پارلمان افغانستان طرح بودجه سال ۱۳۹۶ این کشور را رد کرد


پارلمان افغانستان با اکثریت آرا، طرح بودجه سال ۱۳۹۶ این کشور را رد کرد.

به گزارش عرصه به نقل از خبرگزاری «بُخدی»، نمایندگان پارلمان افغانستان طرح بودجه سال ۱۳۹۶ این کشور را به دلیل نامتوازن بودن آن با اکثریت آرا رد کردند.

اعضای پارلمان افغانستان علت رد طرح بودجه مالی سال آینده را، نامتوازن بودن برنامه های توسعه در آن خواندند.

طرح پیشنهادی بودجه مالی سال ۱۳۹۶ افغانستان که نسبت به سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ میلیارد افغانی(واحد پول افغانستان) بیشتر است، پیشتر از سوی مجلس سنای این کشور مورد تایید قرار گرفت.

پیشتر «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان گفته بود: بودجه سال ۱۳۹۶ این کشور، شامل ۲۸۷ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۱۷۸ میلیارد افغانی بودجه توسعه‌ است.

از این میزان ۱۵۰ میلیارد افغانی آن که ٣٢ درصد کل بودجه را تشکیل می دهد، از محل درآمد داخلی و بقیه آن از محل کمک های جامعه جهانی تامین می شود.

بر اساس گزارش وزارت دارایی افغانستان، ۳۶ درصد بودجه به بخش امنیت، ۲۱ درصد به بخش زیربنایی، ۱۳ درصد به آموزش، شش درصد به بخش کشاورزی و مابقی برای بخش های دیگر در نظر گرفته شده است.

اکلیل حکیمی گفته بود: در بودجه توسعه‌ این کشور ۱۱۷ پروژه جدید در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که مجلس نمایندگان به دلیل هزینه نشدن کافی بودجه توسعه‌ در ادارات دولتی، ۱۶ وزیر کابینه را استیضاح و هفت نفر از آنها را سلب صلاحیت کرد.

اعضای مجلس نمایندگان پیشتر هشدار داده اند که اگر دولت افغانستان تصمیم پارلمان این کشور را در مورد هفت وزیر رد صلاحیت شده را قبول نکند، مجلس طرح بودجه سال آینده را تصویب نخواهد کرد.

«ظاهر قدیر» معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان گفته بود: بودجه سال آینده افغانستان در صورتی از سوی این مجلس تصویب می شود که دولت نامزد های جدیدی به جای وزیران سلب صلاحیت شده معرفی کند.

این در حالی است که دولت افغانستان، تصمیم مجلس این کشور در مورد استیضاح و سلب صلاحیت وزرا را برای اعلام رای به دادگاه عالی این کشور فرستاده است و تا کنون نظر نهایی دادگاه عالی در این رابطه اعلام نشده است.



دیدگاهها بسته شده است.