شکست بوداپست پلی برای پیروزی فرنگی‌کاران در پاریس

به گزارش عرصه، به دنبال نتایج ضعیف و دور از انتظار کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو و کناره‌گیری محمد بنا از سرمربیگری تیم ملی، علی اشکانی ۲۹ شهریور ماه به عنوان جانشین بنا انتخاب شد.اشکانی پس از کش و قوس های فراوان و حرف و حدیث های مختلف سرانجام  با رای قاطع اعضای ریش سفید شورای فنی عهده دار این مسولیت سنگین، خطیر و البته پرطرفدار شد!

اولین آزمون جدی پیش روی پسر محجوب کشتی ایران، مسابقات جهانی مجارستان در دو وزن غیرالمپیکی ۷۱ و ۸۰ کیلوگرم بود؛ مسابقاتی که برای نخستین بار اتحادیه جهانی تصمیم گرفت در سال برگزاری رقابت های المپیک و پس از این رویداد بزرگ برگزار کند.

افشین بیابانگرد که با تصمیم بنا و بدون برگزاری دیدار انتخابی شانس حضور در المپیک را از دست داده بود و به نشانه اعتراض بیش از یک ماه مانده به المپیک قید حضور در تمرینات را زده بود،به اردوی تیم ملی دعوت شد تا بدون دیدار انتخابی و بواسطه قهرمانی در جام تختی به عنوان نماینده ۷۱ کیلوگرم ایران راهی مسابقات جهانی شود. قادریان نیز در تاریخ ۷ آبان ماه پس از برتری مقابل رامین طاهری و مهدی فلاح دیگر مسافر جهانی بوداپست نام گرفت تا در وزن ۸۰ کیلوگرم برای ایران به روی تشک برود.

بیابانگرد بواسطه از دست دادن فرصت حضور در المپیک و بی عدالتی که در حقش شده بود پس از چند ماهی استراحت با اضافه وزن زیاد و البته شرایط روحی نه چندان مساعد تمریناتش را برای حضور در مسابقات جهانی آغاز کرد. قادریان نیز پس از ناکامی محض در مسابقات انتخابی المپیک در یک وزن بالاتر بار دیگر به همان وزن اصلی خود بازگشت و با قهرمانی در انتخابی تیم ملی تمرینات خود را برای حضور در مسابقات جهانی آغاز کرد.

نتایج مسابقات جهانی نشان داد هر دو کشتی گیر از شرایط آرمانی به دور بودند چرا که تنها ۵۰ روز فرصت بود تا تیم دو نفره اشکانی مهیای حضور در بوداپست شود. هر چند بیابانگرد و قادریان به لحاظ بدنی در شرایط ایده‌آل نبودند اما نگاهی به مدال های برنز این دو کشتی گیر در آوردگاه جهانی در سالهای قبل و تجربه حضور در مسابقات مختلف تا حدی انتظار کسب مدال در مجارستان را منطقی نشان می داد اما بر خلاف انتظارات هر دو کشتی گیر در عین ناباوری و با ارائه یک نمایش بسیار ضعیف در همان دور نخست مقابل رقبای نه چندان مطرح شکست خوردند و از دور رقابت ها حذف شدند.

قصد نداریم  سرپوشی بر اشتباهات کادر فنی و کشتی گیران در مسابقات جهانی و کسب نتایج ضعیف آن‌ها بگذاریم، اما واقعیت امر این است نمی‌توان با کسب این نتیجه آن هم در شرایطی که نه زمان کافی در اختیار کادر فنی بوده و نه کشتی‌گیران در شرایط آرمانی قرار داشته‌اند، بخواهیم برای اشکانی و کادرش شمشیر را از رو ببندیم و حرف از اشتباه در انتخاب او و حتی برکناری‌اش به میان آوریم!

اشکانی مانند دیگر مربیان تیم ملی زمان می‌خواهد تا بتواند تیمی جوان و البته بسیار بی‌تجربه‌تر از نفرات المپیکی را ساخته و پرداخته کند تا به کسب نتایج خوب در جهانی سال آینده پاریس خوشبین باشیم.در حالی برخی افراد از اشتباه شورای فنی در انتخاب اشکانی و حتی لزوم تغییر در کادر فنی تیم ملی صحبت به میان آورده‌اند که پس از ناکامی کشتی فرنگی در المپیک از ادعای کادر سابق مبنی بر اینکه زمان ۱۰ ماهه برای آماده ‌سازی تیم المپیک بسیار کم بوده است، حمایت کردند!

اشکانی یکی از معدود سرمایه‌های کشتی فرنگی ایران است که در شرایط فعلی و با توجه به پوست اندازی در کشتی فرنگی ایران و تغییر قوانین نیاز به حمایت هر چه بیشتر دارد. طبق نظر بسیاری از کارشناسان باید به این مربی جوان و کادرش زمان و اختیار کافی بدهیم تا با میدان دادن به جوانان و کسب تجربه هر چه بیشتر با حضور در تورنمنت‌های مختلف به دنبال کسب موفقیت در میادین جهانی و المپیک باشیم.

شکست در بوداپست می‌تواند پلی برای موفقیت در پاریس باشد به شرط آنکه از یک سو اشکانی و کادرش با دقت علل و عوامل این ناکامی را ریشه‌یابی کنند و از سوی دیگر نیز فرصت و قدرت کافی به وی داده شود تا بتواند برنامه‌های مورد نظرش را در تیم ملی پیاده کند. نکته مهم دیگر نیز تغییر قوانین است و در قانون جدید دیگر هیچ تضمینی برای موفقیت نامداران در کشتی فرنگی نیست، بنابراین بدون توجه به نام کشتی‌گیران باید تیم ملی را از نو ساخت.



دیدگاهها بسته شده است.