقلاب باید بنیادی که فعالیت‌های مهدوی در آن انجام شود تأسیس می‌شد. دلیل سوم هم این بود که پایه و اساس تأسیس حکومت جمهوری اسلامی براساس ولایت بود و ولایت‌فقیه نایب امام زمان (عج) است. ما باید با شفاف‌سازی در امر مهدویت کاری می‌کردیم تا این ولایت فقیه معنادار شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با بیان این مطلب که در سال ۷۹ با موافقت مقام معظم رهبری این بنیاد تأسیس شد، اظهار کرد: در ابتدای امر مرحوم ابوترابی، مرحوم حسین ایرانی که هر دو از انقلابیون بودند در هیأت امنای این بنیاد فعالیت داشتند، همچنین دکتر شیبانی به عنوان مدیرعامل این بنیاد فعال بود که سال گذشته به دلیل کهولت سن استعفا دادند و اکنون بنده به عنوان جانشین ایشان انتخاب شده‌ام. همچنین در حال حاضر در هیأت امنای این بنیاد حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران، مظفر وزیر سابق آموزش و پرورش، رحیم صفوی و مجتبی کلباسی و سایر دوستان مشغول فعالیت هستند.

متوسل در ادامه با بیان اینکه ما در بنیاد چهار محور را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نیرو در رابطه با بحث مهدویت که به صورت تخصصی فعال باشند، کم داشتیم و مرکز تخصصی در قم تأسیس شد و در سال براساس مصاحبه‌ها و گزینش‌هایی که انجام می‌دهد حدود ۳۰ تا ۴۰ دانشجو را انتخاب می‌کند و به صورت تخصصی مباحث مهدویت را برای آن‌ها آموزش می‌دهد و آن‌ها پس از پایان دوره مدرک سطح ۳ و یا ۴ را دریافت می‌کنند. ما با راه‌اندازی این بنیاد درصدد تقویت نیروی انسانی فعال و متخصص بودیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دوم بنیاد گفت:‌ فعالیت بعدی که در بنیاد به صورت مستمر و کارآمد انجام شد، تأسیس انتشارات بنیاد در سال ۷۹ بود؛ چرا که در گذشته کتابی که بخواهد در راستای مباحث مهدویت فعال باشد یا وجود نداشت یا اگر بود خیلی تخصصی و در سطح حوزویان بود و یا اینکه کاملا عامه‌پسند بود، اما اکنون با چاپ و انتشار بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب توسط انتشارات خود بنیاد مهدویت، توانسته‌ایم برای تمام اقشار سنی از مهد کودک‌ها گرفته تا اساتید دانشگاه‌ها و سایر اقشار جامعه کتاب‌های علمی و تخصصی ارائه بدهیم و در این کتاب‌ها درصدد رفع افکار انحرافی هستیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) ادامه داد: فعالیت بعدی ما تأسیس بنیاد مجتمعی «یاوران مهدوی» در کنار مسجد مقدس جمکران بود که کلنگ این موسسه در سال ۸۳ توسط آیت‌الله مکارم شیرازی زده شد و در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید. در حدود ۱۸ هزار مترمربع و در سه طبقه بنا شده است و امکان ظرفیت هزاران نفر را دارد. در سال اقشار مختلف فرهنگی بسیار زیادی در این موسسه یکسری از مباحثی که مرتبط با مهدویت باشد را آموزش می‌بیند. همچنین ما در استان‌ها نیز دفاتری تأسیس کرده‌ایم که آن‌ها زیر نظر امام جمعه هر شهر فعالیت می‌کنند و بنیاد به صورت پشتیبان در این عرصه فعال است و نیروهایی که استان‌ها برای بحث مهدویت لازم داشته باشند را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. ما هیچ هزینه‌ای برای راه‌اندازی این دفترها نداشته‌ایم و بیشتر توسط خود مردم و خیران اداره می‌شوند.

متوسل ادامه داد: از دیگر کارهای بنیاد برگزاری دوره‌های آموزشی برای عموم مردم، فرهنگیان، طلاب، دانشجویان و در کل تمام اقشار جامعه است. مثلا یکی از برنامه‌های ما که با حضور دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، مباحث مهدویت بود که استقبال خوبی هم از این مباحث صورت گرفت. موسسات و نهادهای دیگری هم که بخواهند ما می‌توانیم با آن‌ها همکاری داشته باشیم. همان گونه که در سال‌های گذشته با آموزش و پرورش یک تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و در این عرصه به صورت پشتیبان نیروهای متخصص در بحث مهدویت را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم. در کل بنیاد متولی کارهای آموزشی و فرهنگی است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های بنیاد برای نهم ربیع‌الاول سالروز امامت حضرت ولیعصر (عج) افزود: اکثر مردم جامعه ما امام زمان (عج) را بیشتر با مراسم نیمه شعبان می‌شناسند در حالی که نهم ربیع‌الاول هم به عنوان یکی از مباحث بسیار مهم در امر ولایت باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که این امر و ولایت امام زمان (عج) در امتداد غدیر است، همان گونه که شعار ما هم امسال همین است و باید به گونه‌ای در سطح جامعه برنامه داشته باشیم که همگان بتوانند نهم ربیع که سالروز به امامت رسیدن حضرت مهدی (عج) است را بشناسند. ما در هفته گذشته در دیداری که با مراجع اعزام تقلید داشتیم همگان به این امر اشاره کردند و آیت‌الله صافی گفتند خوب است که ربیع‌الاول را هم به عنوان عید اعلام کنیم، همچون عید غدیر چرا که این دو در امتداد یکدیگر هستند. بر همین اساس در صدد هستیم که در تمام استان‌ها همایش مهدوی را با حضور اقشار مختلف جامعه برگزار و از فعالان مهدوی تقدیر کنیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های ما در این همایش برگزاری دعای ندبه و بهره‌برداری از وعاظی است که در عرصه مهدویت فعال هستند. همچنین در این همایش از خانواده‌های شهدای مدافع حرم تجلیل می‌کنیم چرا که معتقدیم منتظران واقعی همین شهدایی هستند که حاضرند جان خود را برای امامت فدا کنند. همچنین از آموزش و پرورش و مجموعه‌های نظامی خواسته‌ایم که در برنامه‌های صبحگاهی خود به بحث مهدویت توجه ویژه‌ای داشته باشند و بر همین اساس یکسری سرودها و کلیپ‌هایی تهیه کرده‌ایم که در اختیار این عزیزان قرار می‌دهیم.

متوسل افزود: با هماهنگی که با سازمان اوقاف و امور خیریه و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داشته‌ایم قرار است که زیارت آل یاسین در شب جمعه در تمام مساجد و اماکن زیارتی قرائت شود. همچنین یک مسابقه کتابخوانی به مناسبت نهم ربیع‌الاول داریم تحت عنوان «شرح سلامتی امام زمان (عج)» که یک کتابچه‌ ۸۰ صفحه‌ای در رابطه با شرح دعای سلامتی امام زمان (عج) توسط آقای قرائتی نوشته شده و مردم با خواندن این کتابچه با مضامین دعای فرج بیشتر آشنا می‌شوند و کارشناسانی را از بنیاد به سراسر کشور اعزام کرده‌ایم. همچنین بنا داریم در شب و روز نهم ربیع اجتماع ۱۰۰۰ نفری از طلاب را در مسجد مقدس جمکران داشته باشیم. : با هماهنگی که با نهادهای دانشجویی داشته‌ایم بناست یک تجمع ۲۰۰۰ نفری دانشجویی تحت عنوان «یاوران مهدوی» نیز با سخنرانی حجج اسلام علیرضا پناهیان و رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

بودجه‌ای که برای مباحث مهدویت در نظر گرفته شده، بسیار کم است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بنیاد مهدویت با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از رسانه‌های ما صرفا جنبه سیاسی پیدا کرده‌اند و در مباحث فرهنگی فعالیت چندانی ندارند، اظهار کرد: مطبوعات اگر در مسائل فرهنگی پررنگ شوند می‌توانند تأثیر بسزایی در بین اقشار جامعه داشته باشند. بهتر است اگر برای خبرگزاری‌ها امکان دارد یک سرویسی تحت عنوان مهدویت فعال شود چرا که در این عرصه آسیب‌ها و خبرهای بسیار زیادی وجود دارد که باید به صورت دقیق و درست مورد کارشناسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وی گفت: متأسفانه در چند روز گذشته که بحث بودجه‌ها مطرح شد، شاهد بودیم که بودجه آنچنانی به مباحث مهدویت تعلق نگرفته بود و یکی از مسائلی که در این عرصه وجود دارد، بحث مشکل مالی است. اگر در این عرصه بودجه‌ای تهیه شود، هرگز به هدر نمی‌رود و ما می‌توانیم بهترین و بهینه‌ترین استفاده را از بودجه در این عرصه داشته باشیم. ولی متأسفانه هنوز وزارت ارشاد و سایر مجموعه‌ها مهدویت را به عنوان یک اصل برای خود تعریف نکرده‌اند.

کفیل ادامه داد: در حالی که بحث مهدویت می‌تواند یک جریان اساسی در جامعه ما به راه بیاندازد و به نوعی هویت و امید را به جوانان ما برگرداند. مهدویت یکی از مباحثی است که می‌تواند پویایی را در جامعه زنده کند، اما متأسفانه خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. ما برای رفع معضلاتی که برخی از اقشار جامعه و به خصوص جوانان با آن درگیر هستند، درصدد هستیم که در کنار دعاهایی که به زبان عربی خوانده می‌شوند، یک شرحی مختصر به زبان فارسی از آن دعاها را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار بدهیم. چرا که برخی از افراد می‌گویند که ما سال‌هاست مثلا در مراسم دعای ندبه یا کمیل شرکت می‌کنیم اما چیزی از مفهوم آن نمی‌دانیم.

وی گفت: ما تلاش داریم که از پایان‌نامه‌هایی که تحت عنوان مهدویت باشند، حمایت کنیم و بر همین اساس حدود ۲۰۰۰ موضوع را شناسایی کرده‌ایم؛ اما باید بگوییم که در رابطه با بحث مهدویت پایان‌نامه‌ای در دانشگاه‌ها نداشته‌ایم و در حوزه‌های علمیه نیز پایان‌نامه‌ای که تحت عنوان بحث مهدویت باشد بسیار بسیار کم بوده است و دلیل آن این است که در این عرصه خیلی موضوع نداشته‌ایم ولی ما در این جهت گام‌هایی برداشته‌ایم که بتواند در این عرصه راهگشا باشد.



دیدگاهها بسته شده است.