برنامه تعالی مدیریت مدرسه، کیفیت‌ساز و کیفیت‌سنج است

‌به گزارش عرصه، مرضیه مسگرزاده در کارگاه آموزشی برنامه تعالی مدیریت مدرسه، این برنامه را یک برنامه کیفیت‌ساز و کیفیت‌سنج عنوان کرد و افزود: این برنامه به نوعی مداخله موثر با واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به مدرسه است که مدرسه با توجه به الزامات سازمان یادگیرنده این توانایی را پیدا کند که تمام عناصر و اجزاء موجود در مدرسه اعم از دانش‌آموزان، اولیاء و کارکنان را به خدمت گرفته و از این ظرفیت‌ها با رویکرد مدرسه محوری و مشارکت جمعی برای کیفیت‌بخشی به آموزش استفاده کند.

وی با بیان اینکه مدرسه باید قدرت برنامه‌ریزی داشته باشد و برنامه‌محور شود، تاکید کرد: برای حصول این معنا قبل از شروع سال تحصیلی مدیر باید به شناسایی ظرفیت‌ها بپردازد و با برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی درست و اصولی افق رسیدن به پایان سال تحصیلی را در هر یک از فرایندهای مدیریتی مشخص کند و در نهایت در طول سال تحصیلی به فرایند خودارزیابی مبادرت کند.

مسگرزاده تجزیه و تحلیل مداوم و خودارزیابی را یک ضرورت برشمرد و تصریح کرد: در جاهایی که احساس می‌شود مشکلاتی وجود دارد باید با تهیه راهکار بهبود نسبت به رفع این موانع و مشکلات و بهبود شرایط اقدام کرد.

وی در ادامه به تحت پوشش قرار گرفتن ۱۱هزار و ۲۵۰ آموزشگاه در دوره‌های مختلف تحصیلی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که در امر تعلیم و تربیت وجود دارد، آموزش و پرورش این برنامه را به کندی پیش می‌برد و عقیده دارد که این برنامه یک برنامه فرهنگ‌ساز است.

مسگرزاده اضافه کرد: این برنامه نیاز به تغییر فرهنگ و تغییر روش‌ها دارد، لذا نمی‌توان سریع این برنامه‌ها را تسری داد و می‌بایست مدارس را با این برنامه درگیر کرد تا با کار و فعالیت مداوم در درون مدارس نهادینه شود.

معاون آموزشی دفتر متوسطه اول و مسئول دبیرخانه برنامه تعالی مدیریت مدرسه وزارت آموزش و پرورش بر این نکته تاکید کرد که اگر مدارس بتوانند این برنامه را به درستی اجرا کنند، تبدیل به هسته‌های ترویج برنامه تعالی مدیریت مدرسه خواهند شد، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف کامل برنامه نیاز به زمان داریم و چون جنس برنامه ما تربیت است نیاز هست که زمانی طولانی سپری شود تا اهداف کامل برنامه محقق شود ولی با بررسی شاخص‌های مختلف می‌توان گفت که تاکنون اجرای این برنامه در سطح کشور رضایت‌بخش بوده است.

وی گفتمان عمومی کشور را در زمینه مدیریت، تعالی‌بخشی عنوان کرد و گفت: الان موضوع مدیریت در سطح ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها کیفیت‌بخشی به مدیریت مدرسه است.

مسگرزاده برنامه محور بودن، خودارزیابی، پاسخگویی به ارزیابان بیرونی و تربیت هسته‌ها و نیروهای ارزیابی را از جمله مزایای برنامه تعالی مدیریت مدرسه برشمرد و ادامه داد: باید با صبر و حوصله به دنبال تحقق اهداف کلان برنامه در طی فرایند اجرای آن بود.

به گزارش عرصه در این کارگاه از مدیران متعالی و ممتاز برنامه تعالی مدیریت مدرسه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.



دیدگاهها بسته شده است.