کشف نادر یک تومور در فسیل جانور ۲۵۵ میلیون ساله

به گزارش عرصه به نقل از رویترز، این تومور خوش‌خیم نادر که از ساختارهای دندان مانند ریزی تشکیل شده بود، در نزدیکی ریشه دندان نیش بزرگ حیوان کشف شد.

این جانور یکی از اعضای گروهی از گوشتخواران چهارپا موسوم به زشت‌سیمایان است که دارای ترکیبی از ویژگی‌های پستانداران و خزندگان هستند. طول این حیوانات تا سه متر رسیده و از اجداد پستانداران هستند.

استخوان آرواره مورد بررسی به یکی از گونه‌های کوچکتر زشت‌سیمایان تعلق داشت. این جانوران در زمان خود بین ۲۷۰ تا ۲۵۲ میلیون سال قبل از جمله شکارچی‌های برتر بودند که در جریان بدترین انقراض جمعی زمین از بین رفتند. ۲۰ میلیون سال بعد دایناسورها پدید آمدند.

محققان با برش فسیل فک پایین این جانور موفق به کشف یک تومور دندانی خوش‌خیم موسوم به ادونتومای ترکیبی شدند که در داخل لثه رشد کرده بود. در موارد انسانی معمولا از عمل جراحی برای خارج کردن این تومور استفاده می‌شود.

تاکنون این نوع تومور تنها در میان پستانداران شناسایی شده بود؛ اما کشف جدید نشان داده که چنین توموری در اجداد پستانداران نیز که ده‌ها میلیون سال قبل از آن‌ها زندگی می‌کردند، نیز وجود داشته است.

تومورها چه از نوع خوش‌خیم یا بدخیم معمولا در بافت‌های نرم و به ندرت در فسیل‌ها پدید می‌آیند. تومور کشف شده شامل مینای سخت و عاج دندان بود.

تاکنون فسیل‌های حاوی تومور معدودی شناسایی شده که از آن جمله می‌توان به یک ماهی ۳۰۰ میلیون ساله مبتلا به تومور اشاره کرد.

این یافته‌ها در مجله انجمن پزشکی تومورشناسی آمریکا منتشر شده است.



دیدگاهها بسته شده است.