تعداد بیمه‌شدگان در معرض خطر تامین اجتماعی در جدیدترین آمار وزارت رفاه

به گزارش عرصه،  دامنه رفاه و تامین اجتماعی از اقدامات و نیات خیرخواهانه فردی فراتر رفته است و به عنوان حق فردی در کشور مطرح می‌شود، در نتیجه تکلیفی الزامی نیز برای دولت‌ها ایجاد می‌کند و به این ترتیب مقوله تأمین اجتماعی وارد نظام‌های دولتی و عمومی کشورها می‌شود.

بهره‌مندی و ارتقای رفاه اجتماعی یکی از اساسی‌ترین پیش نیازهای توسعه پایدار در جوامع مختلف است.  در قانون اساسی و همچنین در سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه، جامعه ایرانی جامعه‌ای برخوردار از رفاه و امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر و به دور از تبعیض در نظر گرفته شده است. مهمترین وظایف حوزه رفاه اجتماعی بر اساس قوانین جاری کشور خصوصا نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، زمینه سازی برای تحقق اصول فراگیری، جامعیت، کفایت نظام، بسط پوشش بیمه‌ای و حمایتی کشور و ایجاد هماهنگی در برنامه‌های اجرایی بیمه‌ای و حمایتی در نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی است. در این راستا حوزه رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقداماتی را در زمینه ساماندهی فعالیت‌های بیمه‌ای و حمایتی انجام داده است.

اطلاعات این گزارش برگرفته از آمارنامه نهایی منتشر شده وزرات رفاه و شامل آمارهای مربوط به سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های ۱۳۹۴ -۱۳۹۲ است.

جمعیت ۵۳ میلیونی تحت پوششان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان در معرض خطر

 در سال ۱۳۹۴ سازمان تأمین اجتماعی ۴۱ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۷۹۹ نفر را تحت پوشش خود قرارداده است. در این دوره تعداد بیمه‌شدگان اصلی۱۳ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۷۲۶ نفر است و نسبت به سال ۱۳۹۳ که ۱۳ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۴۹۸ نفر بوده، حدود ۲.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد مستمری بگیران اصلی در سال ۱۳۹۴، سه میلیون و ۱۱ هزار و ۳۴۹ نفر است و نسبت به سال ۱۳۹۳ که دو میلیون و ۷۹۱ هزار و ۸۰۲ نفر بوده، حدود ۷.۹ درصد افزایش دارد.  با در نظر گرفتن جمعیت کل کشور به صورت برآوردی در سال ۱۳۹۳ ( حدود ۷۸,۷۷۳ هزار نفر) می‌توان نتیجه گرفت که در سال ۱۳۹۴، حدود ۵۳ درصد از افراد جامعه تحت پوشش بیمه اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند.

تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال۱۳۹۳ ،۲.۷ درصد، تعداد بیمه‌شدگان ۲.۴ درصد و تعداد مستمریبگیران، ۴.۷درصد افزایش داشته است.  در سال ۱۳۹۴ تعداد بیمه‌شدگان در معرض خطر سازمان تأمین اجتماعی ۱۲ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۵۶۶ نفر است که نسبت به سال۱۳۹۳،  ۱.۹ درصد افزایش یافته است؛ همچنین تعداد بیمه‌شدگان حوادث ناشی از کار سازمان تأمین اجتماعی در سال۱۳۹۴، ۱۸ هزار و ۷۸۶ نفر است که نسبت به سال۱۳۹۳،  ۲ درصد افزایش یافته است.

سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر دارای ۷۰ بیمارستان ملکی (بدون احتساب بیمارستانهای میلاد، صدر، البرز و هدایت)، ۲۷۹ درمانگاه عمومی و تخصصی ملکی و ۷ دیکلینیک ملکی است. در سال ۱۳۹۴ کل مراجعات سرپایی (تحت پوشش درمان سازمان تأمین اجتماعی) به پزشکان و مراکز پاراکلینیکی در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی  ۱۲۲ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۲۱۷ مرتبه است که نسبت به سال۱۳۹۳،  ۴.۶ درصد افزایش یافته است؛ همچنین کل مراجعات سرپایی (تأمین اجتماعی، سایر بیمه ها و آزاد) به پزشکان و مراکز پاراکلینیکی در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی ۱۲۶ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۷۵۴ نفر است  که نسبت به سال۱۳۹۳،  ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

در سال ۱۳۹۴، حدود ۹۴ درصد از درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی را درآمدهای حاصل از حق بیمه‌ها و حدود ۶۳ درصد از مصارف آن را پرداخت حقوق و سایر مزایای بازنشستگی تشکیل داده است.



دیدگاهها بسته شده است.