برپایی جشن ۹۰سالگی کرسی شرق‌شناسی در بلگراد

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی ایران، در افتتاحیه این همایش، علاوه بر شرق‌شناسان و پژوهشگران، جمعی از مقامات فرهنگی و سیاسی کشورهای مختلف از جمله محسن سلیمانی – رایزن فرهنگی کشور – نیز حضور داشتند.

افتتاحیه با سخنرانی معاون بین‌الملل دانشگاه بلگراد در کشور صربستان، رئیس دانشکده فیلولوژی و رئیس دپارتمان شرق‌شناسی برگزار شد. دکتر مارکوویچ، رئیس دانشکده فیلولوژی با اشاره به تاریخ تشکیل این کرسی، اظهار کرد: این دپارتمان قدیمی و پرافتخار مدیون تلاش‌های پرفسور فهیم بایراکتروویچ است که ۹۰ سال پیش با ترجمه آثار کلاسیک زبان فارسی و تدریس آن در این دانشکده، یک جریان مستمر علمی شرق‌شناسی را در بالکان بنا نهاد و ما امروز میراث‌دار آن هستیم.

مارکوویچ با اشاره به این‌که خودش نیز شرق‌شناس است، اظهار داشت: حضور پرسابقه دپارتمان شرق‌شناس و پژوهش‌ها و مطالعات متعددی که طی نزدیک به یک قرن در این دانشگاه در زبان، فرهنگ و ادبیات منطقه شرق انجام شده، افتخار بزرگی برای دانشگاه بلگراد محسوب می‌شود.

دکتر آنجلکا میتروویچ، رئیس دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه بلگراد نیز با اشاره به چگونگی تاسیس این رشته از ابتدا تا کنون، به جایگاه زبان فارسی در مطالعات شرق‌شناسی اشاره و اظهار کرد: زبان‌فارسی در مطالعات شرق‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد و از همین رو است که دکتر بایراکتروویچ، شرق‌شناسی را با  تدریس زبان و ادبیات فارسی آغاز کرد.

هرچند کرسی ۹۰ ساله شرق‌شناسی در دانشگاه بلگراد بر شانه‌های پرافتخار زبان و ادبیات فارسی بنا شد و این دپارتمان بزرگ امروزه خود را مدیون زبان فارسی می‌داند، اما زبان فارسی در این دانشگاه کرسی مستقل ندارد و درس فارسی به صورت واحد انتخابی ارایه می‌شود. با این حال، در سال‌های اخیر با افزایش تعداد دانشجویان به انتخاب این واحد درسی و تلاش‌های رایزنی فرهنگی ایران در صربستان، امیدهای جدی برای تاسیس کرسی زبان فارسی به‌وجود آمده است. چندی پیش عباس خامه‌یار، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسئولان وزارات آموزش صربستان و دانشگاه بلگراد گفت‌وگو کرد و در این مذاکرات روند اجرایی تاسیس کرسی‌ زبان‌ فارسی بررسی شد.

در دانشگاه بلگراد، ۳۴ زبان زنده و باستانی تدریس می‌شود و به استثنای زبان فارسی، زبان‌های ترکی، عربی، چینی و ژاپنی که از حوزه زبان‌های شرقی و آسیایی هستند، کرسی مستقل دارند.

در همایش دو روزه شرق‌شناسی بلگراد، ۸۰ مقاله علمی در حوزه‌های مختلف شرق‌شناسی، زبان‌شناسی و ادبیات شرق ارایه شد و مقاله «بررسی مقابله‌ای زبان فارسی و صربی» از سوی سعید صفری مدرس زبان فارسی این دانشگاه ارایه شد. در بخش جنبی این همایش، کتابخانه دپارتمان شرق‌شناسی که با سرمایه‌گذاری ترکیه تجهیز و نوسازی شده است، با حضور مقامات سیاسی و فرهنگی ترک افتتاح شد.



دیدگاهها بسته شده است.