نصیرشلال: تیم ملی وزنه برداری مهد کودک نیست که بخواهم هوای کسی را داشته باشم

به گزارش عرصه، نواب نصیر شلال پس از المپیک لندن و کسب مقام نایب قهرمانی روزهای خوبی را سپری نکرد. بعد از پشت سر گذاشتن ناکامی در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ و مسابقات جهانی ۲۰۱۵ و در نهایت مصدومیت با دنیای قهرمانی وداع کرد. این وزنه بردار پیشین تیم ملی خیلی زود به جرگه مربیان وارد شد و در تیم ملی وزنه برداری ایران صاحب جایگاه شد. البته این اتفاق انتقاداتی را از سوی برخی افراد در پی داشت و معتقد هستند این جایگاه برای نصیر شلال زود است. وزنه بردار پیشین تیم ملی که اکنون باید نام مشاور یا مربی تیم ملی را بر رویش قرار داد در مورد این انتقادها و همچنین تاثیر رفاقتش  با ملی پوشان در کارش صحبت کرد. 

 در ادامه گفتگو با نصیر شلال را می خوانید:

چند روز از ورود شما به عرصه مربیگری می‌گذرد، تاکنون چطور بوده است؟

پنج روز از آغاز اردوی تیم ملی بعد از المپیک می‌گذرد و وزنه‌برداران خوبی به اردو دعوت شده اند. با توجه به شرایطی که در گذشته بود شاید بعضی افراد فرصت حضور در اردو را پیدا نکرده بودند و پشت در تیم‌ ملی مانده بودند. الان آن افراد به اردو آمده‌اند. همچنین نفرات باید از الان کارشان را در کنار با تجربه‌ها آغاز کنند تا در رقابت‌های مهم پیش‌رو از آنها استفاده کنیم.

خود شما برنامه‌ای برای تیم ملی ارائه کرده اید یا کار به صورت تعاملی جلو می رود؟

در صحبت‌هایی که با آقای انوشیروانی شد، از من خواست که به تیم ملی بیایم و من هم با توجه به شرایط خوب او و فدراسیون قبول کردم. انوشیروانی لطف دارد و همیشه نظرات ما را می‌پرسد و کارها تعاملی پیش می‌رود.

شما با اکثر وزنه‌برداران دوست هستید اکنون که وارد عرصه مربیگری شده‌اید و با توجه به مسئولیتی که دارید نگران نیستید برای این دوستی‌ها مشکلی پیش بیاید؟

به هر حال هر مشکلی راه‌حل خودش را دارد. نفراتی که در تیم ملی بزرگسالان با من دوست هستند و به یکدیگر نزدیک هستیم شرایط را درک می‌کنند. آنها آنقدر حرفه‌ای هستند که وضعیت را درک می‌کنند. من هم می‌دانم نحوه برخورد و عملکرد باید به چه صورت  باشد. البته بدنه تیم ملی دارد جوان می شود و شاید  4 – 5 نفر از وزنه‌برداران قدیم در میان نفرات حاضر در  تیم ملی باشند. ان‌شاءالله که شرایط خوب پیش می‌رود و مشکلی نخواهیم داشت.

اینکه تا مدتی پیش در کنار وزنه‌برداران تمرین می‌کردید چقدر باعث می‌شود بتوانید خواسته‌ها و مشکلات آنها را درک کنید؟

فکر می‌کنم نزدیک بودن  و تمرین کردن با همدیگر در سال‌های گذشته یک نکته مثبت باشد. این دوستی‌ها و حرف‌هایی که بین ما هست باعث می‌شود راحت تر یکدیگر را درک کرده و تعامل کنیم. شاید تا شش ماه پیش پای درد دل‌های یکدیگر می‌نشستیم بنابراین می‌توانم راحت‌تر خودم را جای آنها بگذارم و مشکلات را لمس کنم از این رو تلاش می‌کنم مشکلات‌شان برطرف شود.

حالا اگر همین دوستی‌ها باعث ایجاد خواسته‌های دیگری شود مثلا اینکه هوایشان را داشته باشید در این صورت چه کار می‌کنید؟

اینجا که مهد کودک نیست که بخواهیم هوای کسی را داشته باشیم. همه می‌دانند که باید تمرین کنند. به هر حال در وزنه‌برداری حرف اول و آخر را رکورد می‌زند. وزنه‌برداری رشته‌ای نیست که بخواهیم به فن امتیاز بدهیم و کیلوگرم‌ها صحبت می‌کنند. هر کسی رکوردهای بالاتری داشته باشد از جایگاه بالاتری برخوردار است.

دنیای قهرمانی شما همانطور که می‌خواستید تمام شد. حسرتی به دل دارید؟

حسرت خوردن برای گذشته و حتی ناراحت شدن برای آن اشتباه است. در این سالها با توجه به لیاقتم و تلاشی که کردم نتیجه‌ای برایم رقم خورد. خدا را شکر راضی هستم و توانستم چند مدال خوب بگیرم.

ممکن است در آینده نسبت به نحوه کار یا نتایج مورد انتقاد قرار بگیرید. خودتان را برای این شرایط هم آماده کرده‌اید؟

باید انتقادپذیر بود زیرا همه که با من موافق نیستند و همه دیدگاه‌ها هم نسبت به من مثبت نیست. پس از اینکه من این سمت را بر عهده گرفتم خیلی ها ناراضی بودند. هر کسی می‌تواند نظرش را بگوید و انتقادی دارد مطرح کند آن را می پذیرم. به نظرم آزادی بیان باید باشد.

به یکی از همین نقد ها اشاره کردید .خیلی‌ها می‌گویند مربیگری برای نواب نصیر شلال زود بود، نظر خودتان چیست؟

در فدراسیون چند فیلتر وجود دارد. یکی از آن شورای فنی است که جمعی از پیشکسوتان در مورد وزنه‌برداری تصمیم می‌گیرند. کسی بخواهد از من خرده بگیرد که مربیگری برایم زود بوده،  در واقع از تصمیم شورای فنی خرده گرفته است. من به کار کردن علاقه داشتم اما نگفتم که من را به عنوان مشاور یا مربی انتخابم کنند. کادر فنی، رییس فدراسیون و شورای فنی که تشخیص دادند من به درد این جایگاه می‌خورم از من خواستند و اکنون نیز در خدمت‌شان هستم.

بعد از تیمی که به المپیک سیدنی رفت، تیمی که در المپیک لندن و ریو حضور داشت دومین نسل طلایی وزنه برداری بود. فکر می‌کنید از بین این وزنه‌برداران جوان نسل طلایی دیگری شکل بگیرد؟

قطعا. از همین وزنه‌برداران جوان که با ۷۰ – ۸۰ درصد آمادگی به اردو  آمده اند. البته به جزء کسانی که در آینده اضافه می‌شوند می‌توان نسل خوبی در ۲ – ۳ سال آینده ایجاد کرد. با این حال نیاز به زمان است که تا یک تیم خوب دوباره ساخته شود. فکر می‌کنم تلاش کادرفنی نیز این است تیمی حتی بهتر از قبل آماده کنند.



دیدگاهها بسته شده است.