مجلس ایرادات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را رفع کرد


نمایندگان مجلس با هدف تأمین نظر شورای نگهبان، ایرادات این شورا به لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را رفع کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را در دستور کار قرار دادند و مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه را با هدف تأمین نظر شورای نگهبان، در صحن تصویب کردند.

بر این اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه به استثنای جزء ۱۱ بند «ی» آن به شرح زیر جایگزین ماده ۱۷ لایحه دائمی برنامه‌های توسعه کشور می‌شود:

«صندوق توسعه ملی که در این ماده صندوق نامیده می‌شود با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت های مانمدگار،   مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی تشکیل می‌شود.»

صندوق در تهران مستقر است و در تهران و سایر نقاط کشور شعبه‌ای نخواهد داشت. اموال و دارایی‌های این صندوق متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. این ماده در حکم اساسنامه صندوق است.

الف ـ ارکان صندوق عبارتند از هیأت امنا، هیأت عامل و هیأت نظارت

ب ـ هیأت امنا به عنوان بالاترین رکن صندوق دارای وظایف و اختیارات زیر است:

۱ـ راهبری، تعیین سیاست‌ها و خط و مشی ها

۲ـ تصویب شرایط و نحوه اعطای تسهیلات برای تولید و سرمایه گذاری به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی

۳ـ تصویب نظام نامه ها، برنامه های راهبردی، بودجه سالانه، صورت های مالی و گزارش عملکرد صندوق

۴ـ انتخاب رئیس و سایر اعضای هیأت عامل مطابق بندهای «د» و «هـ»

۵ـ عزل رئیس و اعضای هیأت عامل با پیشنهاد هر یک از اعضای هیأت امنا و تصویب هیأت امنا

۶ـ اتخاذ تصمیم درباره ارجاع دعاوی به داوری و صلح دعاوی با رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی

۷ـ تعیین انواع فعالیت‌های مورد قبول و واجد اولویت پرداخت تسهیلات در بخش‌ها و زیربخش‌های تولیدی و خدماتی زاینده و با بازده مناسب اقتصادی

۸ـ تعیین حداقل نرخ بازده مورد انتظار از منابع صندوق و نیز نرخ بازده مورد قبول طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری برای پرداخت تسهیلات و تعیین نرخ سهم مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری به نحوی که میانگین این نرخ‌ها کمتر از متوسط نرخ بازده سپرده‌های بانک مرکزی در بازارهای خارجی نباشد.

ج ـ هیأت امنا

ترکیب اعضای هیأت امنا به شرح زیر است:

رئیس‌جمهور به عنوان رئیس هیأت امنا، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به عنوان دبیر هیأت امنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر نفت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان عضو ناظر و بدون حق رأی، رئیس اتاق تعاون به عنوان عضو ناظر و بدون حق رأی، دو نفر نماینده از کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس به انتخاب مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور.

تبصره ۱: جلسات هیات امنا حداقل سالی دو بار تشکیل می‌شود.

تبصره ۲: جلسات هیأت امنا با حداقل دو سوم اعضای صاحب رأی رسمیت یافته و تصمیمات آن با حداقل پنج رأی اتخاذ می‌شود.

تبصره ۳: رؤسای هیأت‌های عامل و هیأت نظارت بدون حق رای می توانند در جلسات هیأت امنا شرکت کنند.

تبصره ۴: هرگونه تصمیم هیأت امنا در مورد تصویب ترازنامه و صورت های مالی صندوق و نیز انتصاب رئیس و اعضای هیأت عامل در روزنامه رسمی کشور و نیز یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به انتخاب هیأت امنا درج می‌شود.

تبصره ۵: دستور جلسه، تاریخ و محل جلسات هیأت امنا توسط دبیر هیأت امنا، تعیین و حداقل ۱۵ روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضای هیأت ارسال می شود.

تبصره ۶: بودجه ستاد صندوق به تصویب هیأت امنا می‌رسد.

نمایندگان در ادامه همچنین ماده ۲۴ لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را به شرح زیر اصلاح کردند:

متن زیر به ماده ۶۴ قانون امور گمرکی مصوب ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۰ الحاق می‌شود:

برقراری موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت موازین شرع اقتضاء می‌کند، ممنوع است. حقوق ورودی مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای که به منظور تولید صادراتی به ویژه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کشور می‌شود، ظرف مدت ۱۵ روز پس از صادرات به آنها مسترد می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.