وجود ابهامات بر سر راه روابط آمریکا و چین


وزیر خارجه چین با بیان اینکه ابهامات و مشکلاتی بر سر راه مناسبات پکن– واشنگتن وجود دارد، گفت که روابط دو طرف تنها در صورت احترام متقابل و درک نگرانی های مشترک توسط طرفین به ثبات خواهد رسید.

به گزارش عرصه به نقل از رویترز، «وانگ ئی» وزیر خارجه چین ضمن خبر دادن از وجود ابهاماتی جدید در روابط کشورش با آمریکا گفت که اگر دو کشور به منافع اصلی خود توجه داشته باشند، این ابهامات قابل حل است. سخنی که گمان می رود وانگ ئی در واکنش به مواضع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در خصوص چین اعلام کرده است.

وزیر خارجه چین همچنین با اشاره به تماس تلفنی و تبریک «شی جین پینگ» به دونالد ترامپ پس از پیروزی وی در انتخابات آمریکا، انجام این تماس را نشانه ای مثبت در رابط آینده چین و آمریکا دانست.

اما وی با این حال تاکید کرد: مسلما، مسیر پیش روی روابط چین و آمریکا با دشواری ها و عواملی مبهم مواجه خواهد بود. اما وجود کوه بزرگ بر سر راه رودخانه نمی تواند منجر به نرسیدن آن به دریا شود.

وی افزود: همکاری با ثبات و بلند مدت و همچنین دستیابی به سود برد– برد در روابط آمریکا و چین تنها به شرطی محقق خواهد شد که دو طرف به یکدیگر احترام گذاشته و منافع اصلی و نگرانی های یکدیگر را مد نظر قرار دهند.

گفتنی است، روابط دو کشور چین و آمریکا پس از تماس تلفنی انجام شده میان دونالد ترامپ با رئیس تایوان و همچنین توقیف زیردریایی بدون سرنشین آمریکا در آبهای دریای چین جنوبی تا حدی به سردی گراییده است.



دیدگاهها بسته شده است.