آیت‎الله مکارم شیرازی: فرهنگ، مهمترین گمشده حقوق بشر امروز است

به گزارش خبرنگار عرصه منطقه قم، آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازی در پیام خود به کنفرانس حقوق بشردوستانه آورده است:

قبل از هر چیز تشکیل این همایش را که درباره اسلام و حقوق بشردوستانه بینالمللی است و برای دومین بار تشکیل می‌شود، به همه شما عزیزان و بنیانگذاران آن تبریک میگویم.

ضرورت این همایش هنگامی آشکارتر می‌شود که میبینیم تمام حقوق انسان‌ها در بسیاری از مناطق دنیا زیر پا گذاشته شده است، البته در دنیای امروز قوانین خوبی برای حفظ حرمت انسان، صلح و آرامش و سعادت او داریم اما متاسفانه زمانی که این قوانین برای منافع شخصی گروهی از دولتها و سیاستمداران دنیا مزاحم میشود، همه آن‌ها را به فراموشی میسپارند.

در حالی که منافع شخصی ما در این است که به این قوانین احترام بگذاریم، جنگ جهانی اول و دوم چه بلایی بر سر دنیا آورد؟ چه ویرانی‏ها، کشتارها و ناقص‌العضوها بر جای گذاشت و چه ثروتهای عظیمی در این راه بر باد رفت که اگر صرف عمران و آبادانی دنیا میشد، دنیای دیگری داشتیم.

اکنون هم همین ماجرا در کشورهای متعددی جریان دارد و جز ویرانی، ناتوانی و از دست دادن عزیزان نتیجه‏ای نداشته است، ویرانه‌هایی که شاید پنجاه سال برای جبران آن طول بکشد. قرآن مجید با صراحت در آیه ۱۵ و ۱۶ سوره مائده میفرمایند: خداوند قرآنی بر شما فرستاده که همگان را به راه صلح و صفا دعوت میکند و از ظلمت اختلاف به نور وحدت فرا می‌خواند و راه مستقیم زندگی را به آنها نشان می‌دهد.

در جای دیگر به صراحت می‌فرماید: صلح بهترین گزینه برای بشر است و حتی دستور می‌دهد که اگر بین برادران دینی اختلافی واقع شد باید بقیه ساکت نباشند و برخیزند و آنها را به صلح و آشتی دعوت کنند و در جای دیگر می‌فرماید، تا زمانی که به شما حمله نکنند هرگز دست به اسلحه نبرید. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه در عهدنامه مالک اشتر هنگامی که به فرمانروایی مصر فرستاده می‌شود، میگوید: به تمام مردم مصر محبت کن، چرا که آنها دو گروه هستند یا برادر دینی تو هستند و یا هم‌نوع تو و به این ترتیب نسبت به مسلمانان و غیرمسلمانان یکسان توصیه میکنند. اهتمام اسلام نسبت به حقوق بشر دوستانه تا آنجاست که در روایات اسلامی میخوانیم هر زمان مسلمانان گرفتار دشمنان مسلحی می‌شدند پیش از آنکه لشکریان به میدان جنگ بروند پیامبر اسلام(ص) آنها را فرامی‌خواند و می‌فرمود شما هرگز شروع به جنگ نکنید و اگر دشمنی حمله کرد در مقام دفاع برآیید.

در ادامه این پیام آمده است: پیامبر(ص) خطاب به لشکریانش میفرمود: درختان را قطع نکنید، حیوانات را آزار ندهید، زنان و مردان پیر و کودکان را آزار نرسانید و کسانی که از میدان جنگ برکنارند، مزاحم آنها نشوید، به مجروحان لشکر دشمن کمک کنید و آنها را به قتل نرسانید.

بدیهی است وقتی اسلام اجازه کشتن حیوانات و از بین بردن درختان را در اطراف میدان جنگ نمیدهد به یقین سلاح کشتار جمعی را که بی گناه و باگناه را از بین می‌برد هرگز اجازه نخواهد داد.

 در دروان زندگی پیامبر اسلام (ص) بیش از ۸۰ جنگ از سوی دشمنان به آن حضرت تحمیل شد ولی چون مسلمانان از کشتن دیگران پرهیز داشتند، در تمام آنها بیش از هزار نفر به قتل نرسید، این‌ها تعالیمی است که ۱۴۰۰ سال قبل از سوی پیامبر اسلام(ص) داده شده و بعد از۱۴ قرن باید دنیا در یک سطح بسیار بالایی از صلح‌طلبی قرار داشته باشد.

به اعتقاد اینجانب مشکل اصلی، فرهنگی است که گروههایی گمان میکنند منافع شخصی آن‌ها در جنگ است، اگر تفهیم شود که جنگ به نفع هیچ کس نیست به دنبال آن نمیروند.

دامنه حقوق بشر دوستانه در اسلام علاوه بر انسان‌ها شامل محیط زیست هم میشود و اسلام هرگز اجازه نمیدهد کسانی محیط زیست را ویران کنند و نباید کسانی چنین کنند که حتی نسل‌های آینده هم زیان ببینند.

امید است صدای شما عزیزان به گوش همه مردم دنیا برسد و در آن بیندیشند و راه صلح و صفا را بهترین راه برای زندگی خود بدانند.



دیدگاهها بسته شده است.