سرلشگر باقری: در فرآیندهای منطقه بیشترین سهم و نقش را داریم


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما انزواگرا نشده ایم و در فرآیندهای منطقه بیشترین سهم و نقش را داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرلشگر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نخستین کنگره سراسری ۶ هزار و ۵۰۰ شهید فاوا (مخابرات) در دوران دفاع مقدس که صبح امروز در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، با طرح این سوال که چه دلیلی دارد که ما در میان کشورهای درگیر در آتش تروریسم، جنگ و ناامنی، کشوری آرام، امن و مطمئن داریم، اظهار داشت: این به برکت خون شهیدان است. به برکت ایثار رزمندگان در دفاع مقدس است. به برکت ایستادگی این ملت شریف در آن دوران و پس از آن دوران است.

وی افزود: نتیجه این شد که کشور تمام آرمان هایی را که امام و انقلاب اسلامی ترسیم کرده بود و در قانون اساسی با خون شهیدان امضا شد را با سربلندی دنبال می کند و هیچ تهدیدی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه با اطمینان و آرامش اعلام می کنیم که هیچ متجاوزی جرات جسارت و تجاوز به این ملت را به خود نخواهد داد گفت: بخش زیادی از این بازدارندگی مرهون آن تصویری است که دفاع مقدس به تمام بدخواهان در جهان نشان داده و بخش مهمی به خاطر فرهنگ و قدرتی است که نحوه نبرد دفاع مقدس و ایثار این شهدا را به نسل های بعدی آموزش داده که چگونه روی پای خود بایستد و با دشمن حرف بزند و از از منافع ملی خود حفاظت و حمایت کند.

سرلشگر باقری تصریح کرد: حاصل این اقدامات بازدارندگی شده است؛ بازدارندگی فعال و مثبت.

وی با اشاره به اینکه ما انزواگرا نشده ایم و در فرآیندهای منطقه بیشترین سهم و نقش را داریم افزود: افتخار می کنیم که پرچمدار مبارزه با تروریسم هستیم. این بازدارندگی یک جوشن و سپر موثر برای امنیت و اقتدار این ملت ایجاد کرده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: از دیگر درس هایی که دفاع مقدس به ما داد خوداتکایی است و افتخار می کنیم که امروز اکثر تجهیزات پیچیده نظامی را خودمان تولید می کنیم.

سرلشگر باقری در ادامه گفت: به آینده که نگاه می کنیم ضمن افق روشنی که می بینیم کارهای سختی هم در پیش داریم. عزیزان ما در مجموعه فاوای نیروهای مسلح مطلعند و هر چه زمان می گذرد ارزش این حوزه بالاتر می رود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نبردهای شبکه محور که امروز در جهان جریان دارد را دارای ارزشی بالا عنوان کرد و گفت: این ارزش وابسته پیشرفت در این حوزه است و نبردهای سایبری امروز اهمیت بالایی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: درود و سلام می فرستیم به روح امام خمینی (ره) و بر شهدای مدافع حرم که در این شرایط بحرانی منطقه امنیت را برای کشور به ارمغان آورده اند.

سرلشگر باقری با اشاره به اهمیت نقش مخابرات در دفاع مقدس گفت: نقش ارتباطات، مخابرات و الکترونیک در هر نبردی بی بدیل است و در دفاع مقدس هم به همین شکل بود. هیچ ماموریتی در دفاع مقدس قابل تصور نبود مگر اینکه جایگاه مخابرات در آن دیده شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در انواع عملیات های آفندی، پدافندی و رزمی جایگاه مخابرات بی بدیل است گفت: در اینجا نقش اصلی به عهده انسان هایی بود که با ایثار و گذشت از جان خود در طول دوران دفاع مقدس حضور پیدا کردند و سخت ترین مسئولیت ها را به دوش کشیدند، انسان هایی با ویژگی هایی مثل ایمان، ایثار و فداکاری.

سرلشگر باقری ویژگی دیگر شهدای مخابرات را رازداری و امانت داری برشمرد و گفت: عناصر مخابراتی مورد اعتماد، اتکا و دلگرمی فرمانده بودند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ویژگی دیگر عناصر مخابراتی را خوش فکری و سرعت انتقال دانست و افزود: این یک ویژگی اساسی برای یک عنصر ارتباطی است و همچنین آمادگی جسمانی و تحرک لازم نیز مهم است و عنصر مخابراتی باید پا به پای فرمانده و تحرک عالی بتواند انجام مسئولیت کند که ما این را در این عزیزان می دیدیم.

وی ویژگی دیگر عناصر مخابراتی را توجیه بودن به منطقه عملیات برشمرد و ادامه داد: عناصر مخابراتی باید نسبت به منطقه توجیه باشند تا بتوانند طرح مخابراتی ارائه کنند. عنصر مخابراتی باید تخصص بالایی داشته باشد و به تاکتیک های جنگ الکترونیک آگاه باشد و این خود یک نبرد تمام عیار است.

سرلشگر باقری در ادامه تصریح کرد: طبیعی است که خودی به دنبال ایجاد ارتباط و دشمن به دنبال قطع ارتباط و تغییر و ایجاد مفاهیم است. هر کدام از سیستم های ارتباطی برد بلند و کوتاه دارای محدودیت هایی هستند و وقتی سامانه ای دچار اخلال می شد عنصر ارتباطی ما ایجاد ارتباط را برقرار می کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: این کشورهایی که امروز ادعای مبارزه با تروریسم می کنند پشتیبان کشوری بودند که عملا به یک کشور تازه انقلاب کرده حمله کرده بود.

وی از دیگر ویژگی های عناصر ارتباطی به سرعت عمل اشاره کرد و گفت: در صحنه های سخت عملیات اگر ارتباط با یک دقیقه تاخیر انجام شود ممکن است خسارت به بار آورد. عنصرهای مخابراتی ما حماسه آفریدند.

سرلشگر باقری  با بیان اینکه موارد متعددی داریم که عناصر مخابراتی به خطوط ارتباطی دشمن نفوذ کرده و ما توانستیم بدانیم که سنگر دشمن با فرمانده اش چه می گوید افزود: مساله تعمیرات دستگاه های مخابراتی با کمبود تجهیزات در خط مقدم مساله مهمی بود.

وی تاکید کرد: پیروزی‌های حلب و موصل و مبارزه با تروریست در منطقه دستاورد فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مساله مدیریت فرکانس ها در صحنه عمل مساله مهمی بود و یکی از مهمترین اقدامات برقراری رادیو در شرایط تحریم در صحنه نبرد بود. رزمندگان ما در هر نقطه ای که پوشش صدا و سیما نداشت از رادیو برخوردار بودند. در مقابل با برقراری رادیو هایی بر روی دشمن عملیات روانی هم می کردند.

وی ادامه داد: ملت ایران تاریخ طولانی دارد  و به علت حکومت پادشان نالایق در این کشور هر کسی که حمله کرده بود توانست بخشی از خاک مان را جدا کند. در دفاع مقدس دشمنی به ما حمله کرد که اکثر کشورهای جهان پشتیبان آن بودند و کشورهای مرتجع منطقه از آن پشتیبانی مالی می کردند اما ذره ای از خاک این کشور جدا نشد.

سرلشگر باقری دفاع مقدس را مبدایی تاریخی برای کشورمان عنوان کرد و افزود: یک فرهنگ جدید، اراده و اقتدار ملی برای ما ایجاد کرد. دیگر کسی در این کشور نمی تواند بگوید فلان کار را نمی توان انجام داد و تمام مسئولان ما با افتخار اعلام می کنند ما قادریم بر مشکلات غلبه کنیم. دفاع مقدس برای ما امنیت، آرامش و بزرگی آورد.



دیدگاهها بسته شده است.