مدیریت امداد و نجات در کشور بودجه می خواهد


جمعیت هلال احمر به عنوان نهاد مردمی که در امر امداد و نجات پیشتاز است، در این سال ها همواره با مشکلات بودجه ای مواجه بوده و همین مسئله می تواند، چالش پیش روی مدیریت بحران در کشور باشد.

به گزارش عرصه، جمعیت هلال‌احمر ایران سازمان غیردولتی است که به صورت داوطلبانه و مردم‌ نهاد اداره می‌شود، اما به دلیل آنکه بخشی از فعالیت‌های حاکمیتی (امدادونجات)‌ دولت در ایران به این نهاد سپرده شده است و این جمعیت در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و برنامه‌های فرهنگی در حوزه جوانان در کشور مشارکت دارد و معین سازمان دولتی است، به همین منظور دولت هر ‌سال بودجه‌ای را به جمعیت هلال‌احمر اختصاص می‌دهد.

دغدغه نجات جان انسان‌ها

هلال‌احمر همچنین به‌ عنوان مهم‌ترین متولی امر امداد و نجات در کشور از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و موظف به ارائه خدمات مورد نظر با کیفیت مطلوب است. این نهاد خدمات‌رسان در کشور با توجه به عهده‌دار بودن رسالت‌های عظیم امداد و نجات، متاسفانه سالیان متمادی است که در انجام امور محوله با مشکلات متعددی از جمله کمبود جدی اعتبار و منابع مالی و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات امدادی مواجه بوده است.

طبق قانون مصوب مجلس در گذشته ٤٢‌ درصد از حق ثبت اسناد رسمی در کشور به منظور انجام وظایف حاکمیتی هلال‌احمر به این نهاد پرداخت می‌شد که در لایحه امسال دیده نشده است.

اختصاص بودجه پایدار به هلال احمر ضروری است

محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس با تاکید بر ضرورت تخصیص بودجه پایدار به جمعیت هلال‌احمر، گفت: انسان‌ها در طول حیات خود همواره در معرض خطرات و حوادث طبیعی و غیرطبیعی هستند، حوادثی که سالیانه جان هزاران نفر را می گیرد، به چندین‌ هزار نفر آسیب می‌رساند و هزینه‌های مادی و معنوی جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: همه دولت‌ها برای حفظ امنیت و سلامت شهروندان و جامعه می‌کوشند تا توان خود را در برخورد با این حوادث و سوانح افزایش داده و از جامعه و کشور دفاع کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در بودجه ‌سال ٩٥ سهمی به‌ عنوان بودجه پایدار برای حوادث در نظر گرفتیم که از این سهم بخشی نیز به جمعیت هلال‌احمر تعلق قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طوفان، برف، سیل و زلزله همه حوادثی هستند که کشور ما را در معرض تهدید قرار می‌دهند، اضافه کرد: کشور ما کشور حادثه‌خیزی است که برای ارایه خدمات نیازمند توجه بیشتر است.

قربانی افزود: هلال‌احمر یک سازمان مردم‌نهاد است که در اجرای خدمات حکومتی نیز نقش مهمی دارد، به همین منظور ضرورت دارد بودجه‌ای را به‌عنوان بودجه پایدار برای این نهاد در نظر گرفت.

وی ادامه داد: با بهره‌گیری هلال‌احمر از منابع پایدار، مدیریت بحران در جامعه آسان‌تر خواهد شد.

قربانی با اشاره به جلسات تصویب بودجه‌ سال گذشته گفت: متاسفانه در ‌سال گذشته نیز بخشی از بودجه تصویب شده هلال‌احمر در لحظات آخر به ارگان دیگری داده شد.

وی اظهار کرد: تلاش ما رسیدن هلال به یک بودجه مناسب و پایدار است و بنده با قاطعیت از این موضوع دفاع می‌کنم.

قربانی افزود: هلال‌احمر در تمام برنامه‌های خود حضوری پررنگ داشته، به‌ طور مثال خدمات اربعین که تبلور فعالیت‌های گسترده داوطلبانه این جمعیت بوده است.

حذف بودجه پایدار، یک حرکت ناصحیح

امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس در همین ارتباط گفت: هلال احمر مجموعه‌ای است که هم جوانان را جذب می‌کند و هم به ارایه آموزش می‌پردازد. این نهاد در جامعه نشاط و شادابی ایجاده کرده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اظهار کرد: در کنار این موضوع انواع حوادث غیرمترقبه نیز کشور ما را تهدید می‌کند که وظیفه امدادرسانی در این حوادث نیز با هلال‌احمر است.

خجسته افزود: به همین منظور اول از همه دولت باید بودجه متناسب با شأن هلال را برای این مجموعه پیشنهاد دهد و مجلس نیز باید از این مجموعه حمایت لازم را داشته باشد. بودجه هلال‌احمر باید بودجه‌ای پایدار و متناسب با شأن هلال باشد.

نماینده مردم همدان گفت: من مخالف حذف بودجه‌های پایدار همچون سهم ٤٢‌ درصدی جمعیت هلال احمر از ثبت اسناد رسمی هستم. این موضوع با توجه به فعالیت‌های گسترده هلال احمر، حرکتی ناصحیح است.



دیدگاهها بسته شده است.