ابراز تاسف از قرار گرفتن «سالمندآزاری» در لیست خدمات اورژانس اجتماعی

به گزارش عرصه، سیدحسن موسوی‌چلک در همایش تکریم بنیان خانواده با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، خانواده را مهم‌ترین رکن جامعه دانست و گفت: تغییراتی که در لایه‌های پنهان خانواده شکل گرفته بازگو کننده تهدید بنیان خانواده در کشور است و برای حفظ خانواده باید این نشانه‌ها جدی گرفته شود.

رییس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه کشورهایی موفق هستند که خانواده سالم داشته باشند، افزود: تربیت نسل خلاق، فعال و جامعه‌پذیر از کانون خانواده شروع می‌شود.

وی بر لزوم مدیریت صحیح خانواده در کشور تاکید و عنوان کرد: سازمان بهزیستی، دولت، مجلس و در کل تمامی نهادها باید با هدف پایداری خانواده برنامه‌ریزی و حرکت کنند، این موضوع بسیار حیاتی و ضروری است و غفلت از این موضوع تبعات جبران‌ناپذیری را به کشور تحمیل خواهد کرد.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه موارد و نشانه‌هایی در کشور دیده می‌شود که بازگو کننده از دست دادن ثبات خانواده است، افزود: البته کماکان موثق‌ترین نهاد کشور، خانواده است اما، این زنگ خطر باید جدی گرفته شود که ثبات خانواده در آینده نیز تداوم داشته باشد.

رییس انجمن مددکاری کشور با بیان اینکه متاسفانه آمار طلاق در کشور نگران کننده است، ادامه داد: مسائل و واقعیاتی از جمله طلاق، اعتیاد، خشونت خانگی و … نهاد خانواده را نشانه گرفته است و این واقعیات در صورتی که مورد توجه قرار نگیرد جامعه تحت تاثیر منفی این مسائل قرار می‌گیرد.

موسوی‌چلک با بیان این تذکر که فرهنگ گفت‌وگو در خانواده امروز کمرنگ شده است، افزود: طبق تحقیقاتی که در سال‌های گذشته انجام شد میانگین گفت‌وگو در خانواده‌ها ۱۵ دقیقه بود و قطعا تکرار این تحقیق در زمان حاضر آمار ناخوشایندتری را بازگو می‌کند. امروز فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای ۱۵ دقیقه گفت‌وگوی خانواده در سال‌های گذشته را نیز از بین برده است.

وی شب‌نشینی‌های گذشته را آموزشگاهی تجربی برای افراد جامعه بخصوص کودکان و جوانان توصیف و عنوان کرد: احترام به بزرگترها، نهادینه شدن حس نوع‌دوستی، برقراری ارتباط سالم و پی بردن به ارزش خانواده از جمله تاثیرات شب نشینی در گذشته بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با ابراز تاسف از قرار گرفتن عنوان “سالمندآزاری” در لیست موارد اورژانس اجتماعی بیان کرد: امروز شاهد ضرب و شتم سالمندان توسط فرزندان هستیم و این مسئله به صراحت بیان می‌کند که خانواده در کشور مورد تهدید جدی قرار دارد.

موسوی‌چلک ظهور این پدیده در کشور را نشانگر ضعف اخلاق اجتماعی که نشات گرفته از رفتارهای ناصحیح با اعضای خانواده به ویژه بزرگ‌ترهاست، دانست و افزود: ما بیان می‌کنیم خانواده‌های کشورهای غربی هیچ ثباتی ندارند اما، این گفته واقعیت این جوامع نیست. در کشورهای غربی خانواده بر اساس نظم استوار است و این وی‍ژگی حفظ می‌شود، در کشور ما نیز خانواده بر فرهنگ، سنت، دین و… استوار بود که در صورت غفلت از این موارد، این سرمایه ارزشمند را از دست می‌دهیم.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه محبت مجازی جایگزین محبت خانواده شده است، عنوان کرد: این موضوع رابطه افراد خانواده و به تبع آن اجتماع را کمرنگ می‌کند. ایجاد دیوار مهربانی دقیقا بازگوکننده این موضوع است در صورتی که محبت واقعی به جای مجازی و اطلاع از وضعیت یکدیگر نیازی به ایجاد دیوار مهربانی ندارد.

وی بیان کرد: حس نوع دوستی و محبت بین افراد از جمله سرمایه‌های ما هستند و در صورت از دست دادن این سرمایه‌ها تبعات قابل توجهی را باید تحمل کنیم.

موسوی‌چلک با بیان اینکه از سال ۹۰ سیاست‌های کلی خانواده ابلاغ شده است، گفت: رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نسبت به سیاست‌های کلی خانواده مطالبه‌گری اجتماعی داشته باشند و تمامی نهادها برای موفقیت این سیاست‌ها تلاش کنند تا نهاد خانواده متلاشی نشود.

موسوی‌چلک ادامه داد: در برنامه ششم توسعه یک ماده به مسئله خانواده اختصاص دارد که فرصت مطلوبی برای پرداختن وسیع‌تر به این موضوع است.

وی به برگزاری جلسه در حضور مقام  معظم رهبری با موضوع پنج آسیب اجتماعی اشاره کرد و افزود: ایشان تاکید داشتند که موضوع آسیب‌های اجتماعی سیاسی نشود و گفتند اگر ایران را دوست دارید و وجدان دارید برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش کنید.

رییس انجمن مددکاری کشور بیان کرد: سازمان بهزیستی سال‌های متمادی در رابطه با تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های متعدد اجرا کرده است و می‌توان گفت تنها سازمانی بوده که با وجود محدودیت‌ها در بیان آسیب‌های اجتماعی در این بخش کار کرده است.

مشاور رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام خانواده و توجه وی‍ژه به موضوع آسیب‌های اجتماعی در صورتی که اقدام موثر انجام ندهیم فرصت سوزی کرده‌ایم، افزود: فرصت داده شده و مانند گذشته محدودیت در بیان و اقدام در خصوص آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و دیگر نمی‌توان عنوان کرد فضا برای اقدام وجود نداشته است.

وی تاکرد کرد: وجدان ما باید دریابد هیچ کشوری ساخته نمی‌شود مگر اینکه هر فردی از خودش برای اصلاح شروع کند و جامعه را افراد همان جامعه می‌توانند تغییر دهند.

به گزارش عرصه، مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز سلول اصلی و حیاتی جامعه را بنیان خانواده دانست و گفت: دو عامل محیطی و ژنتیکی در شکل‌گیری شخصیت افراد دخیل است و هر دو مورد به خانواده ارتباط دارد. بر این اساس ساختار یک خانواده نقش مهمی در آینده کودکان دارد.

بهروز رفیعی با بیان اینکه بروز آسیب‌های اجتماعی دو علت درون‌زا و برون‌زا دارد، عنوان کرد: عوامل درون‌زا شامل شرایط خانواده و درگیر بودن اعضا با آسیب‌های اجتماعی یا نوع تربیت کودکان است.

وی با تاکید بر اینکه دنیا جای عیاشی نیست، افزود: افراد جامعه باید این باور و آگاهی را داشته باشند که حضورشان در دنیا باید با تلاش همراه باشد و نسبت به خود و اطرافیان مسئولیت‌پذیر باشند. نهادینه شدن این تفکر رابطه مستقیم با تربیت خانوادگی افراد در دوران کودکی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی توکل به خدا را یکی از سرمایه‌های ارزشمند انسانی دانست و بیان کرد: توکل به خدا و اعتقاد قلبی سبب می‌شود افراد از بسیاری مسائل و آسیب‌های اجتماعی عبور کنند و کم‌ترین آسیب را ببینند و خانواده نقش مهمی در ایجاد ارتباط کودکان با خدا دارد.



دیدگاهها بسته شده است.