ضرورت گفتمان‌سازی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

به گزارش اسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی در چهارمین جلسه دبیرخانه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که روز سه شنبه ۲۳ آذرماه ۹۵ برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت این ایام را یک فرصت مهم برای ترویج مکتب واقعی اسلام برشمرد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز ما همیشه شاهد آن هستیم که دشمنان مترصد آن بودند که به نحوی معیارهای الهی انقلاب را دچار انحراف و خدشه کنند و در همین راستا است که می‌بینیم آرمانها و فرهنگ غنی انقلاب را با هجمه‌های فرهنگی و حتی حمله نظامی مواجه کردند. هرچند که تمامی این اقدامات به سبب نهادینه شدن فرهنگ ناب انقلاب اسلامی بی‌نتیجه ماند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره بر اینکه دلیل موفقیت جمهوری اسلامی در برابر تهاجم های فرهنگی و حمله نظامی دشمنان نه امکانات مالی و نه اسلحه ها و تمهیدات سخت افزاری بوده است، اعلام کرد: دیدیم که صدام و دولت بعثی به رغم دسترسی به تسلیحات مدرن و امکانات مالی و حمایت های گسترده غرب در دوران هشت سال دفاع مقدس ناموفق بود چراکه معیارهای الهی و اسلامی در کشور حاکم بود که در واقع این معیارهای الهی به تعبیری همان فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری درباره ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: اشاره مقام معظم رهبری در زنده نگاه داشتن نام و یاد شهدا در واقع همان حفاظت از فرهنگ ایثار و شهادت است که خوشبختانه روز به روز توسعه پیدا می کند و می بینیم که امروز حلب در آستانه پیروزی قرار گرفته است. آن هم در شرایطی که تمام هم و غم غرب و دشمنان این بود تا حلب پایتخت نیروهای ضد دینی و داعشیان شود.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: زبونی و پستی امروز داعش و هم پیمانان این جریانات ضدانسانی و ضد دینی در نتیجه توسعه و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در منطقه است. کمااینکه پیشتر نیز چنین اتفاقی را ما در جریان جنگ ۳۳ روزه لبنان تجربه کردیم. بنابراین چنین فرهنگی را باید طبق فرامین حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و قوانین موجود توسعه و گسترش بدهیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن اشاره به عملکرد خوب دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: می‌بایست همواره گام‌هایی در جهت به روز رسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداشته شود.

وی ارائه راهکارهای ارتقای سطح تعاملات متقابل بین دبیرخانه شورا با نهادها، سازمان ها و وزارت خانه ها را یکی از مهمترین موضوعات در جلسات آینده برشمرد و گفت: در ضمن این همکاری می بایست هر کدام از نمایندگان سازمان ها و نهادها و یا وزارت خانه ها دستورالعمل های شورا را به اشکال مختلف همچون تشکیل کمیته ها و کارگروه ها در سازمان ها و نهادهای مربوطه پیگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه ایثار و شهادت فقط به صحنه های نبردهای نظامی و جبهه‌ها محدود نمی‌شود، اظهار کرد: تولید گفتمان در خصوص ایثار و شهادت چه در داخل کشور و چه در خارج کشور می‌بایست همیشه در دستور کار قرار گیرد. به ویژه آنکه در سال‌های اخیر شاهد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی داخل و خارج از منطقه بوده‌ایم.

معاون رییس جمهوری همچنین تامین زیر ساخت‌های پژوهشی را دیگر گام مهم در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و افزود: مقام معظم رهبری بارها بر این مساله تاکید داشته اند که این امر نشان دهنده اهمیت این موضوع است. لذا اعضای شورا می‌بایست زمینه کارهای مطالعاتی و پژوهشی در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را فراهم کنند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه تهیه اسناد راهبردی و انتقال و طرح این اسناد و تعیین یک افق مشخص در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت راهگشا خواهد بود، افزود: دبیرخانه در راستای توسعه بهتر فرهنگ ایثار و شهادت در کشور، شعبه‌هایی از دبیرخانه و شورا را در استان های کشور با مسئولیت استانداری‌ها راه‌اندازی کرده و رییس بنیاد هر استانی را به دبیری آن شعب برگزیده است که تقویت و ارتقای سطح این شعب می‌تواند در نهایت نتایج موثری را به همراه داشته باشد.

 



دیدگاهها بسته شده است.