بداهه‌نوازی و گروه‌نوازی در چهارمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، در نخستین اجرای سانس اول که به بداهه‌نوازی اختصاص یافته بود، سعید نایب محمدی – نوازنده ساز عود – روی صحنه رفت و قطعاتی را در دستگاه شور نواخت. نایب محمدی از جمله نوازنده‌های شناخته‌شده این ساز است که در سال‌های گذشته فعالیت‌های ارزنده‌ای در عرصه عودنوازی و آهنگسازی برای آن کرده است.

در ادامه و در بخش ساز و آواز، مهدی شهسوار – خواننده – و راستین شفیعی – نوازنده تار – به اجرای موسیقی پرداختند. این اجرا هم در قالب بداهه اجرا شد و بخشی از جذابیت‌های آواز ایرانی را در بیات اصفهان به گوش حاضران رساند.

گروه موسیقی کلون زمان به سرپرستی حمید قنبری آخرین اجرای سانس اول بود. کلون زمان در این اجرا، قطعاتی از آلبوم «در دام ریتم» را که سال گذشته منتشر شده است، اجرا کرد.

محوریت این اجرا بر سازهای کوبه‌ای بود و می‌توان گفت، ریتم قطعات هم صرفا ایرانی بودند. آنچه تا کنون در اجرای فرم‌های گوناگون موسیقی ایرانی متداول بوده، نقش‌آفرینی سازهای ملودیک و همراهی سازهای کوبه‌ای را شامل می‌شد، ولی در اجرای ما نقش اصلی برعهده‌ سازهای کوبه‌ای بود و سازهای ملودیک وظیفه‌ای متفاوت را نسبت به آنچه تا کنون رایج بوده است، داشتند.

حمید قنبری و ستار خطابی نوازنده تنبک، محمد حسام عظیمی و میلاد قریشی نوازنده سازهای کوبه‌ای و نوید توسلی نوازنده سنتور در این اجراها روی صحنه رفتند و قطعات دست‌ساز، بسته بال، چهل ضربی، هفتان، دومینو و مجنون را اجرا کردند.

در چهارمین شب برگزاری جشنواره پشنگ کامکار، سودابه سالم، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، جلال مشفق مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی حضور داشتند.

در سانس دوم اجراهای این شب هم مهیار طریحی نوازنده سنتور و سعید قاضی عسگر نوازنده تنبک روی صحنه رفتند و به بداهه‌نوازی پرداختند. این دو نوازنده پنج قطعه را اجرا کردند که با اقبال خوبی مواجه شد.

در ادامه، اشکان کمانگری خواننده، طینوش بهرامی نوازنده سه‌تار و غلامرضا صدرالدینی نوازنده تنبک روی صحنه رفتند و به اجرای موسیقی پرداختند. این گروه هم پنج قطعه را اجرا کرد که قطعات با کلام آن براساس شعرهایی از سه قله بزرگ شعر و ادب فارسی سعدی، مولانا و حافظ انتخاب شده بود.

در بخش پایانی این شب، گروه موسیقی ژاو به سرپرستی سیاوش کامکار روی صحنه رفت. در این اجرا قطعاتی از ساخته‌های کامکار و دو قطعه هم از ساخته‌های امین جهانگیری اجرا شد. بیشتر قطعات این رپرتوار قبلا در آلبوم گروه «ژاو» منتشر شده بودند. 

احسان امامی نوازنده عود، نی‌ریز کامکار نوازنده تار، امین جهانگیری نوازنده سنتور، مرتضی مومنیان نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای، امیرناصر رنجبر نوازنده کمانچه و خواننده و سیاوش کامکار نوازنده سنتور در این اجرا روی صحنه رفتند.

آخرین شب اجراهای این جشنوار ۲۳ آذرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود، ۲۴ آذرماه مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.