شوراها نهاد مشارکت مردم در عرصه تصمیم گیریها هستند

به گزارش عرصه، درویش در سی و چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هشت اصل از اصول این قانون صراحتا در خصوص شوراها و جایگاه آن و همچنین اختیارات و وظایف این نهاد مردمی وضع شده است.

وی افزود: در اصل ششم قانون اساسی به اداره امور کشور به اتکای آراء عمومی و انتخابات تصریح شده و یکی از نهادهایی که از طریق انتخابات در اداره امور کشور انجام وظیفه می‌کند شوراهاست، لذا می‌تواند از این اصل نتیجه گرفت که شوراها نقش و جایگاه مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران دارند و به تبع آن مشروعیت این مدیریت از حق تغییر سرنوشت مردم حاصل شده است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اصولی که در قانون اساسی بر جایگاه و نقش شوراها اشاره کرده است افزود: با بررسی اصول قانون اساسی که درباره شوراهای اسلامی تصویب شده است با قوانین و مقررات عادی و انطباق آنها با یکدیگر این نکته استخراج می‌شود که براساس اصل هفتم، شوراها در سطوح مختلف از ارکان تصمیم گیری کشور محسوب می‌شوند در حالی که با بررسی وظایف شوراها در قوانین عادی متاسفانه این شوراها به عنوان اجزای تصمیم گیری کشور تثبیت نشده‌اند.

وی تاکید کرد: براساس اصول ششم، هفتم و صد قانون اساسی شوراها از ارکان  اداره امور کشور تعیین شده‌اند در حالی که در قوانین عادی شوراها در مدیریت امور کشور نقش ناچیزی دارند. با توجه به اینکه در اصل صد قانون اساسی تصریح شده که برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور و اداره امور هر روستا، بخش، شهر و استان با نظارت شوراهای مذکور باید اجرایی شود اما متاسفانه این موضوع به خوبی اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به اصل صد و سوم قانون اساسی تاکید کرد: براساس این اصل استانداران، فرمانداران و سایر مقامات کشوری ملزم به اجرای تصمیمات قانونی شوراها هستند در حالی که در قوانین عادی راهکار و ضمانت اجرایی قانونی برای مقابله با تخلفات این مقامات که غالبا خود را مافوق شوراها تصور می‌کنند، وجود ندارد.



دیدگاهها بسته شده است.