ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست باعث حرکت یکپارچه دولت‌ها می شود

به گزارش عرصه، دکتر مجابی که در یک برنامه رادیویی با موضوع “قانون آلودگی هوا ” سخن می‌گفت، تاکید کرد: این حوزه به یک برنامه جامع و هم سویی که در دوره های مختلف اجرا شود نیاز دارد. مسئله محیط زیست موضوعی نیست که فقط ما به آن مبتلا باشیم؛ بسیاری از کشورهای جهان و کلا تمام این سیاره با آن مواجه هستند.

وی تصریح کرد: در زمینه مبارزه با آلودگی هوا و مشکلات محیط زیست باید سیاست منسجم داشته باشیم. احساس می‌کنم در دولت های مختلف ورود به این مسئله حالت های مختلفی را داشته است. ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری یک وفاق را ایجاد کرده است که نه در یک دولت بلکه در دولت های مختلف بتوان به آن پرداخت.

معاون توسعه مدیریت و حقوقی وامور مجلس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از مسائل محیط زیست به امور سیاسی نیز مربوط است، اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی کشورمان دچار تحریم های ناعادلانه است، اصلاح پالایشگاه ها و کارخانه ها با مشکلات زیادی مواجه می شود.

وی بیان کرد: اولویت‌های دولت‌ها متفاوت است؛ اولویت یک دولت محیط زیست است و دولت دیگری چنین نیست که امیدوار هستیم با ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست این مسئله نیز حل شود و همه دولت ها در یک راستا حرکت کنند.

مجابی درباره تاثیرگذاری قانون ابراز کرد: قانون جلوگیری از آلودگی هوا مربوط به سال ۷۴ است در حالی که امروز مشکلات متفاوتی از جمله مسئله ریزگردها و گرد و غبارها را داریم.

دکتر عباسپور نیز در این نشست با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: اجرای قانون نیازمند همت عالی است یعنی همکاری جامعه را نیز می طلبد. در خصوص آلودگی هوا مسائلی وجود دارد که همه آن به تصویب قانون بر نمی گردد. به عنوان مثال در خصوص ذرات معلق و ریزگردها باید گفت بخشی از آن به اعتباراتی که برای این امر مورد نیاز است بر می گردد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در راستای مبارزه با ریزگردها ،تصویب شده بود اعتباراتی برای همکاری سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست فراهم شود و این مهم در تیرماه امسال مصوب شد ولی اعتبارات تامین نشد. بنابراین برای اینکه با کانون های ریزگرد مبارزه شود، باید اعتبارات لازم دیده شود.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با تاکید بر لزوم همکاری میان کشورها برای کاهش گرد و غبار عنوان کرد: یکی از کانون های ایجاد گرد و غبار در کشور عراق است و باید در این زمینه فعالیت های دیپلماسی صورت بگیرد.



دیدگاهها بسته شده است.