همدان امکانات خوبی برای جشنواره تئاتر ندارد اما …

امیر مشهدی عباس در گفت وگو با عرصه– بیان کرد: جشنوتاره تئاتر کودک و نوجوان همدان هفدهمین حضور من در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است و همواره می‌بینم که هیچ گونه حمایتی از گروه‌های برگزیده صورت نمی‌گیرد و حتی از آن‌ها دعوت نمی‌شود که در مناطق مختلف کشور به اجرا و الگوسازی بپردازند.

کارگردان نمایش «ژنرال‌ها» گفت: هر سال موضوعاتی که برای کودکان و نوجوانان معضل محسوب می‌شود و قابلیت تبدیل شدن به یک نمایش را دارد که به عنوان موضوع نمایش‌ام انتخاب می‌کنم. در سال گذشته موضوع جنگ‌های سوریه، یمن، لبنان، مصر و عراق پیش آمد و با توجه به اینکه بزرگترین آسیب جنگ‌ها متوجه کودکان است، تصمیم گرفتم به این موضوع بپردازم.

وی با اشاره به موضوع نمایشنامه خود افزود «ژنرال‌ها» یک نمایشنامه ضدجنگ است که مایل بودیم با شیوه بدون کلام اجرا شود اما به سبب اینکه ممکن بود با مخاطب ارتباط خوبی برقرار نکند مجبور شدیم برای شخصیت نی‌نی کلام قرار دهیم.

مشهدی عباس مدت تنظیم نمایشنامه را دو ماه عنوان کرد و افزود: چهارماه برای تمرین وقت گذاشتیم و در مجموع تولید این نمایش شش ماه زمان برده است. همچنین این نمایش در دی‌ماه سال گذشته در کانون پرورش فکری تهران اجرا شده است.

وی در مورد نمایش های تولید شده برای کودکان بیان کرد: نمایشی باید ساخته شود که دارای ارزش باشد و بخشی از دغدغه های کودکان را بیان کند. درواقع بهتر است برای کودکان موضوعاتی را انتخاب کنیم که به شکل واقعی نیازها و دغدغه‌های آنان را بیان کند.

مشهدی عباس با اشاره به نمایش‌های ضدجنگ گفت: نمایش‌های ضدجنگ تلخ کامی خاص خودش را دارد و مخاطب کودک و نوجوان را به شکل‌های متفاوتی درگیر خود می‌کند. میزانسن و رنگ و لعاب دکور، نوع کارگردانی و تنظیم ریتم نمایش در موضوعات ضدجنگ خیلی مشکل است.

وی همچنین نمایش های ضدجنگ را برای کودکان تفکر برانگیز عنوان کرد و افزود: لازم است مخاطب در حین تماشای نمایش فکر کند و سوالاتی در ذهنش شکل بگیرد و تا پایان نمایش تک تک به آنها پاسخ دهد.

کارگردان نمایش ژنرال ها در مورد کیفیت اجرایی جشنواره در همدان گفت: اسکان، حمل و نقل و پذیرایی در همه جا کیفیت یکسانی دارد و مهم تر از این موارد، توجه به کیفیت در نحوه اجرای نمایش ها در سالن هاست.همچنین تاکنون از بین آثار حاضر در جشنواره که تماشاگرده‌ام، کیفیت نمایش‌های ایرانی را بهتر از نمایش‌های خارجی دیده‌ام.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان رشد خوبی داشته است تاکید کرد: ایران خیلی از دنیا عقب نیست و می تواند اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم بزند. با این حال با وجود لزوم حمایتی که باید از سوی دولت انجام شود، گروه‌های نمایش نباید به حمایت‌های دولتی دل ببندند و بهتر است به صورت خودجوش به فعالیت‌های خود ادامه بدهند.

مشهدی عباس همچنین در مورد رقابتی شدن آثار حاضر در جشنواره گفت: بسیاری از آثاری که به جشنواره‌های خارجی راه پیدا می‌کنند الزاما کارهای برجسته‌ای نیستند و فقط بخاطر وجود روابط توانسته‌اند حضور پیدا کنند و دیده شوند. رقابت در آثار نمایشی اهمیتی ندارد و تنها دیده شدن کار مهم است. اکثر فستیوال‌های بین‌المللی غیر رقابتی هستند و فقط آثار برای معرفی کشور خود و ارتقا سطح کیفی آثارشان در آن‌ها حضور می‌یابند.

او در پایان همدان را فاقد امکانات لازم برای برگزاری جشنواره تئاتر دانست و گفت: همدان هیچ امکاناتی ندارد، اما افراد خوبی دارد که از تمام توان خود استفاده می کنند تا به هر نحوی شده جشنواره به خوبی اجرا شود.



دیدگاهها بسته شده است.