چین زیردریایی آمریکایی را پس داد


وزارت دفاع چین پس از مذاکراتی که روند آن دوستانه توصیف می شود، زیردریایی توقیف شده در دریای چین جنوبی را به ناوشکن «یو اس اس موستین» آمریکا تحویل داد.

به گزارش عرصه به نقل از رویترز، وزارت دفاع چین با صدور بیانیه ای از تحویل زیردریایی آمریکایی که هفته گذشته در آب های دریای چین جنوبی توقیف شد خبر داد و روند مذاکره پیرامون این فرآیند را دوستانه ارزیابی کرد.

مطابق با این بیانیه، زیردریایی بدون سرنشین آمریکا بعد از مذاکرات دوستانه طرفین، در اواسط امروز سه شنبه ۲۰ دسامبر به وقت محلی در آب های دریای چین جنوبی به طرف آمریکایی تحویل داده شد.

واشنگتن نیز با تایید این مطلب، بار دیگر از رفتار چین انتقاد کرد و مدعی شد که اقدام اخیر پکن مغایر با قوانین بین المللی و معیارهای حرفه ای حاکم بر کشتیرانی در دریا است.

به گفته پنتاگون، زیردریایی مذکور در نزدیکی محل توقیف، به نیروهای آمریکایی مستقر در ناوشکن «یو اس اس موستین» تحویل داده شده است.

در همین راستا، «پیتر کوک» سخنگوی پنتاگون، در بیانیه ای مدعی شد که آمریکا همچنان ملزم به رعایت اصول و هنجارهای بین المللی، آزادی حق کشتیرانی، پرواز و فعالیت در دریای چین جنوبی است.

گفتنی است که آمریکا در دریای چین جنوبی ذی نفع نیست، با این حال برای تضعیف نقش منطقه ای پکن، جانب کشورهایی را می گیرد که در مناقشات ارضی این آبراه کلیدی با چین اختلاف نظر دارند.



دیدگاهها بسته شده است.