اولین تصفیه‌خانه زیرزمینی بیوراکتور در دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید

به گزارش عرصه دکتر محمدرضا مهرنیا، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مجری طرح، عنوان این پروژه را «توسعه فناوری پیشرفته هیبریدی ازناسیون- بیوراکتورغشایی به‌صورت درجا و زیرزمینی برای بازیافت آب باکیفیت در مبدا تولید» ذکر کرد و افزود: این پروژه تحقیقاتی با هدف توسعه فناوری‌های حذف آلاینده‌های نوظهور و ترکیبات آنتی‌بیوتیکی و هورمون‌ها از فاضلاب اجرایی شد.

وی ارائه الگوی بازچرخانی غیرمتمرکز پساب، تأمین بخشی از آب مورد نیاز شهری و کاهش بار شبکه‌های فاضلاب، ایجاد الگوی توسعه فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و فرهنگ‌سازی استفاده از پساب بازیافتی را از دیگر دستاوردهای این طرح برشمرد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: این طرح با ظرفیت ۵ متر مکعب در روز از یکسال قبل آغاز شد و مراحل مطالعاتی، آزمایشی، ساخت و راه‌اندازی را طی کرده و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته مجری طرح، تصفیه‌خانه زیر زمینی ساخته شده نمونه کاربردی و زیرزمینی بازچرخانی آب از فاضلاب با قابلیت حذف ۹۹ درصد آلاینده‌های متعارف و مواد دارویی است و این سامانه می‌تواند الگویی برای توسعه در کشور باشد.

وی تأکید کرد: با تجربیات به دست آمده در دانشکده فنی دانشگاه تهران، امکان توسعه این تصفیه‌خانه در صنایع مختلف و آلاینده‌ها بررسی‌ شده و قابلیت تجاری‌سازی آن توسط تیم مجری طرح وجود دارد.

مهرنیا در خصوص هزینه اجرای این طرح گفت: در مقایسه با فناوری‌های متعارف، شاید این فناوری پیشرفته را با حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت بتوانیم در کشور پیاده‌سازی کنیم.

این محقق دانشگاه تهران به مزایای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: با استفاده از فناوری‌های ایجاد شده در این تصفیه‌خانه زیر زمینی می‌توان فاضلاب را در مبدا تولید به آب با کیفیت عالی و استاندارد برای استفاده مجدد و آبیاری و توسعه فضای سبز تبدیل کرد.

استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران، با تأکید بر اهمیت فضای سبز و خوابگاه سبز تصریح کرد: از دغدغه‌های متولیان این امر یعنی وزارت نیرو، شرکت آب و مهندسی کشور و شرکت آب و فاضلاب استان تهران این است که رویکرد بازچرخانی آب به‌صورت با کیفیت و در مبدأ از فاضلاب را در کشور ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: در داخل شهرها، ایجاد فضاهای سبز در مراکز مختلف، پارک‌ها، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، با کمبود جدی منابع آب روبرو است که ما از طریق این طرح توانستیم الگویی برای بازچرخانی آب و ایجاد فضای سبز در خوابگاه و توسعه ایده خوابگاه سبز را ایجاد کنیم.

مهرنیا، فرهنگ‌سازی استفاده از آب‌های استحصالی فاضلاب را از دیگر برنامه‌های این طرح دانست و خاطرنشان کرد: اگر مانند کشورهای پیشرفته، در هر منطقه‌ای تصفیه‌خانه کوچک محلی تعبیه شود و آب بازچرخانی‌شده مورد استفاده مجدد قرار گیرد، ضمن کاهش مصرف منابع آب و تهدیدهای محیط زیستی، بار شبکه‌های انتقال فاضلاب کاسته می‌شود.

مهرنیا با تاکید بر اینکه موضوع «بیوراکتور غشایی» سال‌ها است که در دانشگاه تهران در دست بررسی بوده و هدف ما بومی‌سازی و تجاری‌سازی این طرح است، گفت: تاکنون ضمن انجام پژوهش‌های بسیار و چاپ مقالات متعدد، دانشجویان بسیاری در این زمینه فارغ‌التحصیل شده‌اند و این دانش مرهون زحمات استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همکاران دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران است.

بر اساس این گزارش، طرح «تصفیه‌خانه زیرزمینی غیرمتمرکز بیوراکتور غشایی (MBR)« با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران و همچنین همکاری اداره کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران و یکی از شرکت‌های دانش بنیان طی مراسمی با حضور رییس ستاد آب، خشکسالی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خوابگاه جلال آل احمد دانشگاه تهران به بهره‌برداری رسید.



دیدگاهها بسته شده است.