جریان‌های بزرگی شهادت مصطفی خمینی (ره) را هدایت کردند

به گزارش عرصه، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد عصر روز دوشنبه (۲۲ آذر ماه) در نشست «کنگره نکوداشت منزلت علمی شهید آیت‌الله مصطفی خمینی» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ابعاد علمی شخصیت آیت‌الله مصطفی خمینی بسیار برجسته است، اظهار کرد: امام راحل در دو واقعه تعبیراتی را به کار بردند که شاید در آن زمان کمتر کسی متوجه این تعبیر شد، یکی در زمان شهادت فرزند ایشان بود که وقتی خبر شهادت را به امام راحل دادند امام فرمودند:” مصطفی امید آینده اسلام بود.” شاید در آن زمان کمتر کسی متوجه منظور امام از این جمله شدند.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) جمله دومی که به کار بردند در زمان حمله عراق به ایران بود که فرمودند” این از الطاف خفیه الهی بود.” در آن زمان هم کمتر کسی متوجه این جمله امام (ره) شد و بعدها متوجه شدیم که امام به این دلیل آن جمله را به کار برد که بعد از گذشت چند دهه از جنگ تحمیلی، کسی جرأت نمی‌کند حتی کوچکترین نظری به کشور ما داشته باشد. همچنین ما از نظر سلاح‌های نظامی پس از این جنگ پیشرفت‌های بسیار چشمگیر و خوبی داشتیم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران تأکید کرد: در زمانی که فرزند امام راحل به شهادت رسید، خیلی‌ها با خود فکر می‌کردند که دیگر شعله‌های انقلاب را خاموش کرده‌اند؛ اما نمی‌دانستند که همین شهادت و مراسم‌های ترحیم و تجمع‌هایی که برای بزرگداشت مقام فرزند امام(ره) گرفته می‌شود سبب می‌شود، انقلاب که همچون آتش زیر خاکستر است شعله‌ور شود و استکبار را به آتش بکشد و با این انقلاب جهان تحت تأثیر قرار بگیرد و الگوی مستضعفان و ملل جهان باشد.

رشاد ادامه داد: آیت‌الله مصطفی خمینی قبل از ۵۰ سالگی به شهادت رسیدند، اما آثار فقهی بسیار قوی از ایشان باقی مانده که در تراز شیعه و کتب اصول اسلامی قرار دارد. همچنین وی تفسیرهایی از قرآن داشتند که نشان دهنده حکمت، عرفان و نوآوری ایشان در عرصه مفاهیم قرآنی است. همچنین او در رابطه با مسائل تاریخی و تاریخ اسلام اهل بیت و تشیع نیز تألیفاتی داشته‌اند و از نظر علمی و نظری یک شخصیت کاملا برجسته و ممتاز داشتند و در عین حال نیز یک شخصیت مبارز انقلابی بودند و همواره بازوی امام راحل محسوب می‌شدند.

وی گفت: شهادت ایشان یک واقعه جزئی و کوچکی نبود. تصور من این است که شهادت ایشان را جریان‌های بزرگی هدایت کردند که شاید از مبادی رژیم شاه و یا دولت عراق استفاده کردند. اما شهادت ایشان در اصل توسط استکبار جهانی هدایت می‌شد. به لحاظ سیاسی و انقلابی دارای شخصیت ممتازی بودند، اما متأسفانه در طول این ۴۰ سال خیلی به شخصیت ایشان پرداخته نشده؛ در حالی که همه ارکان نظام شخصیت برجسته ایشان را قبول دارند، اما متولیان امر شاید بیشتر مشغول شعور و تمشیت نظام بودند و بر همین اساس مجال کافی برای بزرگداشت یاد او فراهم نشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: برای گرامیداشت شخصیت ایشان براساس هماهنگی‌هایی که انجام شده، در چهلمین سال شهادت ایشان در اول آبان‌ماه کنگره‌ای با همکاری مجموعه‌ها و دستگاه‌های ذیربط کشور برگزار می‌شود و امیدواریم که شخصیت او برای جوانان ما الگو باشد، چرا که دارای یک شخصیت جامع و کامل بودند.

آیت‌الله رشاد در پاسخ به سوال عرصه مبنی بر اینکه در این کنگره چقدر از مقالات علمی و پژوهشی استفاده می‌شود و آیا فراخوانی برای این امر داده شده است، گفت: قرار است که در حوزه فقه، نقد اصول، تفسیر در قلمرو اندیشه سیاسی، حوزه، ولایت فقیه و مباحث تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) و همچنین شخصیت مبارزاتی ایشان مقالاتی ارائه داده شود و در چهار تا پنج محور اعلام می‌شود که حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را ارسال کنند و بنابر این است که در حدود سه جلد مجموعه مقالات را در زمان برگزاری کنگره ارائه بدهیم. همچنین از شخصیت‌های برجسته دانشگاهی و حوزوی و داخل و خارج کشور دعوت می‌کنیم که در این مراسم حضور داشته باشند و پیش همایش‌هایی هم برای هر چه باشکوه‌تر شدن این کنگره با همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی (ره) از نظر سیاسی، علمی و اخلاقی یک شخصیتی کاملا برجسته و متواضع داشتند، خاطرنشان کرد: ایشان به قدری در اخلاق تواضع داشتند که هرگز کسی فکر نمی‌کرد که ایشان یک آقازاده باشند و همواره در کمال ساده‌زیستی زندگی می‌کرد. حتی در نامه‌ای که از نجف به مادر خود نوشته بود، در آن نامه ذکر کرده بود که به کجاها بدهکاری دارد. این نشان‌دهنده ساده زیستی او بود.

وی گفت:‌ از نظر بینش سیاسی نیز دارای یک بینش بسیار قوی بودند و همواره مسائل و حوادث را به درستی درک و دنبال می‌کردند. از نظر فقهی و علمی نیز در سن کم به درجه اجتهاد رسیدند. ما باید این شخصیت را برای نسل امروز خود معرفی کنیم. بر همین اساس قرار بر این شد که یک کنگره‌ای برای بزرگداشت و یاد ایشان برگزار کنیم تا اخلاق، ایمان،‌سیاست و شخصیت ایشان برای تمام افراد جامعه تبیین شود.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: در رابطه با شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی نیز موارد و نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند او به شهادت رسیده است. دلایل زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به این امر اشاره کنیم که پزشک متخصص وی علامت مسمومیت را پس از فوت آیت‌الله مصطفی خمینی تأیید کرد، ولی امام (ره) اجازه کالبدشکافی را ندادند. وقتی هم که قرار است از دکترشان دست نوشته‌ای بگیریم، گفتند که در سفر است و پس از اینکه از آن سفر بازگشت کاملا حرف خود را تکذیب کرد که این هم می‌تواند دلیلی بر این امر باشد.



دیدگاهها بسته شده است.