دهخدا: فدراسیون ملی هستیم نه فدراسیون وزارت علوم

به گزارش عرصه، با وجود جمعیت حدود ۵ میلیون نفری دانشجویان در ایران و اهمیت پرداختن به بعد همگانی و همچنین قهرمانی ورزش این قشر از جامعه، در عمل آنطور که شایسته این جمعیت میلیونی جوان و تحصیلکرده بوده، توجه چندانی به ورزش دانشجویان صورت نگرفته است. تا حدی که بسیاری از کارشناسان این حوزه، عدم توجه جدی به ورزش دانشجویان را زمینه‌ساز بسیاری از آفات و ناهنجاری های موجود در دانشگاه ‌ها می‌دانند.

جدا از وضعیت نامساعد ورزش همگانی در بسیاری از دانشگاه‌های کشور و ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف ورزش دانشگاهی و اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، در بخش ورزش قهرمانی نیز ناهماهنگی‌های بسیاری میان بخش‌های مختلف ورزش دانشگاهی وجود دارد.

با وجود استعدادهای فراوان ورزشی در دانشگاه‌های سراسر کشور و لزوم استعدادیابی در این زمینه اما در عمل در مسابقات ورزشی دانشجویان جهان هنوز هم باید دست به دامان ورزشکاران ملی باشیم که به دانشجو تبدیل شده‌اند در حالی‌ که اگر کارها و برنامه‌ریزی‌ها بر طبق قاعده و نظم باشد باید از ظرفیت عظیم ورزش دانشگاهی در این رویداد بزرگ استفاده شود.

پس از بلاتکلیفی چند ساله فدراسیون ورزش دانشگاهی به عنوان متولی بخش قهرمانی در این حوزه، سرانجام در تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته محمد رضا دهخدا به عنوان رییس این فدراسیون انتخاب شد.

بواسطه انتقادات زیاد بخش‌های مختلف دانشگاهی و در راس آن ها دانشگاه آزاد به اساسنامه این فدراسیون و عدم هماهنگی لازم میان ۵ بخش دانشگاهی با این فدراسیون، دهخدا مهمترین برنامه خود را اصلاح اساسنامه فدراسیون در جهت  مشارکت واقعی بخش‌های مختلف دانشگاهی در تصمیم‌گیری‌ها، دادن حق رای به دانشگاه‌ها در مجمع انتخاباتی فدراسیون بر اساس تعداد دانشجویان و میزان حمایتشان از ورزش دانشگاهی،جلوگیری از انتخاب نماینده داوران،مریبان و … توسط وزارت علوم و مشارکت هرچه بیشتر دانشگاه‌ها از برنامه‌های فدراسیون و… خواند.

به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو و سالگرد تاسیس خبرگزاری عرصه، محمدرضا دهخدا رییس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در این خبرگزاری حضور پیدا کرد و به گفت و گو با خبرنگار حوزه ورزش دانشگاهی پرداخت.این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

*دانشگاه‌ها در رشته‌های جهانی سرمایه‌گذاری کنند

از همه ۵ بخش ورزش دانشگاهی می‌خواهم در جهت کمک به فدراسیون ورزش دانشگاهی و کسب نتایج بهتر در مسابقه‌های بین‌المللی رشته‌هایی را در المپیادها و مسابقه‌های درون دانشگاهی برگزار کنند که در مسابقه‌های جهانی برگزار می‌شود نه اینکه رشته‌هایی را برگزار کنند که در رقابت‌های بین‌المللی ورزش دانشگاهی جایگاهی ندارد و برگزار نمی‌شود.

*به حمایت همه دانشگاه ها نیاز داریم

تیم‌های لیگی در دانشگاه‌ها نیز باید در جهت رشته‌های جهانی ورزش دانشگاهی باشد چرا که سرمایه گذاری در رشته‌هایی که در یونیورسیاد برگزار نمی‌شود نمی‌تواند کمکی به ورزش دانشگاهی ایران در میادین بین‌المللی داشته باشد. انتظار ما این است که بخش‌های آموزش عالی با تبعیت از این موضوع به ما کمک کند.ما نیاز به حمایت تمامی دانشگاه های کشور داریم تا بتوانیم در مسابقات جهانی موفق باشیم.

*ورزشکار درست نمی کنیم،چهره ها را دانشجو می کنیم!

متاسفانه ما ورزشکار درست نمی‌کنیم بلکه ورزشکاران مطرح را دانشجو می‌کنیم، بعد هم با کسب نتایج پز آن را می‌دهیم در حالی که این نتایج برآمده از ورزش دانشگاهی نیست.

*چرا دانشگاه آزاد چندصد میلیون خرج  خرید بازیکن می‌کند؟

چرا باید دانشگاه آزاد از ستاره‌هایی در لیگ استفاده کند که صدها میلیون برای آن‌ها هزینه دارد و پول‌های میلیونی به بازیکنان خارجی بدهد که نه دانشجو هستند و نه می‌توانند به ورزش دانشگاهی ایران کمک کنند.

*برخی دانشگاه‌ها از ما حمایت نمی کنند

وقتی تیم ملی از ۵ بخش ورزش دانشگاهی تشکیل شود هر بخشی باید حمایت مالی لازم را داشته باشد. در حالی که دانشگاه‌ها می‌گویند همین که ورزشکار به شما می‌دهیم از سرتان زیاد است و نباید توقع کمک مالی داشته باشید. بودجه ما محدود است و همه بخش‌های ورزش دانشگاهی باید بر اساس قانون به ما کمک کنند. در حالی که برخی از آنها حتی برای یونیورسیاد هم کمکی به ما نمی‌کنند. به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی که حتی یک ورزشکار هم در میان نفرات اعزامی به یونیورسیاد ندارد به ما کمک مالی می‌کند اما دانشگاه‌های دیگر که بخش اعظم تیم را تشکیل می‌دهند، از حمایت مالی خودداری می‌کنند.

*ثابت می کنم فدراسیون ملی هستیم نه فدراسیون وزارت علوم!

ما هیات رییسه‌ای داریم که از ۸ نفر تشکیل شده که همگی از وزیر حکم گرفته‌اند و این موضوع به صورت نمایشی نیست. به عنوان مثال محمد دادگان از دانشگاه آزاد از وزیر حکم گرفته و یک چهره ورزشی صاحب نظر است. ان‌شاءالله با وجود چنین افرادی در هیات رییسه بتوانیم برنامه‌ها را به خوبی پیش ببریم و حمایت‌های هرچه بیشتر دانشگاه‌ها را جلب کنیم. ما با استفاده از تمام پتانسیل ورزش دانشگاهی در هیات رییسه و استفاده از نظرات آن‌ها می‌خواهیم ثابت کنیم که یک فدراسیون ملی هستیم نه فدراسیون وزارت علوم.

*اصلاح اساسنامه فدراسیون مهمترین برنامه‌ام است

مهم‌ترین برنامه‌ام در ۳ سالی که به ریاستم در این فدراسیون مانده این است که فدراسیون به معنای واقعی ملی شود اگر هم نتوانم چنین کاری را به سرانجام برسانم باید واژه ملی را از جلوی آن برداریم. به همین دلیل سخت به دنبال اصلاح اساسنامه هستیم و در هیات رییسه فدراسیون نیز جزو دستور جلسه قرار گرفته و دو کارگروه تشکیل شده که در حال کار برای مهیا کردن مقدمات اصلاح اساسنامه هستند. . متاسفانه اساسنامه ما اشکالات زیادی دارد و ما در حال اصلاح اساسنامه هستیم چرا که معتقدیم باید از بخشی بودن به سمت ملی‌ شدن حرکت کنیم.

*دانشجویان دوست دارند با عنوان تیم ملی به مسابقات اعزام شوند

بارها شده تیمی را از یک دانشگاه به مسابقه‌های بین‌المللی اعزام کرده‌ایم اما خود دانشجویان آن‌ها آمدند به ما گفتند که ما تیم ملی دانشجویان هستیم یا با نام دانشگاهمان به مسابقات رفته‌ایم؟ورزشکاران دوست دارند با نام تیم ملی اعزام شوند چرا که در این صورت از مزیت‌های تحصیلی برخوردار می‌شوند و می‌توانند رزومه خود را پربار کنند. یک سری تناقضات در این باره وجود دارد که ما برای رفع آن‌ها به دنبال تهیه و تدوین آیین‌نامه نحوه اعزام ورزشکاران دانشجو به مسابقه‌های بین‌المللی هستیم.

*شیر آب در دست اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم است!

از نظر ساختاری ما بالاتر هستیم اما شیر آب دست اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم و مسئولان آن است و آن‌ها می‌توانند این شیر را ببندند یا باز بگذارند. برای اینکه دیگران نگویند ما فدراسیون اداره کل تربیت بدنی هستیم و یا فدراسیون وزارت علوم، به دنبال اصلاح اساسنامه فدراسیون هستیم چرا که می‌خواهیم بگوییم ما فدراسیون ملی هستیم و متعلق به همه دانشگاه‌ها و نه فقط متعلق به وزارت علوم. معتقدم هر مدیری در هر جا که کار می‌کند، باید یک اثر ماندگار از خود به جا بگذارد. بر همین اساس به طور جدی به دنبال اصلاح اساسنامه و استفاده از پتانسیل تمامی بخش‌های ورزش دانشگاهی به معنای واقعی هستیم.

*دانشگاه‌ها بر اساس ظرفیتشان صاحب رای می‌شوند

مثلا دانشگاه آزاد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو صاحب یک رای در مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی است و دانشگاه علوم پزشکی که پتانسیلش قابل قیاس با دانشگاه آزاد نیست نیز صاحب یک رای است یا از سوی دیگر نماینده داوران، ورزشکاران و… در مجمع ۵۲ نفری فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی توسط وزارت علوم انتخاب می‌شوند که همین امر اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است. معتقدیم باید دانشگاه‌ها بر اساس میزان دانشجویانشان و مشارکتی که در کمک به ورزش دانشگاهی دارند در مجمع انتخاباتی صاحب رای باشند و نماینده داوران و ورزشکاران و… نیز نباید توسط وزارت علوم انتخاب شود چرا که اعتراضات زیادی به این موضوع وارد است و ما درصدد اصلاح آن هستیم.

*به دنبال ریاست دوباره نیستم

به این دلیل که برنامه‌ریزی برای ریاست دوباره بر فدراسیون ورزش دانشگاهی ندارم با خیال راحت به دنبال مسائل مربوط به اصلاح اساسنامه و دیگر برنامه‌های اصولی در این فدراسیون هستم و ترسی هم از انتخاب نشدن دوباره ندارم.

*در حوزه قهرمانی بد کار نکرده ایم

مسئولیت ما ورزش قهرمانی و اعزام تیم‌ها به مسابقه‌های خارجی است. به اعتقاد من در این حیطه با توجه به بضاعتی که داریم بد کار نمی‌کنیم. کما اینکه دوره پیش یونیورسیاد در بین ۱۷۰ کشور موفق شدیم عنوان نهمی را به دست آوریم که کار بسیار بزرگی بود.

*ورزش همگانی در دانشگاه ها نمایشی است

به جز چند دانشگاه که صاحب نام هستند و دارای جایگاه و دانشکده تربیت بدنی معتبرند، سایر دانشگاه‌ها در ورزش قهرمانی نقش کمرنگی دارند. در ورزش همگانی هم بیشتر کارها مناسبتی و نمایشی است. معتقدم دانشجو باید هفته‌ای ۴ روز و هر بار حداقل ۴۰ دقیقه ورزش کند تا بتوانیم به او ورزشکار بگوییم نه اینکه به مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی ترتیب بدهیم تا بگوییم ورزش دانشگاهی پررونق است. این همایش‌ها هرچند شور و نشاطی در جامعه ورزش دانشگاهی ایجاد می‌کند اما به هیچ وجه سودی برای ما ندارد.

*نفرات برتر المپیاد دانشجویان را به یونیورسیاد اعزام می‌کنیم

برای اولین بار انتخابی تیم ملی ووشوی دانشجویان را برگزار کردیم و تمامی هیات‌های سراسر کشور ملزم به برگزاری مسابقه‌های انتخابی در این رشته بودند. نفرات برتر نیز در مسابقه‌های کشوری شرکت می‌کنند و پس از آن نیز انتخابی تیم ملی را خواهیم داشت تا بهترین‌ها به یونیورسیاد جهانی اعزام شوند. اگر در المپیادهای دانشجویی نیز رشته‌های جهانی شرکت داده شوند می‌توانیم از نفرات برتر در اعزام‌ها استفاده کنیم. مثلا در بخش تیمی ۵ تیم برتر المپیادهای ۵ بخش دانشگاهی با هم مسابقه بدهند و تیم برتر را به یونیورسیاد اعزام کنیم.

*در یونیورسیاد ۲۰۱۷ با قدرت شرکت می کنیم

سطح یونیورسیاد سال آینده مطمئنا بسیار بالا خواهد بود . به دنبال این هستیم به بهترین شکل و با استفاده از همه پتانسیلمان در آن شرکت کنیم. در رشته‌هایی مثل ووشو، تکواندو و وزنه‌برداری که تاکنون حضورمان قطعی شده است، مطمئنا با قوی‌ترین نفرات و سطح کیفی بالا شرکت می‌کنیم اما حضورمان در سایر رشته‌ها هنوز قطعی نشده است. اما اولویت دوم نیز این است که به خاطر آبروی کشور در این مسابقه‌ها از چهره‌های مطرح مجددا استفاده کنیم اما از ظرفیت ورزش دانشگاهی نیزغافل نخواهیم بود. مسئولان ۵ بخش ورزش دانشگاهی به شرط تامین هزینه و حمایت مالی می‌توانند در رشته‌های درجه ۲ ایران در یونیورسیاد با نام خودشان شرکت کنند و از آرم دانشگاه نیز بر روی لباس‌هایشان استفاده کنند که این یک اعتبار برای آن دانشگاه خواهد بود. برای دانشگاه آزاد این خوب است که در مسابقه‌های آسیایی و جهانی و یونیورسیاد شرکت کند یا در لیگ‌های داخلی که این همه هزینه برایش انجام می‌دهد؟

*هر کسی از من تعریف کند دشمن من است

بسیار اصرار دارم که اگر رفتم بگویند در زمان فلانی این کارهای خوب انجام شد و نام نیکی از من به یادگار بماند. معتقدم هر کسی از ما نقد کند دوست ما و هر کسی که از ما تعریف کند دشمن ماست.

گفت و گو از  وحید رجبی خبرنگار عرصه



دیدگاهها بسته شده است.