مراسم خاکسپاری اولین و پیرترین فضانورد آمریکا+تصاویر

به گزارش عرصه به نقل از سی‌نت، جان هرشل گلن جونیور( (John Herschel Glenn Jr متولد ۱۸ ژوئیه ۱۹۲۱ عضو سابق تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و مجلس سنای ایالات متحده آمریکا خلبان و فضانورد بود.

وی اولین آمریکایی مسافر به مدار زمین و سومین آمریکایی در فضا بود. او در سال ۱۹۶۲ سوار بر یک کپسول فضایی به نام “فرندشیپ ۷” به مدار رفت.

جان گلن متولد ۱۸ ژوئیه ۱۹۲۱ بود. وی پیش از پیوستن به ناسا درجنگ جهانی دوم و جنگ کره به عنوان خلبان شرکت کرده بود.

جان گلن پس از ثبت رکورد سرعت در یک پرواز فرا قاره‌ای به تیم مرکوری ۷ پیوست که اولین گروه از فضانوردان آمریکایی بودند. گلن روز ۲ فوریه ۱۹۶۲ از کیپ کاناورال فلوریدا با موشک اطلس به فضا پرتاب شد و برای کمتر از پنج ساعت در مدار بود.

وی پس از بازنشستگی از فضانوردی در سال ۱۹۷۴ به عنوان نماینده حزب دموکرات از ایالت اُهایو به سنا راه یافت و به مدت ۲۴ سال خدمت کرد. وی در سال ۱۹۹۹ از سنا کناره گیری کرد. وی از اعضای حزب دموکرات بود.

جان گلن ۳۶ سال پس از پرواز تاریخی خود بار دیگر به فضا رفت. وی در سال ۱۹۹۸ در سن ۷۷ سالگی به فضا سفر کرد و این بار نیز مسن‌ترین انسانی شد که به فضا می‌رود.

در سال ۲۰۱۱ جان گلن مدال طلای کنگره که بالاترین نشان افتخار غیرنظامی آمریکاست را دریافت کرد. یک سال بعد در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما نیز با اعطای «مدال آزادی» به جان گلن از فعالیت‌های وی تقدیر کرد.

جان گلن در ۸ دسامبر ۲۰۱۶ در سن ۹۵ سالگی درگذشت. او از یک هفته قبل از مرگش در شهر کلمبو ایالت اوهایو در بیمارستان بستری شده بود و درحالی درگذشت که فرزندان و همسرش، که ۷۳ سال با وی زندگی کرد، در کنارش بودند از دنیا رفت.

جان گلن  با بدرقه علاقمندان خود که هم شامل افراد مطرح و برجسته و هم افراد عادی بودند، در قبرستان ملی آرلینگتون به خاک سپرده شد.

مراسم خاکسپاری این فضانورد برجسته با حضور خانواده وی و جمعی از مقامات آمریکا از جماه جان کری وزیر امور خارجه برگزار شد و تابوت وی که با پرچم کشورش پوشیده شده بود، راهی آرامگاهش شد.



دیدگاهها بسته شده است.