پیچیدگی بحران سیاسی کره جنوبی دامن «بان» را هم گرفت


جدایی ۳۵ نماینده حزب حاکم کره جنوبی، نه تنها جایگاه «سائنوری» را به رتبه دوم در پارلمان تنزل می دهد بلکه احتمال شرکت بان کی مون در رقابت ریاست جمهوری این کشور را با چالش مواجه می کند.

به گزارش عرصه به نقل از فرانس پرس، گروهی متشکل از ۳۵ نماینده سائنوری حزب حاکم کره جنوبی تصمیم گرفتند تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) از حزب جدا شوند و فعلا تاریخ ۲۷ دسامبر را برای تحقق این وعده انتخاب کرده اند.

این گروه از نمایندگان شاکی که در میان آنها «کیم مو- سونگ» رئیس پیشین سائنوری نیز به چشم می خورد، قصد تشکیل حزبی جدید را دارند و به دنبال معرفی گزینه ای برای جانشینی «پارک گئون های» رئیس جمهوری فعلی هستند که در دوره استیضاح به سر می برد و فعلا از انجام وظایف ریاست جمهوری محروم است.

بهانه این عده برای جدایی از سائنوری، رویگردانی رهبران فعلی حزب به لزوم اجرای اصلاحات درونی علیرغم فساد سیاسی است که به استیضاح پارک منجر شد.

گفتنی است این جدایی که به تشکیل حزبی جدید منجر خواهد شد، احتمال نامزدی «بان کی مون» دبیرکل فعلی سازمان ملل که تا اوایل ژانویه ۲۰۱۷ وظایفش را به «آنتونیو گوترش» جانشین خود واگذار می کند، با چالش مواجه می کند.

انتظار می رود بان که از دیپلمات های با سابقه کره جنوبی است به عنوان نامزد جناح راست میانه حزب سائنوری در رقابت برای جانشینی پارک، شرکت کند.

جدایی ۳۵ نماینده، تعداد اعضای سائنوری را به ۹۰ نفر کاهش می دهد. پارلمان کره جنوبی ۳۰۰ کرسی دارد و شکاف درون حزبی سائنوری ها، جایگاه آنها را در مجلس ملی به مقام دوم بعد از حزب «دموکراتیک لیبرال» تنزل می دهد.

بحران سیاسی کره جنوبی که به استیضاح پارک منجر شد، ناشی از اهمال وی در بازگذاشتن دست یکی از دوستان صمیمی به دخالت در امور داخلی کشور بدون احراز هیچ پست دولتی بود- اقدامی که نشانه ضعف رئیس جمهور و خیانت به اعتماد مردم تلقی شد.



دیدگاهها بسته شده است.