نشست وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه ماه آینده برگزار می شود


سفیر ایران در روسیه از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش عرصه، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه طی سخنانی در سومین همایش سالانه ایران شناسان و اساتید زبان فارسی روسیه از برگزاری نشست مشترک  وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی خبر داد.

وی با اشاره به گسترش روابط ایران و روسیه این روابط را دارای کیفیت جدید و مشخصه های روابط استراتژیک دانست.

 به گفته وی این سطح از روابط و گسترش آن در تمامی زمینه ها در طول تاریخ دو کشور بی سابقه بوده است.

سنایی روابط ایران و روسیه را محدود به حوزه های سیاسی و امنیتی ندانست و به توسعه روابط در تمامی حوزه های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و توریستی اشاره کرد و گفت: سطح روابط دو کشور هر چند تاکنون حد مطلوبی  نداشته و تحریم ها هم به آن ضربه های زیادی زده بود ولی طی سال گذشته این روابط ۸۰درصد رشد کرده است.

سفیر ایران در روسیه خاطرنشان کرد: در همین راستا می توان به افزایش ۵ برابری تعداد پروازهای ثابت بین دو کشور ظرف دو سال گذشته اشاره کرد؛ حجم تبادل توریست های دو کشور طی دو سال گذشته سالی ۱۰۰ درصد رشد کرده و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۷ این رشد بیشتر هم شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه ایران و روسیه علیرغم دخالتهای کشورهای غربی در منطقه که  باعث ناامنی و مشکلات عدیده در در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی شد، با انتخاب دیدگاه درست در جهت اصلاح شرابط و در مسیر درست قدم برداشتن تصریح کرد: امیدوترم قدرتهای دیگر منطقه نیز به این روند روی بیاورند که نشست وزرای رجه ایران، روسیه و ترکیه در اواخر ماه جاری میلادی می تواند نویدبخش همین مطلب باشد.

سنایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایرانشاسی برای توسعن روابط دو کشور گفت: از یک طرف با توسعه روابط، ایرانشاسی نیز توسعه می یابد اما از طرف دیگر ایراشناسی از لحاظ ایده پردازی برای توسعه روابط اهمیت دارد. با توجه به اینکه ایرانشاسان متخصصان امور ایران و روابط دو کشور هستند طرح ها و ایده های آنها می تواند پشتوانه نظری برای توسعه روابط ایجاد نماید.

وی تاکید کرد: ما از دیدگاه ها و طرح های بنیادین در حوزه ایرانشناسی و توسعه روابط حمابت می کنیم. با توجه به سطح بالا و تاریخ ایرانشاسی در روسیه احتیاج به ایجاد نسلهای جدید ایرانشناسان و معلمین زبان روسی است که در این زمینه ها کارهای خوبی انجام می گیرد و هر روز دانشجویان بیشتری در سراسر روسیه به ایران و زبان فارسی روی می آورند.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه تفاهمنامه در بنیاد پژوهش های ایران و روسیه برای حمایت مشترک از طرح های بنیادین توسعه روابط ایران و روسیه امضا شده است یادآور شد: تا بحال بیش از ۱۰۰ طرح بدست ما رسیده است و امیدواریم  طرح های بیشتری از طرف ایرانشناسان  دریافت کنیم.



دیدگاهها بسته شده است.