گردهمایی دانش‌آموختگان صنایع دستی برگزار می‌شود

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، علی حاجی شیزری – مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور – گفت: نظر به این‌که در سطح کشور، در عرصه طراحی و تولید آثار صنایع دستی، سرمایه‌های انسانی و اقتصادی زیادی به‌صورت پتانسیل‌های موجود و متفاوت جاری است و با وجود آن، متاسفانه انتظارات معقول برآورده‌نشده باقی مانده است، ضرورت توجه و حرکت به‌سوی برنامه‌های نو و آینده‌ساز غیرقابل انکار است.  

او تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، ساماندهی و تجمیع سرمایه‌های انسانی آموزش‌دیده دانشگاهی است که با وجود آمار بالای آن، اثرات وجودی توانایی‌های کسب‌شده‌شان در حوزه‌های مختلف مرتبط با صنایع دستی کمتر دیده می‌شود. این در حالی است که تولید و عرضه صنایع دستی از ابتدایی‌ترین مراحل نیازمند قوه محرکه‌ پیش‌برنده تحول‌ساز است.  

شیزری یادآوری کرد: طرح «ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاهی» بر مبنای رسالت و وظایف سازمانی معاونت صنایع دستی کشور درباره حفظ، توسعه و ترویج و مدیریت صنایع دستی به دنبال شناسایی و ارتباط گیری با دانش‌آموختگان دانشگاهی و ارتباط دهی آن‌ها به حوزه تولید و عرضه است. این طرح با ماهیت «هم‌اندیشی و تعامل‌گرایی» و استراتژی «مدیریت فرآیند آموزش تا تولید و عرضه» به روش «نشست آزاد اندیشانه» برگزار خواهد شد و هدف غایی آن آغاز و انجام یافتن آموزش‌های دانشگاهی و موثر ساختن آن در رشد و ارتقای صنایع دستی کشور است.  

وی با تاکید بر لزوم توجه معاونت صنایع دستی به حوزه توسعه و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی و اصیل ایرانی، افزود: نقش و جایگاه مهم معاونت صنایع دست کشور در پیشبرد اهداف آموزشی این حوزه نه‌تنها اثبات، بلکه تحقق یافته و اعتلاپذیر می‌شود.  

وی همچنین اظهار کرد: از اهداف و برنامه‌های طرح گردهمایی دانش‌آموختگان دانشگاهی رشته‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌توان به کمک برای برگزاری طرح از طریق فراخوان اینترنتی و رسانه‌ای، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی نشست تعاملی مسئولان حوزه معاونت صنایع دستی با دانش‌آموختگان دانشگاهی به‌صورت دوره‌ای، تنظیم برنامه‌های نظام‌مند و مرحله‌ای با موضوعیت‌های مختلف مرتبط با اهداف طرح برای نشست‌های دوره‌ای، تهیه و تدوین برنامه‌های پیشنهادی خلاق برای جهت‌مند ساختن نظرات، شکل‌گیری تشکل‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان و هدف‌دار کردن برنامه گردهمایی، شناخت شایستگی‌ها و توانایی انجام کار در محیط، توسط دانش‌آموختگان دانشگاهی، به منظور کمک به تلفیق دانش و مهارت و ارتقای آن، طرح نقشه یادگیری تکمیلی برای رسیدن به شایستگی‌های لازم مطابق استاندارد مشاغل صنایع دستی و انتقال آن به جامعه دانش‌آموختگان دانشگاهی، طراحی برنامه‌های آشناسازی دانش‌آموختگان دانشگاهی با محیط واقعی در مشاغل خاص صنایع دستی، طراحی برنامه‌های پشتیبانی بر اساس پتانسیل، نیازها و نظرات دانش‌آموختگان دانشگاهی، تنظیم و ترویج مبانی اخلاق حرفه‌ای در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی به منظور ارتقای هویت حرفه‌مندی صنایع دستی اشاره کرد.
مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی کشور درباره دستاوردهای اجرای این طرح، گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی دانش‌آموختگی دانشگاهی، شناسایی نقاط ضعف و قوت آموزش‌های آکادمیک، تدوین برنامه‌های خلاق پشتیبان آموزش، شناسایی منابع تامین و رفع نیازهای علمی و حرفه‌ای عرصه تولید صنایع دستی و تدوین برنامه‌های پیشنهادی کارآمد برای آموزش‌های آکادمیک صنایع دستی از جمله نتایجی خواهد بود که برای رونق صنایع دستی به مسوولان امر کمک می‌کند.

گردهمایی دانشجویان و دانش‌آموختگان صنایع دستی و هنرهای سنتی و رشته‌های مرتبط ۲۲ آذرماه از ساعت ۹ تا ۱۶ در دانشگاه الزهرا (س)، ساختمان خوارزمی، سالن تورانی برگزار می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.