حضرت خدیجه (س) الگویی برای ایستادگی دربرابر تحریم است

به گزارش عرصه، آیت‌الله مکارم شیرازی در همایش ملی بزرگداشت حضرت خدیجه (س) (صدف کوثر) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با تشکر از برپایی این همایش اظهار کرد: از ویژگی‌های این همایش آن است که برای بانویی بسیار والامقام و مجاهد تشکیل شده که عده‌ای خدمات ایشان را به فراموشی سپرده‌اند و می‌توان او را بانوی مظلوم نام نهاد، در حالی که الگوی بسیار ارزنده‌ای برای مجاهدان راه خداست.

او ادامه داد: ایشان از مصادیق بارز کلام امام علی (ع) است که فرمودند، در مسیر هدایت و خداوند از کمبود همراه وحشت نکنید. حضرت خدیجه (س) در ابتدای راه حمایت از پیامبر (ص) تک و تنها بود، اما وحشتی به خود راه ندادند و تا آخر محکم ایستادند. او می‌گفت خدا با ماست و کسی که خدا با او است تنها نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: او اولین کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد و در کنار او مانند کوه استوار ایستاد. معروف است هر زمان پیامبر (ص) به خانه می‌آمد، بدن نازنینش براثر سنگ‌های دشمنان مجروح بود. این بانوی صبور زخم‌ها را می‌بست و آن حضرت را دلداری می‌داد. یکی از نشانه‌های مظلومیت ایشان آن است که تنها دوره مشقت‌بار زندگی پیامبر (ص) را دید و زنده نماند تا دوره عظمت و حکومت پیامبر (ص) را ببیند.

این مرجع تقلید گفت: او با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان فروبست و پیامبر (ص) و دخترش فاطمه زهرا (س) را داغدار کرد. در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام انجام داده بود. زوایای زندگی این بانوی بزرگ واقعا مطالعه‌کردنی است. معروف است که آن حضرت در زمان ازدواج، ۴۰ سال داشته و با دو نفر دیگر قبل از پیامبر (ص) ازدواج کرده بود، ولی هر دو موضوع از نظر محققان کاملا منتفی و اشتباه است. او به هنگام ازدواج یا ۲۵ ساله یا ۲۸ ساله و دوشیزه بود و شوهرانی را که به ایشان نسبت می‌دهند، شوهران خواهر ایشان بوده‌اند.

وی افزود: ابن‌العماد حنبلی نقل کرده است که حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر ۲۷ ساله بوده است و گروه زیادی از علمای شیعه و سنی نیز به این حقیقت اعتراف کرده‌اند. حضرت خدیجه (س) با وجود نکوهش زنان عرب مبنی بر ازدواج با پیامبر (ص) با افتخار خواستگاری ابوطالب برای پیامبر را پذیرفت و مهریه تعیین‌شده نیز ۹۰ مثقال طلا بود که خدیجه (س) فرمود ۹۰ مثقال طلا را من خودم به پیامبر (ص) هدیه می‌کنم و چنین شد. این بانوی بزرگوار دائما مظلوم و در فشار بود، در داستان تولد حضرت زهرا (س) نیز کسی به کمک آن حضرت نیامد تا این‌که چهار زن بهشتی در خدمت آن حضرت آمدند. 

این مرجع تقلید با اشاره به فضائل آن حضرت، اظهار کرد: پاکدامنی آن حضرت در عصر جاهلیت که دوره آلودگی زنان بود، زبان‌زد عام و خاص بود و لقب طاهره به ایشان داده بودند. ابن‌هشام می‌گوید آن حضرت از شدت عفاف به‌عنوان طاهره خطاب می‌شد. فضیلت دیگری که ذهبی درباره آن حضرت آورده، این است که حضرت خدیجه (س) سیده زنان عالم در دوره خود بود، عاقل، پرهیزگار، سخاوتمند و از اهل بهشت است، کسی است که پیامبر (ص) او را ستوده و بر زنان دیگر برتری داده است.

وی با بیان این‌که خدیجه (س) را می‌توان ام‌الائمه نام نهاد برای این‌که مادر حضرت زهرا (س) هستند، ادامه داد: عایشه بنت‌الشاطی آورده است که حضرت خدیجه (س) نزدیکترین همسران و عزیزترین آن‌ها نزد آن بزرگوار بود، ۲۵ سال به تنهایی مورد مهر و احترام رسول‌الله قرار داشت و هیچ زنی در این درجه و مقام نبوده است، حضرت در سال‌های سختی پیامبر (ص) کنار ایشان بود و کمک می‌کرد، حضرت خدیجه (س) قبل از همه به نبوت پیامبر (ص) ایمان آورد و مخالف قریش بر مقاومت او می‌افزود و با تمام وجود پیامبر (ص) را دوست می‌داشت و راستگو می‌دانست و از او حمایت می‌کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به شبهات بیان‌شده درباره حضرت خدیجه (س) بیان کرد: متعصبان با تاریخ اسلام بازی کرده‌اند و بخصوص عمال بنی‌امیه این مسأله را به حد اعلی رساندند. علامه امینی نکته جالبی فرموده است که کسانی که به نوعی با امام علی (ع) ارتباط و دوستی داشتند، از سوی بنی‌امیه تخریب می‌شدند، از جمله ابوذر که مقام والایی در اسلام داشت، گفتند ابوذر اشتراکی و کمونیست بوده، زیرا کلمه «مال الله» را به کار می‌برد. علامه امینی این کلمه را در قرآن و بیانات ائمه(ع) و پیامبر(ص) جمع‌آوری کرد و نشان داد که ابوذر چون علاقه خاصی به امام علی(ع) داشته است دشمنان سعی کرده‌اند وصله‌ای به ایشان بچسبانند.

این مفسر قرآن گفت: درباره حضرت خدیجه (س) نیز این‌طور است و کسانی که خواسته‌اند زنان دیگر را برتر نشان دهند وصله ازدواج و ۴۰ ساله بودن را به ایشان چسبانده‌اند، ولی این‌ها نمی‌دانند وصله‌ای هم به پیامبر(ص) می‌چسبانند که پیامبر(ص) برای مال حضرت خدیجه (س) با ایشان ازدواج کرده است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: زندگی حضرت خدیجه (س) واقعا الگو برای همه زنان و مردان است. قرآن در سوره تحریم آیات ۱۱ و ۱۲ فرموده است که زندگی حضرت آسیه و مریم (س) درسی برای مومنان اعم از زنان و مردان است و زندگی حضرت خدیجه (س) هم می‌تواند الگو برای مردان و زنان در طول تاریخ باشد.

وی با بیان این‌که باید از حضرت خدیجه (س) الگو بگیریم، تاکید کرد: اگر روزی جامعه مورد تحریم و فشار اقتصادی و سیاسی از سوی دشمنان قرار گرفت، باید با الگوگیری از ایشان در مقابل این فشارها و تحریم‌ها مقاومت کنیم. 

او مشکل مهم جهان اسلام را تکفیر دانست و گفت: تکفیری‌ها با حمایت دشمنان آتش اختلاف را میان مسلمانان ایجاد کرده‌اند و برای مبارزه با این‌ها باید در جبهه سیاسی، نظامی و فرهنگی به‌صورت همزمان کار کنیم تا ریشه افکار انحرافی سوزانده شود، زیرا تا ریشه افکار آن‌ها سوزانده نشود، مبارزه سیاسی و نظامی به تنهایی کافی نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به زادگاه تکفیر و تدوین کتابی با ۸۹ سند قابل قبول در این زمینه، اضافه کرد: با این تحقیقاتی که به سفارش من انجام و در قالب کتابی منتشر شده است، این اسناد آورده و معلوم شده که ریشه اصلی افکار تکفیری عربستان و وهابیت است.



دیدگاهها بسته شده است.