لزوم اعمال تبعیض مثبت برای حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی

به گزارش عرصه، فاطمه راکعی در این نشست در سخنان اظهار کرد: اگر به نقش و سهم زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال و پویای کشور در حوزه سیاسی برای تحقق توسعه متوازن و پایدار معتقد هستیم، انتظار داریم وزارت کشور به عنوان تنها متولی و مجری اهداف سیاسی در عرصه مسائل زنان گام‌هایی را بردارد که من آنها را سیاست‌های تشویقی و ترغیبی عنوان می‌کنم.

وی ادامه داد: سیاست‌های تشویقی و ترغیبی به این معنا که کسانی که در کشور به لحاظ عدالت‌خواهی تخصص داشتند مدیریت و دلسوزی شایستگی دارند مجوز از وزارت کشور به آنها داده شود تا با هر فکر و اندیشه‌ای دارند به فعالیت در حوزه زنان بپردازند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش افزود: انتظار می‌رود استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به مسائل تهییجی برای توسعه و مشارکت سیاسی زنان به طور جدی بپردازند و فضا و بستر لازم را برای این حضورشان فراهم کنند زیرا هراس و گریزی که زنان به لحاظ تاریخی از ورود به عرصه‌های سیاسی دارند و متاسفانه تا به امروز هم ادامه دارد، با ورود دولت در این فضا ، ترس و هراس از بین می‌رود.

راکعی با اشاره به اینکه در دولت اصلاحات شاهد چنین تلاش‌هایی در وزارت کشور بوده‌ایم که زنان را تشویق به ورود به این عرصه می‌کرد، افزود: تهیه شناسنامه سیاسی زنان در استان‌ها که توسط وزارت کشور شروع شده بود و در دوره‌های قبل متوقف ماند و یا در حال اجرا شدن است، مورد مهمی است که باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که وزارت کشور باید برای ورود زنان به عرصه سیاسی به آن توجه کند، این است که اختصاص یارانه به احزاب است که در حال حاضر در اکثر کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد، این امر  می‌تواند عامل مهمی در تشویق احزاب عمومی کشور باشد. امیدواریم این سیاست‌های تشویقی، مادی و معنوی باشد تا زنان را وارد این عرصه کند.

از ظرفیت زنان در شورای اجتماعی بیشتر استفاده شود

فاطمه دانشور عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به سیاستگذاری مردان در برخی از حوزه‌های زنان گفت: ما شاهد سیاستگذاری مردان در زمینه‌هایی مانند اعتیاد زنان هستیم. این در حالی است که از زنان باید در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیز استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت نقش فعال‌تر زنان در شوراهایی مانند شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: زنان یا در چنین جلساتی نیستند یا تعداد اندکی از آنان حضور دارند یا مجال صحبت به آنان داده نمی‌شود. در این شرایط از وزیر کشور می‌خواهیم که از ظرفیت زنان در شورای اجتماعی بیشتر استفاده کند.

عضو شورای شهر تهران هشدار داد: وضعیت زنان و کودکان کشور شوخی‌بردار نیست و زیرساخت‌های لازم را برای بهبود وضعیت آنان نداریم.

حضور زنان در عرصه‌های مختلف نباید به کمرنگ شدن نقش آنان در خانواده بی‌انجامد

فاطمه رهبر رییس فراکسیون زنان مجلس دهم نیز اظهار کرد: لازم است به ظرایف زنانه توجه کنیم و حضور زنان در عرصه‌های مختلف نباید به کمرنگ شدن نقش آنان در خانواده بی‌انجامد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فضای مجازی خطراتی را برای خانواده‌ها به وجود آورده و باید به این موضوع توجه شود. در این شرایط ضمن افزایش مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف به نقش مادری و همسری آنان توجه شود.

رییس فراکسیون زنان مجلس دهم با تاکید بر ضرورت بازتعریف نقش زنان مسلمان اظهار کرد: لازم است این نقش بازتعریف شود و تشکیل اتاق فکری در این زمینه ضروری است. علاوه بر آن دوری از افراط و تفریط نیز ضروری است. ما نباید به زنان نگاه مردانه داشته  باشیم، از سوی دیگر سهمیه‌بندی جنسیتی نیز درست نیست. بنابراین تعریف الگویی مناسب برای زنان در نظام جمهوری اسلامی ضروری است و این تعریف به دور از سیاسی‌بازی باید باشد.

ضرورت اعمال تبعیض مثبت برای حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی

ژاله فرامرزیان مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های وزارت کشور اظهار کرد: شبکه فکر کردن، صبوری و حمایت‌گر بودن از جمله ویژگی‌های زنان است  و آنها با برخورداری از این ویژگی‌ها می‌توانند به مدیریت صحیح کشور کمک کنند. در واقع به منظور طراحی مدیریت مطلوب برای کشور باید از ظرفیت زنان استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت اعمال تبعیض مثبت برای حضور زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت: با توجه به شرایطی که از گذشته به وجود آمده، زنان در زمینه حضور در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی چندین گام از مردان عقب هستند. برای جبران این کمبودها باید برنامه‌ریزی کنیم این به معنای زیر سوال بردن نقش زنان در خانواده نیست. افزایش تعداد زنان در مجلس نیز نتیجه تبعیض مثبت بوده است. ظرفیت مدیریت سیاسی کشور نیز باید به گونه‌ای باشد که تبعیض مثبت را رعایت کند.

طاهره رحیمی دبیرکل جامعه فاطمیون نیز تصریح کرد: زنانی که در احزاب کار می‌کنند با احزاب زنان متفاوت است. امکانات، قدرت و لابی که در دست مردان است، در اختیار زنان نیست. نظام جمهوری اسلامی اگر می‌خواهد زنان جامعه را مدیریت کند، باید تبعیض مثبت را در نظر بگیرد. این در حالی است که یک‌صدم امکانات مردان در دست زنان نیست.

شهربانو امانی فعال حوزه زنان اظهار کرد: به وزیر کشور پیشنهاد می‌دهیم که افرادی را به عنوان استاندار منصوب کنند که توانمندی‌های زنان را باور داشته باشد، چراکه زنان در مشارکت‌های توده‌ای در صفوف اصلی هسند اما در مشارکت نخبگی نقش چندانی ندارند.

این فعال حوزه زنان در ادامه پیشنهاد داد که در هیات‌های اجرایی انتخابات از حضور زنان استفاده شود.

نبود فرصت‌های برابر برای توسعه و حضور و مشارکت زنان

در ادامه نشست، موسوی مدیرمسوول هفته‌نامه اردبیل اظهار کرد: شکاف جنسیتی که به آن اشاره شد در کنار دو شکاف قومیتی و نسلی از مسائلی هستند که کشور را تهدید می‌کند. نبود فرصت‌های برابر برای توسعه و حضور و مشارکت زنان از مسائلی است که باید در آن دقت و توجه شود. همچنین نگاه جنسیتی به زنان از مسائلی است که دست از سر جامعه ما بر نمی‌دارد.

وی با اشاره به مشکلات و دغدغه زنان در سراسر کشور گفت: برای حضور مردان در مناصب سیاسی به دنبال رزومه نیستیم در حالی که این امر برای زنان وجود دارد. همچنین با توجه به موانع فرهنگی حاکم در بین خواص و عوام مبنی بر اینکه زنان ناکارآمد هستند و بایستی برای کارآمدی اقداماتی انجام شود، در اینجا سوالی مطرح می‌شود که چطور ممکن است یک زن یک مدیر کارآمد را به دنیا بیاورد، تربیت کند، تحویل جامعه دهد اما خودش نتواند یک مدیر کارآمد باشد.

موسوی ادامه داد: حوزه وزارت کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی و استانداران به عنوان افرادی که در شورای اداری می‌توانند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند، مسوولیتی بسیار سنگین دارند.

به گفته وی، موضوع مدیریت زنان باید آنقدر تکرار شود که از حالت غیرعادی بودن خارج و به عادت تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه پایین بودن مشارکت اقتصادی زنان ، فقر را نیز زنانه کرده است، بیان کرد: نرخ پایین فعالیت‌های اقتصادی زنان، افزایش بیکاری و… منجر به افزایش جرایم در بین زنان شده است که برای حل این مسائل باید کاری کنیم تا مردم به زنان اعتماد داشته باشند.

عدم توفیق احزاب و تشکل‌های سیاسی به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد

حجازی دبیرکل جمعیت زنان انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد: در این ۴ دهه بعداز انقلاب، قدم‌های موثری برای حضور و مشارکت زنان برداشته شده است اما اگر احساس ناکامی و عدم موفقیت در بخش‌هایی داریم، به نظرم نیاز به یک بازنگری درونی دارد.

وی ادامه داد: عدم توفیق احزاب و تشکل‌های سیاسی به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد. یکی از نکاتی که کمتر حاضریم به عنوان آسیب‌شناسی درونی بپذیریم این است که احزاب و جریان‌های سیاسی ما نتوانسته‌اند خودشان را به مطالبات حقیقی مردم نزدیک کنند. ما باید  واقع‌بینانه و به دور از هرگونه نگرانی خود را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم جریان‌های سیاسی زنان چقدر در راستای مطالبات واقعی زنان حرکت کرده است که اگر این حرکت و رصد به درستی انجام می‌شد شاهد اینگونه آسیب‌ها نبودیم.



دیدگاهها بسته شده است.