هفتمین نشست «پگواش» در مورد پیش نویس صلح با طالبان برگزار شد


هفتمین نشست موسسه بین المللی پگواش با هدف بحث و گفتگو در مورد پیش نویس اولیه صلح با گروه طالبان در کابل برگزار شد.

به گزارش عرصه به نقل از رادیو «آزادی»، پس از برگزاری ششمین نشست موسسه بین‌المللی پگواش در مورد صلح افغانستان در اسلام آباد که به باور برخی از آگاهان و شورای عالی صلح افغانستان، نتیجه مثبتی در پی نداشت، این نهاد هفتمین نشست خود در مورد صلح با طالبان را در کابل برگزار کرد.

«خلیل الله صافی» مسئول این موسسه گفت: این یک نشست مشورتی بود و در آن در مورد پیش نویس ۱۹ ماده ای که از سوی این نهاد تنظیم شده بود، بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در این نشست علاوه بر چهره‎های سیاسی افغانستان، رهبران اسبق جهادی و مقامات پیشین طالبان نیز شرکت داشتند.

وی در ادامه اعلام کرد: در مورد پیش نویس ۱۹ ماده‌ ای با حضور رهبران جهادی و شخصیت‎های سیاسی افغانستان بحث و تبادل نظر شد. نظرات و پیشنهادات آنها جمع آوری شد و بر اساس آن در پیش نویس مقدماتی تغییراتی به وجود خواهد آمد. چون این پیش نویس در مرحله ابتدایی است، این نشستی نبود که در آن تصمیم گیری صورت گیرد، ما در این نشست فقط نظرات را جمع آوری کردیم تا به یک نظر واحد دست یابیم و آن را با دولت افغانستان و شورای رهبری طالبان و کمیسیون سیاسی این گروه در قطر در میان بگذاریم.

‎خلیل الله صافی در ادامه تاکید کرد: در این طرح، مسئله آتش بس، چگونگی خروج تدریجی نیروهای ناتو، خارج شدن نام طالبان از لیست سیاه و برخی موضوعات دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

این موسسه از سال ۲۰۱۱ میلادی با هدف فراهم  آوردن زمینه گفتگو میان گروه طالبان و دولت افغانستان و اخذ نظرات و پیشنهادات از مقامات ارشد سیاسی و جهادی افغانستان در باره مذاکرات صلح در این کشور، نشست‎های را در کشورهای چون قطر، پاکستان، و برخی کشورهای دیگر برگزار کرده‎است.

‎موسسه بین‌المللی پگواش در سال ۱۹۵۷ ایجاد شد تا زمینه گفتگوهای غیر رسمی در باره صلح و آشتی را در شماری از کشورها فراهم کند.



دیدگاهها بسته شده است.